رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد زایمان‌های ثبت‌شده در تاریخ 97/7/7 را 262 نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۶۷۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 22 October 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ فریده فرخی در خصوص تعداد تولدها در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ 97/7/7 اظهار کرد: تعداد زایمان‌های ثبت شده ما 262 مورد بوده که 141 زایمان به صورت سزارین و 121 زایمان به صورت طبیعی انجام شده است.

وی ادامه داد: از تعداد زایمان‌های سزارین، 101 مورد سزارین قبلی بوده‌اند؛ یعنی سزارین آنها از پیش تعیین شده بوده است و باید حتما سزارین انجام می‌شده است. مدت زمان حاملگی این زایمان‌های سزارین 129 مورد بین 37 تا 40 هفته و 4 مورد بالای 41 هفته بوده است. همچنین 8 مورد زایمان هم بین 32 تا 36 هفته بوده است که زایمان‌های نارس بوده‌اند.

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «تعداد زایمان‌های سزارین در شش ماهه ابتدای سال جاری در دانشگاه‌ ما 23 هزار 823 مورد و تعداد زایمان‌های طبیعی 30 هزارو 238 مورد بوده است»، خاطر نشان کرد: به طور متوسط روزانه حدود 72 مورد سزارین برنامه‌ریزی شده داریم که در تاریخ 7/7/97 این تعداد به 101 مورد رسیده و 29 مورد افزایش داشته است.

وی افزود: البته سزارین‌ها اینگونه نبوده زودتر از موعود باشند بلکه سزارین‌های برنامه‌ریزی شده بوده‌اند که به علت سزارین قبلی، دوباره سزارین انجام شده است. به تاخیر انداختن یا سرعت بخشی تاریخ زایمان خوب نیست زیرا در هر دو حالت نوزاد هنوز برای خروج از رحم آمادگی ندارد.

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: ما دردانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه خیلی مشکلی نداشته‌ایم که تعداد زایمان‌هایمان در تاریخ 7/7/97 زیاد باشد بلکه زایمانهایی بوده که می توانستیم در آن تاریخ برنامه‌ریزی کنیم.

فرخی ضمن اشاره به شلوغ‌کاری رسانه‌ها در زمینه تاریخ تولد‌های لاکچری عنوان کرد: با توجه به رویکرد زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها، آنها خیلی نمی‌توانند روی این مساله مانور بدهند. شاید چند بیمارستان در برخی شهرها مخصوصا تهران اینگونه کارها را انجام داده‌ باشند، اما اینکه این مسئله پررنگ باشد نبوده است.

وی با اشاره به اینکه «ما همچنین بیمارستان‌های خصوصی را در زمینه تعداد زایمان‌های سزارین چک می‌کنیم»، گفت: بیشتر سزارین‌هایی که انجام شده سابقه سزارین داشته‌اند و تاریخ احتمالی زایمان در همان تاریخ بوده است و نیامده‌اند صرفا بخاطر تاریخ این کار را انجام دهند.

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نظارت برروی کار پزشکان و بیمارستان‌هایی که در خصوص تاریخ‌های زایمان لاکچری با خانواده‌ها همکاری می‌کنند، عنوان کرد: در برخی موارد نظارت ها را شاید موردی انجام دهیم، اما پایش کلی از درصد سزارین‌های پزشکان، عملکرد بیمارستان‌ها و...را انجام می‌دهیم. اگر در تحقیقات کمی، تفاوت خاصی احساس کنیم از نظر کیفی هم بر عملکرد آنها نظارت می کنیم. ما در خصوص زایمان‌های سزارین در 97/7/7 گزارشی نداشتیم. فقط یکی دو بیمارستان در تهران این کار را کردند، اما در مشهد تفاوت آنچنانی نسبت به سایر روزها وجود نداشت.

فرخی با اشاره به اینکه «دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بین دانشگاه‌های بزرگ کشور کمترین سزارین را دارد و تقریبا در این زمینه رتبه اول را دارد»، خاطر نشان کرد: ما بیشترین کاهش سزارین را داشته ایم. میانگین سزارین کشور 50 درصد است. در حالی که این رقم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 44 درصد است. همچنین سزارین نخست ما 34 درصد و در کشور 39 تا 40 درصد است.

وی در خصوص مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای ترویج زایمان طبیعی تصریح کرد: ساخت اتاق‌های ال.دی.آر، بازسازی بسیاری از زایشگاه‌های ما، به روز شدن تجهیزات، برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان، پایش‌های مداوم، توانمندسازی پرسنل در زایمان طبیعی و... از جمله اقدامات ما در این راستا بوده است.

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اتاق‌های ال.دی.آر افزود: مادر زمانی که وارد فاز زایمان می‌شود می‌تواند در یک اتاق با حضورهمراهی که از افراد خانواده، مامای آموزش دیدیده و... هستند، زایمان را انجام دهد. در حال حاضر مثل گذشته نیست که در یک اتاق چند نفر زایمان کنند. در بخش دولتی تمام اتاق های ما ال.دی.آر است و تعداد آنها هم تقریبا کافی است. در بخش دولتی زایمان طبیعی رایگان است و در بخش خصوصی هم خیلی از بیمارستان‌ها برای زایمان طبیعی طرح‌های تخفیفی می‌گذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار