رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مقارن بودن ایام اربعین با شهادت امام رضا(ع) و ورود میلیون‌ها زائر به مشهد گفت: اعزام بخش قابل توجهی از نیروهای خدماتی و اتوبوسرانی و... به کشور عراق در این ایام با ارائه خدمات مورد انتظار و لزوم حفظ وضعیت آماده‌باش منافات دارد.
کد خبر: ۶۷۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 22 October 2018

به گزارش تابناک : محسن حسینی‌پویا امروز در نطق پیش از دستور سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به ایام اربعین شهات امام حسین(ع)، ایام وفات پیامبر (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت رضا(ع) اظهار کرد: استقبال عموم مردم ایران و دیگر کشورها از آیین مردمی پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) مایه مباهات و اعجاب انگیز است. یکی از بارزترین و مهمترین ویژگی‌های این آیین ماندگار که اکنون به آیینی جهانی بدل شده، مردمی بودن و مشارکت همه ملیت‌ها، قومیت‌ها، طبقات اجتماعی و فکری و اعتقادی در این آیین است.

وی ادامه داد: رمز و راز ماندگاری این آیین نیز همین مردمی بودن و برآمدن از متن جامعه است. با این وصف، هرچند از حیث فردی و اعتقادی همه ما به بایسته‌های برگزاری هرچه با شکوه‌تر این آیین ریشه دار و مشارکت در آن توجه داریم و باید چنین باشد، اما از جهت ورود یا عدم ورود شهرداری مشهد و هزینه کردن بودجه دریافتی از محل عوارض در این آیین ارزشمند، توجه به برخی نکات لازم است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: مطابق تبصره 1 ماده 68 قانون شهرداری، مصرف اعتبارات مصوب شهرداری باید منحصراً در حوزه همان شهرداری و با نظارت انجمن شهر باشد. همچنین مستفاد از ماده 56 همان قانون، شهرداری حق تعهد ارائه خدمات خارج از حدود مصوب شهر را ندارد. بنابراین هر ریالی که شهرداری در خارج از حوزه مجاز قانونی هزینه کند، بر خلاف قانون بوده و مراجع نظارتی از جمله شورای شهر باید به آن توجه نمایند و در تفریغ بودجه این نظارت اعمال خواهد شد.

حسینی‌پویا ادامه داد: اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری از بودجه شخصی خود می‌توانند در این آیین مشارکت کنند ولی در وضعیت کنونی، مجوزی برای صرف بودجه شهرداری و وجوه و عوارض دریافتی از مردم مشهد در خارج از این شهر وجود ندارد و اگر چنین شود از مصادیق تصرف غیر قانونی در بودجه شهرداری است.

وی با بیان اینکه «ایام اربعین حسینی با ایام شهادت حضرت رضا (ع) قرین است و در این ایام تعداد بی‌شماری از زائران داخل و خارج از کشور به صورت پیاده یا غیر پیاده عازم مشهد مقدس می شوند»، گفت: دهه آخر ماه صفر یکی از شلوغ‌ترین ایام و به عنوان پیک جمعیت حاضر در مشهد به شمار می‌رود. خدمت به زائران میلیونی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در مشهد از وظایف ذاتی شهرداری است که باید به بهترین وجه ممکن انجام شود. بنابراین از شهرداری انتظار می‌رود در حالی که شهر مشهد در این ایام میزبان میلیون‌ها زائر است، همت خود را صرف ارائه بهترین خدمت به زائران و مجاوران نماید حال آنکه اعزام بخش قابل توجهی از نیروهای خدماتی و اتوبوسرانی و غیره به کشور عراق در همین ایام، با ارائه خدمات مورد انتظار و لزوم حفظ وضعیت آماده باش در این ایام منافات دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: آنهایی که همایش عظیم اربعین حسینی را از نزدیک دیده‌اند تصدیق می‌کنند که جوهره اصلی این همایش، مردمی بودن آن است و شاید یکی از آسیب‌های این همایش خیره کننده، مداخلات غیر مردمی در آن باشد. از این رو نیز مداخله شهرداری به عنوان شخصیتی عمومی می‌تواند با نقدی جدی همراه باشد.

حسینی‌پویا افزود: هرچند با همت قابل تقدیر شهردار، پرداخت دیون شهرداری نسبت به سال گذشته وضعیت به مراتب بهتری پیدا کرده، اما چنانکه می‌دانیم مشکل نقدینگی و تأخیر در پرداخت‌ها هنوز دامن‌گیر شهرداری است و بسیاری از پروژه‌های عمرانی تعطیل است و تأخیر در پرداخت دیون شهرداری به پیمانکاران نیز پابرجاست. پس در شرایطی که اجرای پروژه های ضروری شهر با مشکل مواجه است و شهرداری طلبکارانی دارد که ماه هاست در وصول حق خود معطل مانده‌اند، صرف هزینه خارج از محدوده مجاز قانونی؛ علاوه بر مغایرت با قانون، با تعالیم و احکام شرعی نیز همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین شهرداری مشهد باید توجه داشته باشد در این خصوص از حدود مجاز قانونی فراتر نرود، بلکه همت خود را بر ارائه بهترین خدمات به زوار میلیونی حضرت رضا (ع) در همین ایام متمرکز کند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به اینکه «شهر ما همچنان با معظل ترافیک دست به گریبان است»، عنوان کرد: از طرفی با توجه به مشکل نقدینگی، باید با تفکر و برنامه‌ریزی عمل شود تا ضمن جلوگیری از انسداد نقدینگی و حیف و میل آن، گره‌های اصلی ترافیکی نیز باز شود. در این میان ترافیک بلوار شهید کلانتری، بلوار وکیل آباد و پل شهید پرتوی همچنان باقی است و این در حالی است که به رغم هزینه‌های چند صد میلیاردی در پروژه‌های کمربند جنوبی و بلوار نماز و تأثیر به سزای این دو پروژه در حل بخش عمده‌ای از گره ترافیکی، هر کدام از این دو پروژه بنا به علتی گره خورده و منابع هزینه شده از بودجه عمومی در این پروژه ها راکد و ساکن شده است و خسارات هنگفتی بر بودجه عمومی شهرداری وارد می‌شود.

در صورت حل‌نشدن مشکل «نماز» از رهبری کمک خواهیم گرفت

حسینی‌پویا در خصوص کمربند جنوبی خاطر نشان کرد: زمانی که آخرین فاز اجرایی بلوار نماز پس از شش سال انتظار و صرف ده‌ها میلیارد تومان به اتمام رسید، درست در روزی که این پروژه آماده افتتاح شد، نیروهای ارتش با ماشین آلات سنگین این مسیر را مسدود کردند و با گماردن نگهبان به صورت شبانه روزی، مانع از افتتاح پروژه و تردد شهروندان در این بلوار تازه احداث شدند. آنها به توصیه‌ها و درخواست‌های هیچ مقام استانی و کشوری و حتی به مصوبه لازم الاجرای شورای تأمین شهرستان نیز توجهی نکردند. این اقدام ارتش به با هر ادعا و دلیلی که باشد، غیر قابل توجیه و تأسف آور است و مایه وهن ارتش جمهوری اسلامی است. لذا از امرای ارتش استدعای توجه به موضوع و صدور فرمان مبنی بر رفع این راهبندان را دارم و اگر این خواسته مردم ظرف روزهای آینده اجابت نشود، قطعاً از مقام معظم رهبری برای ورود به این موضوع و رفع این مشکل استمداد خواهیم جست.

وی ادامه داد: مردم میان اشخاص، نهادها و اشخاص حقوقی عمومی تفاوتی قائل نمی شوند. از دیدگاه آنان همه نهادها اعم از ارتش، آستان‌قدس، شهرداری، شورای شهر، سپاه، فرمانداری، استانداری و سایر نهادهای رسمی، ماهیتی واحد به نام دولت و حاکمیت دارند و صد البته که این دیدگاه کاملاً درست و منطقی است. بنابراین منطقی و قابل انتظار نیست که هر یک از این نهادهای عمومی، سازی مخالف با دیگری و مخالف با منافع ملی را بزند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: باید از همه دستگاه‌های عمومی یک صدا آن هم در راستای منافع و مصالح عمومی به گوش برسد. در این صورت است که امنیت و اعتماد عمومی نیز برقرار می‌شود. با این وصف، انتظار نمی‌رود که یکی بسازد و دیگری آن را مسدود کند. یکی تصویب کند، دومی آن را با بودجه عمومی اجرا کند و سومی آن را متوقف کند. با این روش، سعادت، امنیت و آبادانی از این مملکت رخت برخواهد بست.

وی در خصوص استاد محمدرضا شجریان یادآور شد: صاحب ربنا اکنون در بستر بیماری است و امیدواریم با دعای خیر مردم ایران به سلامت برخیزد و دوباره صدای گرمش را با گوش جان بشنویم. بر ماست که قدر بزرگانمان و قدر قله‌های هنر و فرهنگ و ادب این مرز و بوم را بدانیم. در این میان حداقل کاری که شورای شهر مشهد برای قدرشناسی از این فرهیخته مشهدی می‌تواند انجام دهد، نامگذاری یکی از اماکن فرهنگی و هنری به نام این استاد مشهدی و همچنین ساخت تندیس این استاد آواز ایران است. ایشان افتخار مشهد و بلکه افتخار ایران و جهان است و سرمایه ملی و معنوی همه ماست و اگر به حفظ هویت و همبستگی ملی بیندیشیم، باید قدر سرمایه‌های انسانی و ملی مانند ایشان را بدانیم و از این گونه افراد کم داریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار