وزیر مستعفی صنعت خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت : هیچ جایی دیگر من را به کار نگیرید زیرا اگر شرایط مهیا نباشد نمیتوان کار کرد.
کد خبر: ۶۷۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 22 October 2018

به گزارش تابناک : محمد شریعتمداری امروز در مراسم بیست و دومین سالروز ملی صادرات گفت: سال گذشته تا بهمن هنوز دچار تکانه‌های بیرونی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد نبودیم.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این شرایط منابع ارزی را تحت تاثیر قرار داده است و این کشور که 40 سال مقاومت در برابر شرایط مختلف داشته امروز به دنبال آن است که این شرایط را با کمترین ضایعات طی کند و البته اگر با پیش‌بینی‌های صحیح و مدیریت کارآمد با این عامل و با این تکانه برخورد کنیم و تلاش کنیم که کمتر به تولید و صادرات و حتی تجارت خارجی در کشور لطمه وارد شود مطلوب است.

 در چند ماه اخیر امتحان خوبی پس ندادیم

شریعتمداری اظهار داشت: در جلسه‌ای اشاره کردم که در شرایط تحریم هم دولت باید به دولت کمک کند و هم همه ما باید به هم کنیم که البته انصافا باید بگویم که امتحان خوبی در این چند ماه پس نداده‌ایم و ما به عنوان مسئولان وزارت صنعت و همچنین آقای شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران که باید زبان گویای شما در جلسات باشیم نتوانسته‌ایم به کفایت همه منویات شما را مطرح کنیم تا تصمیم‌گیری‌ها بر اساس خواسته شما صورت گیرد و امیدوارم در این زمینه آقای رحمانی جبران مافات کند.

وی افزود: در عامل برون‌زای منفی که به اقتصاد ایران و ارد شده و تهدید بزرگی برای اقتصاد است و از آن به جنگ اقتصادی یاد می‌شود و آنها هم از آن به عنوان تحریم‌های کمرشکن نام می‌برند اما فرصت برای اقتصاد ایران بوجود آمده و آن فرصت صادرات است به طوری که حتی برخی از کشورها با کاهش ارزش پول ملی خود سعی می‌کنند تا صادرات داشته باشند.

 علت نایاب شدن گوجه فرنگی سیاست‌های ارزی است

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما اکنون شاهد خروج قابل ملاحظه‌ای کالا به صورت غیرقانونی و قانونی از ایران هستیم و به وفور کالاهای ما که با ارز 4200 تومانی در کشور تولید می‌شود صادر می‌شود. وقتی ارز را در بازار نیمایی 7 هزار تومان تعیین می‌کند یک بازار سوم پیش می‌آید و در این شرایط صادرات به صرفه می‌شود به طوری که در این شرایط یک میلیون تن گوجه فرنگی صادر می‌شود و گوجه فرنگی به یک عنصر نایاب در کشور تبدیل می‌شود که عامل آن سیاست‌های ارزی است که اگر حل نشود برخورد با آن برخورد با معلول است.

وی افزود: در واردات هم همینطور است گفتیم که با ارز 4200 تومانی کالا وارد کنند و وقتی ارز بازار آزاد بوجود آمد تقاضا برای واردات به 53 میلیارد دلار رسید که بخشی از آن تقاضای رانت‌جویانه بوده است.

شریعتمداری با انتقاد از مطرح شدن برخی مسائل و بزرگ‌نمایی آن در فضای مجازی گفت: ما باید تلاش کنیم که در کشور آرامش ایجاد کنیم تا با صبوری مسائل حل شود.

 از تصمیم‌گیری می‌ترسند

وی با بیان اینکه ما هم معتقدیم که ممنوعیت صادرات بدون پیش‌آگهی و به طور ناگهانی کار غلطی است، گفت: اگر کسی این کار را انجام دهد باید عذر تقصیر بیاورد و بگوید که برحسب شرایط این تصمیم گرفته شده و دیگر تکرار نمی‌شود.

وزیر سابق صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه اما ماده 11 آیین نامه گمرکی اجازه می‌دهد که کالاهایی که در گمرک است صادر شود، گفت: چرا در گمرکات تصمیم نمی‌گیرند. دلیل آن است که می‌ترسند،‌ دوغ و دوشاب مخلوط شده است؛ عنصر خادم برای انجام فعلی که خدمت است از ترس اینکه مبادا به وی بگویند که شما با فلان تاجر و فلان بازرگانی ارتباط دارید این کار را نمی‌کنند اما اگر کسی متخلف بود و با زیرمیزی این کار را کرد ترسی ندارد و از گرفتار شدن هم نمی‌ترسد.

وی افزود: حتی در واردات هم تاجر می‌ترسد زیرا تا ثابت کند نرخ ارز آن نیمایی بوده و هزینه‌های معاملات را اعلام کند رسوا شده و با این شرایط تاجر نمی‌تواند ادامه دهد.

 هیچ مدیری جرات امضای سند ندارد

وزیر سابق صنعت ،‌ معدن و تجارت اظهار داشت: هر پیشنهادی که در نشست سران قوا تصویب شود اگر شجاعت به مدیران دولتی برنگردد کار درست نمی‌شود. آقای جهانگیری من امروز که در میان شما نیستم اگر این مسیر ادامه پیدا کند هیچ مدیر دولتی پای سندی را امضا نمی‌کند و هیچ فردی جرات امضای سند ندارد و همه را به وزیر موکول می‌کند.

هیچ مدیری جرات امضای سند ندارد من را جای دیگری هم به کار نگیرید

وی اظهار داشت: اکنون برخی رایزنان بازرگانی 7 ماه است که حقوق نگرفته‌اند اما کسی جرات نمی‌کند که تامین حقوق آنها را از منابع غیر بپردازد. این به مصلحت کشور نیست من که دیگر نیستم هیچ جای دیگر هم مرا به کار نگیرید چون اگر این روند ادامه یابد حضور و وجود من کارایی ندارد.

شریعتمداری اظهار داشت: برخی از صادرکنندگان کشور می‌خواهند که به صورت مستمر به صادرات ادامه دهند؛ باید در سامانه نیما راه‌هایی پیدا کرد که امنیت صادرکنندگان و واردکنندگان حفظ شود. این مساله در جلسه خصوصی هم گفته شد و به رئیس جمهور هم منتقل شده است.

وزیر سابق صنعت ،‌ معدن و تجارت اظهار داشت: برخی می‌گویند که شریعتمداری با 40 سال سابقه برخی موارد را نمی‌داند در حالی که ما از مشکلات اطلاع داریم.

وی افزود: باید حرف صادرکنندگان را شنید که چرا بازگشت ارز سه ماهه امکان‌پذیر نیست؛ باید این موارد را اصلاح کرد.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار