کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا شنبه اعلام کرده‌اند که روایت رسمی حکومت عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی»، روز‌نامه‌نگار منتقد آل‌سعود آنها را قانع نکرده است.
کد خبر: ۶۷۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 21 October 2018

به گزارش تابناک : کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا شنبه اعلام کرده‌اند که روایت رسمی حکومت عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی»، روز‌نامه‌نگار منتقد آل‌سعود آنها را قانع نکرده است. 

آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا همگی خواستار توضیحات بیشتر از سوی رژیم سعودی درباره پرونده خاشقچی شده و بر ضرورت تحقیقات کامل در این خصوص و پاسخگو کردن عاملان آن تأکید کردند. 

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، ضمن محکوم کردن این قتل با «شدیدترین لحن»، روایت عربستان سعودی را «اولین گام در مشخص شدن حقیقت» توصیف و تصریح کرد هنوز پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند. 

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای تصریح کردند: «اطلاعات موجود درباره وقایع کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناکافی هستند.» آنها تأکید کردند انتظار می‌رود ریاض توضیحات بیشتری درباره قتل خاشقچی ارائه کند. 

هایکو ماس چندین بار تأکید کرده که برلین بایستی تا زمان مشخص شدن وضعیت این پرونده از فروش سلاح ب عربستان سعودی خودداری کند. او در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور گفت: «تا وقتی که تحقیقات ادامه دارند، تا وقتی که نمی‌دانیم چه اتفاقی در آنجا افتاده‌اند دلیلی وجود ندارد تصمیم‌های مثبتی در خصوص صادرات سلاح به عربستان سعودی بگیریم.»

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز کشته شدن خاشقچی را «بسیار مأیوس‌کننده» توصیف کرد و خواستار تحقیقات شفاف در این باره شد. 

در بیانیه موگرینی آمده است: «مسائلی که درباره شرایط مرگ جمال خاشقچی مشخص می‌شوند عمیقاً مأیوس‌کننده هستند، از جمله نقض شوک‌آور معاهده ۱۹۶۳ وین در خصوص روابط کنسولی.»

وی اضافه کرد: «بر همین اساس، اتحادیه اروپا همانند شریکانش بر ضرورت ادامه تحقیقات جامع، معتبر و شفاف برای روشن شدن شرایط این قتل و تضمین پاسخگو شدن تمامی مقصران، تأکید می‌ورزد.» 

این بیانیه‌ها از سوی کشورهای اروپایی روز شنبه بعد از آن مطرح می‌شدند که ریاض سرانجام بعد از ۱۸ روز سیاست انکار و تکذیب درباره خاشقچی را کنار گذاشت و به اینکه او داخل ساختمان کنسولگری کشته شده اعتراف کرد. با وجود این، بخش‌هایی از این روایت که تلاش می‌کند حاکمان عربستان سعودی را از ایفای نقش در تصمیم به قتل وی مبرا کند با تردیدهایی جدی رو به رو است. 

عربستان سعودی شنبه (۲۸ مهر) ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ریاض مدعی شد مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است. 

«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار