در روزهایی که صنعت نفت با آغاز شمارش معکوس تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران بیش از گذشته زیر ذره‌بین قرار گرفته است، مدیرعامل شرکت ملی نفت مهمان ایسنا شد و از پویایی این صنعت در این روزها خبر داد. به گفته علی کاردر سیاست کلان وزارت نفت، عدم کاهش تولید است و خلاء نفت ایران در بازارهای جهانی جبران شدنی نیست زیرا تولیدکنندگان بزرگ نفتی توان بیش‌تری برای تولید نفت ندارند. وی هم‌چنین درباره آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، مذاکرات توسعه میدان گازی فرزاد بی و... اطلاعاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۶۶۹۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 19 October 2018

به گزارش تابناک : علی کاردر با بیان این‌که سیاست کلان وزارت نفت، عدم کاهش تولید است، اظهار کرد: البته در هفته‌های اخیر به‌دلیل مسائل H.S.E (ایمنی، بهداشت، محیط زیست) کمی از میزان تولید کاسته شد اما از زمانی که ایران تولید نفتش را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در اوپک افزایش داده، تولید خود را هرگز کاهش نداد و تنها برخی از نقاط از نظر ایمنی دچار اختلال شده بودند. البته قرار است این واحدها تا ۱۵ آبان‌ماه از تعمیر بازگردند. در حال حاضر میزان تولید نفت ایران سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است.

خلاء نفت ایران جبران‌نشدنی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و وضعیت بازار جهانی نفت گفت: پیش‌بینی ما این است که دیگر تولیدکنندگان نفت نمی‌توانند خلاء نفت ایران را جبران کنند. آمریکا در پارادوکسی قرار گرفته است که نمی‌تواند آن را حل کند. در حال حاضر عربستان از ذخایر استراتژیک خود برداشت می‌کند و همین برداشت از ذخایر استراتژیک، قیمت نفت را بالا می‌برد. درواقع این کشورها از ذخایر استراتژیک خود برداشت می‌کنند که قیمت نفت افزایش نیابد اما این موضوع برعکس عمل کرده و به بازار سینگالی برای افزایش قیمت می‌دهد.

او با تاکید بر این‌که آمریکا می‌خواهد موقتا بازار را تحت کنترل قرار دهد، گفت: با آغاز فصل سرما و بازگشت پالایشگاه‌ها به مدار، پیش‌بینی می‌شود که مصرف و نیاز به نفت در بازار جهانی افزایش یابد. در حال حاضر عربستان فقط توانسته تولید خود را ۳۵۰ هزار بشکه افزایش دهد و روسیه هم بیش از این توان افزایش تولید ندارد. ما هم به‌طور کلی نگرانی خاصی درباره تحریم نداریم.

وی با اشاره به این‌که کره جنوبی خرید نفت از ایران را به‌طور کلی متوقف کرده است، گفت: البته هم کره جنوبی و هم ژاپن به‌دنبال گرفتن معافیت از آمریکا هستند.

 

فرصت ۱۰ روزه به متقاضیان برای عرضه نفت خام در بورس

کاردر در ادامه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: اطلاعیه عرضه نفت خام در بورس منتشر شده و این فرآیند از ششم آبان‌ماه آغاز خواهد شد. در این اطلاعیه شرایط رقابت مشخص شده و متقاضیان ۱۰ روز فرصت دارند خریداران خود را نهایی کنند. سراغ بانک‌ها و کشتی‌ها بروند و بررسی کنند که آیا می‌توانند وارد این بازی شوند یا خیر.

وی با بیان اینکه میزان معامله نفت خام در بورس ۳۵ هزار بشکه است، تاکید کرد: اگر این تصمیم جواب داد، این کار را ادامه می‌دهیم و حتی عدد را پایین‌تر می‌آوریم.

برگزاری جلسات فنی بین توتال و CNPC

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که صنعت نفت ایران در بخش IOR (تولید بهبودیافته) مشکلی ندارد، اظهار کرد: به نظر من در بخش EOR (ازدیاد برداشت) به تکنولوژی و سرمایه بیش‌تر نیاز خواهیم داشت اما هنوز IOR در برخی از میادین پاسخگوست و پمپ‌های درون‌چاهی تولید را افزایش می‌دهد.

کاردر درباره خروج توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و جایگزینی CNPC با توتال توضیح داد: این دو شرکت با یکدیگر جلسات فنی برگزار کردند و توتال اسناد فنی و مناقصات را به شرکت CNPC واگذار کرد. این شرکت چینی اعلام کرده است که باید اسناد را یک بار دیگر بررسی کند زیرا توتال اسناد را طبق تکنولوژی، ابزار و توانمندی خودش بررسی کرده بود.

وی ادامه داد: ما به شرکت CNPCI فرصت دادیم که اسناد و مدارک را بررسی کنند. البته فکر نمی‌کنم چیزی کم داشته باشند.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره این‌که قرار بود تکنولوژی مورد استفاده در فاز ۱۱، الگوی سایر فازها شود، اظهار کرد: CNPC اعلام کرده که کمپرسورهای سبکی که بتوانند برروی سکوها قرار بگیرد، ندارد اما تا دو سال بعد به این تکنولوژی می‌رسند.

کاردر درباره میزان برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی در مقایسه با برداشت قطر گفت: با نصب فاز دریایی سکوی ۱۴ و نصب سکوی دیگر که به‌زودی صورت می‌گیرد، تولید ایران از این میدان از قطر فاصله گرفت.

توسعه فرزاد بی در انتظار شکل‌گیری مدل اقتصادی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مذاکرات با هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد بی تاکید کرد: مدل اقتصادی خیلی خوب شکل نگرفته است. فرزاد بی گاز بسیار گرانی دارد و اگر قیمت گاز در جهان در موقعیت خوبی قرار داشته باشد و موضوع قیمت گاز در ایران حل شود، مدل اقتصادی هندی‌ها پاسخگو خواهد بود.

 

اقدام ایران برای خرید پالایشگاه در کشورهای دیگر

وی هم‌چنین درباره تصمیم ایران برای خرید پالایشگاه در کشورهای دیگر اظهار کرد: چند بار برای خرید پالایشگاه اقدام کرده‌ایم و طبق محاسبات انجام شده، هزینه خرید پالایشگاه مدرن و خوب برای هر بشکه ۲۰ هزار دلار است. بهترین کشورها برای خرید پالایشگاه، هند و چین هستند که مصرف آن‌ها رو به رشد است. رقابت در این زمینه بین ایران، عربستان، قطر و عراق بسیار سنگین است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان درباره هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران هم اظهار کرد: متوسط هزینه تولید هر بشکه نفت ۴ دلار است. هزینه تولید نفت در ایران بسیار ارزان بوده و حتی این هزینه در عربستان از ایران بیش‌تر است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار