کد خبر: ۶۶۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 15 October 2018

تیترامروز: یک مخالف عربستانی مرتبط با جمال خاشقجی جزئیاتی را در خصوص ناپدید شدن این روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود اعلام کرد.

به گزارش خزرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مخالف عربستانی مرتبط با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده عربستانی، در کانادا اعلام کرد ریاض از وی جاسوسی کرده است.

این مخالف عربستانی که به کانادا پناهنده شده است، گفت دریافته است اندکی پیش از ناپدید شدن جمال خاشقچی، ریاض تلفن همراه وی را هک کرده و مکالمات او را با خاشقجی درباره طرح های مشترک علیه رژیم سعودی شنود کرده است.

عمر عبدالعزیز در گفتگو با شبکه تلویزیون کانادایی سی بی سی گفت: «من مطمئن هستم آنها مکالماتی را که من با جمال و سایر فعالان در کانادا، آمریکا، ترکیه و عربستان داشته‌ام، شنود کرده‌اند».

این شبکه اعلام کرد این مرد جوان بارها اوضاع حقوق‌بشر در کشور زادگاهش و نحوه مدیریت بحران دیپلماتیک با اتاوا را محکوم کرده است.

گزارشی که اخیرا یک آزمایشگاه دانشگاه تورنتو منتشر کرده است، این طور نتیجه‌گیری می‌کند که مقامات سعودی «به احتمال بسیار زیاد» با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی قدرتمندی که منحصرا به دولت ها فروخته می شود، به سرقت اطلاعات از تلفن این مخالف عربستانی مبادرت کرده‌اند.

عمر عبدالعزیز همچنین خاطر نشان کرد وی در ماه های اخیر درباره طرح های زیادی به ویژه مبارزه با هدف مقابله با تبلیغات طرفدار رژیم ریاض در شبکه های اجتماعی، با جمال خاشقجی کار می‌کرد.

این مخالف عربستانی که اعلام کرد بیم دارد شنود تلفن همراه وی در بازداشت و قتل احتمالی جمال خاشقجی نقش داشته باشد، گفت: «جمال به من وعده داده بود از این طرح حمایت کند و من تصور می کنم که آنها این مکالمات را شنود کرده اند».

عبدالعزیز که در سال 2009 برای تحصیل به کبک عزیمت کرده و سپس از کانادا پناهندگی سیاسی گرفته است، افزود: «صدای او (جمال خاشقجی) موجب سردرد دولت سعودی بود». وی که در حال حاضر دانشجوی دانشگاه شربورک است، در کانادا احساس امنیت می‌کند.

عمر عبدالعزیز گفت آخرین بار 28 سپتامبر با جمال خاشقجی صحبت کرده است. جمال خاشقجی که به ویژه با روزنامه واشنگتن پست همکاری و از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انتقاد می کرد، دوم اکتبر به کنسولگری عربستان در استانبول رفت تا سندی را که برای ازدواج آینده وی لازم بود بگیرد و بعد از آن از وی خبری در دست نیست. چهار روز بعد رسانه ها به نقل از مقامات ترکیه‌ای اعلام کردند خاشقجی در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است و بلافاصله عربستان سعودی این ادعاها را بی‌اساس ارزیابی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار