آمار و ارقام‌ها بیانگر این است که خراسان‌رضوی در طول سال زراعی گذشته کم‌بارش‌ترین برهه خود را در ۳۳ سال اخیر تجربه کرده و البته بارش‌های اخیر امید زیادی برای سال آتی در دل کشاورزان ایجاد کرد‌.
کد خبر: ۶۶۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 10 October 2018

به گزارش تابناک : کشاورزی و آب با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند و یکی زیربنای آن دیگری است به این معنا که طبق آن ضرب‌المثل قدیمی هرجا آب هست آبادانی و آبادی هم هست اما اگر آب نباشد؛ معیشت و گذران زندگی و کشاورزی هم به نسبت آن سخت و سخت‌تر می‌شود.

روش‌های نوین آبیاری در سال‌های اخیر البته بسیار فراگیر و کمک حال بسیاری از کشاورزان شده تا در همین شرایط هم باز هم فعالیت کشاورزی برای آن‌ها به صرفه باشد و بتوانند در شرایط بی‌آبی هم فعالیت کشاورزی خود را دنبال کنند اما بازهم هر کاری صورت بگیرد کشاورزی است و یک نیاز اساسی به نام آب.

از سوی دیگر کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند در سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط کشور و از جمله خراسان رضوی و مشهد رو به فزونی بوده است تا به طریقی دیگر سازگاری با منابع آبی کمتر نیز صورت بگیرد.

اما سال زراعی که بر استان گذشت برطبق آمارها و ارقام‌ها سال زراعی کم بارشی بوده و به نوعی می‌توان عنوان کرد که خراسان رضوی کم بارش‌ترین سال زراعی خود را پشت سر گذاشته است.

سال زراعی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

براساس تقویمی که در این حوزه برای فعالیت‌های کشاورزی در نظر گرفته می‌شود سال زراعی و کشاورزی شامل ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه آن سال را دربرمی‌گیرد؛ بنابراین با این احتساب باید عنوان کرد که سال زراعی خراسان رضوی گذشته خراسان رضوی را باید از ابتدای مهرماه 96 تا پایان شهریورماه سال 97 مورد بررسی قرار داد.

آمارها چه می‌گویند؟

حجت شایانفر؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به وضعیت سال زراعی گذشته استان خراسان‌رضوی می‌گوید: در طول سال زراعی گذشته در استان خراسان رضوی شاهد بارش 136.5 میلیمتر باران در خراسان رضوی بوده‌ایم.

وی سپس به قیاس و مقایسه این میزان بارش در استان با دوره بلندمدت و همچنین سال زراعی قبل از آن می‌پردازد و عنوان می‌کند: نسبت به دوره بلندمدت 35 درصد و نسبت به سال ماقبل آن 28 درصد کمتر شاهد بارش باران بوده‌ایم.

ذکر این آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد که خراسان رضوی سال حاصل‌خیزی را در سال زراعی گذشته نداشته و این آمار حداقل نسبت به دوره بلندمدت و همچنین نسبت به دوره و سال قبل از آن موید این مسئله است.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که در گفتمان و صحبت‌های صورت گرفته از سوی بسیاری از مسئولان استانی معمولا از دوره 18 تا 20 ساله خشکسالی در سطح خراسان رضوی سخن به میان می‌آید و این مهم بیانگر این است که این استان سالیان سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده و البته شاید همین مسئله خواسته و توقع کشاورزان را برای افزایش اقدامات مسئولان در حوزه مقابله با خشکسالی افزایش داده است.

کاهش روان آب‌ها

از سوی دیگر همین میزان بارش سبب شده تا حجم روان آب‌‌های استان نیز کاهش پیدا کند که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: خراسان‌رضوی از نظر درصد تغییرات بارش در سطح کشور جایگاه بیست و چهارم را در بین 31 استان دارد. همچنین میانگین حجم روان آب‌ها در این استان 46 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خشکسالی در خراسان رضوی را باید به عنوان یک واقعیت اقلیمی مورد بررسی و تحلیل قرار داد بیان می‌کند: براساس آمارها 62 درصد مساحت خراسان رضوی دچار پدیده خشکسالی خیلی شدید، 29 درصد درگیر خشکسالی شدید و 9 درصد چار پدیده خشکسالی متوسط است.

سالی که نکوست....

اما تا این جای قصه همه نیمه خالی لیوان بود که مربوط به سال زراعی گذشته بود اما بارش‌های روزهای اخیر در استان خراسان رضوی و مشهد مقدس بیانگر این است که شاید سالی بهتر به لحاظ زراعی در استان خراسان رضوی در انتظار کشاورزان استان باشد.

حجم بارش‌های روزهای اخیر در استان خراسان رضوی و مشهدمقدس بسیار رضایت بخش و مناسب بوده و می‌توان امیدوار بود که با ادامه این رویه سال زراعی حاصلخیزتر و پربارتری در استان و مشهد در انتظار کشاورزان باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار