کارگردان تئاتر«با مسئولیت محدود» گفت: با رفتن آدم هایی مانند کمال علوی ادب و متانت و اخلاق هم از تئاتر مشهد رفت و رفته است. این جناح بندی‌ها و یک سری افراد خاص هستند که نمی‌گذارند تئاترها فروش داشته باشند.
کد خبر: ۶۶۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 10 October 2018

به گزارش تابناک : محمد خوش‌خلق که در نشست خبری نمایش «با مسئولیت محدود» سخن می‌گفت، اظهار کرد: نمایش تا آخر مهرماه مجوز دارد اما بسته به استقبال تماشاچی باید ببینیم چگونه ادامه می‌دهیم و تمدید نمایش هم به همین مساله‌ی استقبال تماشاچی باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: نمایش داستان زندگی سه انسان را مطرح می‌کند که گرفتار یک تراژدی هستند و با توجه به معضلات اجتماعی، اقتصادی و تضاد طبقاتی درامی اجتماعی شکل گرفته است.

این کارگردان تئاتر افزود: موضوع داستان جنگ بین دو طبقه‌ی بورژوا و پرولتاریاست که از آغاز تاریخ هم وجود داشته است، که سر یک زمین با دعوا دارند و آن زمین در این داستان یک زن است و هر دو در صدد تصاحب این زن هستند و داستان در یک بستر عاشقانه‌ رقم می‌خورد.

خوش‌خلق تشریح کرد: یک سری فعالیت‌ها در زمینه‌های تبلیغات داشته‌ایم مثل تیزر تبلیغاتی، پوستر و همچنین رول‌آپ‌های شهری که از امروز قرار است اکران شود؛ در فضای مجازی و کانال‌های تئاترکده که تبلیغات تئاتر و تبلیغات فرهنگی شهر رقم می‌خورد تبلیغات داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: این کار جزو کارهای فشرده من بود؛ پیش تولید کار طولانی بود و تولید کار فشرده، نوشتن متن، انتخاب عوامل، هماهنگ کردن افراد برای تمرین و هماهنگ کردن محل تمرین طولانی شد و کارهای تولید این کار زمان زیادی نبرد که شامل 45 روز تمرین تا روز اجرا است.

کارگردان تئاتر «با مسئولیت محدود» ابراز کرد: مجوز گرفتن پوسترها بستگی به طراح و طرح دارد، طراح حرفه‌ای کاری می‌کند که برایش محدود ایجاد نکند نسبت به طرحی که ما زدیم و طراحی پوستری که داشتیم خوشبختانه نه در ارشاد و نه در هیچ جای دیگری محدودیتی نه برای مجوز و نه برای نصب در مکان‌های عمومی نداشتیم و فکر میکنم جزو طرح‌های خوش مجوز بود؛ فقط برای رول‌آپ شهری‌مان عکس سه نفره‌ی بازیگران این نمایش که یکی از آن‌ها خانم است مجوز نگرفت.

محمد خوش‌خلق ادامه داد: در شرایط کنونی سرمایه، قدرت و نفوذ در تهیه تئاتر حرف اول را می‎زند؛ تعدادی دیدگاه‌های خاص زمانی‌که در جریان نفوذ، قدرت و سرمایه قرار بگیرند به یک فضای مرده و لجن‌زار تبدیل می‌شوند که این اتفاق در حال رخ دادن است؛ خیلی کم پیدا می‌شوند افرادی مانند آقای درخشانی که هیچ چشم‌داشتی به برگشت پولشان نداشته باشند و این تئاتر دغدغه‌مند می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از بین رفتن اندیشه، هنر و فرهنگ جریانی در حال شکل‌گیری است که یک شبه اتفاق نمی‌افتد و یک پروسه‌ طولانی است؛ فضای نوچه پروری و افرادی با جیب‌های پر پول وارد تئاتر شده‌اند که هرگونه که می‌خواهند کار می‌کنند.

این کارگردان تئاتر مدعی شد: ما به عنوان کسانی که تئاتر مستقل کار می‌کنند انتظار و چشم‌داشت زیادی از دولت نداریم، هر چند که این اتفاق کم‌تر می‌افتد، اما این‌‌که بگذارند کار کنیم و اجازه‌ تبلیغ به ما بدهند برای ما کافی است.

خوش‌خلق اضافه کرد: سرمایه‌های شخصی و خصوصی فرآیند بدی در حمایت از این هنر نیست، تهیه کنندگی تئاتر اتفاق خوبی است اما به عقیده‌ی من سلیقه‌ی مردم هم رو به ابتذال است یعنی کار مبتذل را بیشتر می‌پسندند، چرا یک کار خنده‌دار شلوغ است؟ چرا نمایشی که هیچ محتوایی ندارد را می‌بینند و دوست دارند؟ این چیزی جز سلیقه‌ی مردم نیست.

وی ادامه داد: آمار فروش تئاترها بسیار پایین است و تئاترهایی که در حال اکران هستند بیشتر تئاترهای مستقل هستند؛ تئاترهایی که با هزینه‌های شخصی، یا تهیه کننده‌های محدود و یا با اسپانسرهای بسیار کوچک در حال اجرا است؛ بیشتر آن‌ها تئاترهای دغدغه مند هستند که از متن خوب و کارگردانی خوب بهره می‌برند و افرادی که پشت این تئاترها قرار دارند آدم‌های قدری هستند. اما احساس می‌کنم جریان دیگری وجود دارد که باعث می‌شود ما دیده نشویم. شاید باندها و مخصوصا خبرگزاری‌های تئاتر باعث این اتفاق و دیده نشدن هستند.

کارگردان تئاتر«با مسئولیت محدود» بیان کرد: تئاتر مستقل فروش یک میلیاردی نمی‌خواهد فقط می‌خواهد هزینه‌ی سالنی که اجرا کرده است در بیاید. در همه جای کشور به جز مشهد از همه‌ی انواع تئاترها حمایت می‌شود.

محمد خوش‌خلق خاطرنشان کرد: تئاتر به سمت لاکچری شدن پیش می‌رود و این باعث ضربه به تئاتر می‌شود؛ در هتل اجرا رفتن و استفاده از بازیگران میلیونی و حمایت ها هم به این سمت کشیده می‌شود؛ چون پول، رسانه، سرمایه و بیلبوردهای شهری به این سمت کشیده می‌شود، ما یک حرف جهان شمول اجتماعی می‌خواهیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم حتما تئاتر را تماشا کنید چرا که راجع به درد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در لایه‌های اجتماع به وجود آمده و کم کم باعث حذف عده‌ای از اجتماع می‌شود.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: فردی در جواب سوالم برای اوضاع فروش نمایش گفت چون شما گروه با ادب و با اخلاقی هستید فکر نمی‌کنم فروش خوبی داشته باشید، احساس می‌کنم از کار بعدی باید ناسالم و بی‌اخلاق باشیم تا کارمان فروش برود؛ این جمله بسیار دردناک است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار