مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان این سازمان و شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن در راستای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار خبر داد.
کد خبر: ۶۶۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 09 October 2018

به گزارش تابناک : علی اکبری با اعلام این خبر، تصریح کرد: در راستای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار و آیین نامه اجرائی آن (مصوب 10/03/1397 هیئت محترم وزیران)، پس از برگزاری جلسات و بررسی های کارشناسی صورت گرفته، در تاریخ 14/07/1397 تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان نوسازی شهر تهران و شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن منعقد شد.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هدف از انعقاد این تفاهم نامه رااحداث واحدهای مسکونی و خدمات پشتیبان سکونت، ذیل پروژه های احداث مسکن جایگزین نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران عنوان کرد و گفت: این تفاهم نامه در فهرست اولیه ای از اراضی و املاک در اختیار سازمان نوسازی (به نمایندگی از شهرداری تهران) به وسعت بیش از 105 هزار متر مربع از املاک، در قالب مشارکت در ساخت، به امضای نمایندگان هر دو طرف رسیده است.


علی اکبری تاکید کرد: بر مبنای تفاهم صورت گرفته با گروه سرمایه گذاری مسکن، مقرر شد نمایندگان دو طرف، ظرف مدت یک ماه، جلسات مشترکی به منظور بهینه‌سازی جداول فیزیکی، مشخصات فنی و تهیه مدارک فنی و مهندسی مورد نیاز جهت اخذ مصوبات لازم برگزار کند تا در صورت نیل به توافق نهایی، انعقاد قرارداد مشارکت در هر یک از پروژه های مورد توافق طرفین تفاهم نامه، صورت پذیرد.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که برنامه ملی بازآفرینی شهری با دستور رئیس محترم جمهور و به عنوان نسخه جدیدی برای نوسازی بافت فرسوده شهرها از بهمن ماه سال گذشته بصورت رسمی آغاز شده است، تصریح کرد: در قالب این برنامه مقرر شد در پنج سال نخست، در هر سال 270 محلة فرسوده و ناکارآمد شهری، نوسازی شود تا به‌طور همزمان برای هسته فرسوده و قدیمی شهرها دو اتفاق مهم رخ دهد؛ نخست آنکه روند نوسازی بافت فرسوده شهرها که طی سال‌های گذشته بعضاً با کندی مواجه بوده، تسریع شود و دوم آنکه در قالب اجرای این برنامه، فرصت های جدید سرمایه گذاری و ساخت و ساز و به تبع آن، رونق اشتغال در هسته فرسوده شهرها، به‌ ویژه در شهر تهران به ‌وجود آید.


به گفته علی اکبری، «نحوة تخصیص زمین»، «پرداخت وام ساخت بدون سپرده به سازندگان»، «ضمانت فروش و سود» و همین‌طور «پایین بودن هزینه‌های ساخت به‌واسطه حذف برخی از فاکتورهای هزینه‌ای» به عنوان چهار امتیاز ورود به این طرح معرفی شده است.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که برنامه ملی بازآفرینی شهرها، هر چند تاکنون مطابق با برنامه پیش نرفته اما یک گام روبه جلو از سوی دولت محسوب می‌شود، توضیح داد: فرمت قراردادهای تنظیم شده از سوی سازمان نوسازی برای ورود سرمایه‌گذاران به بافت فرسوده، بر مبنای عقود مشارکت مدنی است.

به بیان دیگر "زمین و عوارض" سهم شهرداری و "ساخت" سهم سرمایه‌گذار است و بر همین اساس، سهم‌الشرکة طرفین مشخص می‌شود.


وی افزود: در قالب بسته تشویقی مندرج در آیین نامة اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز به ‌طور طبیعی تسهیلات خرید مسکن از طریق صندوق یکم با نرخ سود 6 درصد که به نوعی، تضمین خرید مسکن محسوب می‌شود که به خریداران واحدهای احداثی اعطا خواهد شد.

علاوه بر آن ودیعة اسکان موقت، تخفیف در هزینه های برقراری حق انشعابات و تسهیلات مشارکت مدنی دوره ی ساخت از دیگر تسهیلات مقرر در آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایداراست. این انتظار وجود دارد که ایفای تسهیلات مذکور، با پیگیری هفتگی کمیته تشکیل شده به ریاست معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور اجرایی شود.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار