کد خبر: ۶۶۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 07 October 2018

تابناک هرمزگان- برای نخستین بار در هرمزگان با حضور پزشک فلوشیپ پیوند از شیراز، عمل برداشت عضو جهت پیوند در مجتمع پیامبر اعظم (ص) بندرعباس از بیمار با تشخیص مرگ مغزی با موفقیت انجام شد.

به گزارش تابناک هرمزگان، این عمل بر روی یک جوان 29 ساله که با تشخیص مرگ مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه این مجتمع بستری بود انجام شد؛ که طی آن کبد و کلیه‌های بیمار با موفقیت خارج و جهت پیوند به سه بیمار در شیراز ارسال گردید.

دکتر امیر حسن ربانی پزشک فلوشیپ پیوند اعزامی از شیراز با بیان اینکه مرحله نهایی درمان بسیاری از بیماری‌ها پیوند است افزود: در واقع پیوند برای درمان بیماری‌هایی که منجر به از دست دادن ارگان است؛  بکار می‌رود.

این پزشک جراح شایع‌ترین پیوند در ایران و دنیا را پیوند کلیه عنوان کرد؛ و اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر تعداد بسیاری از افراد در لیست انتظار دریافت عضو می‌باشند ولی دهنده عضو وجود ندارد.

دکتر ربانی در ادامه با بیان اینکه عمل برداشت عضو هم از فرد زنده و هم از بیمار با تشخیص مرگ مغزی انجام می‌شود گفت: بدون تردید اولویت انجام عمل برداشتن عضو از بیماران مرگ مغزی می‌باشد چرا که پس از تأیید مرگ مغزی بسیاری از ارگان‌های بدن قابلیت استفاده برای پیوند به بیماران نیازمند را دارد.

وی در ادامه با عنوان اینکه در حال حاضر استان فارس، کهکیلویه‌وبویر‌احمد و تهرآن در زمینه اهدای عضو بسیار فعال هستند گفت: در استان هرمزگان تعداد زیادی بیمار نیازمند پیوند وجود دارد اما متأسفانه به لحاظ ارگان دچار کمبود هستیم و علی‌رغم اینکه آمار بیماران مرگ مغزی به دلیل تروما در این استان بالاست اما میزان اهداء عضو بسیار ناچیز می‌باشد که باید در این زمینه آگاه سازی و فرهنگ‌های لازم انجام گردد.

این فلوشیپ جراحی پیوند در خاتمه با عنوان اینکه در حال حاضر شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران سیروز ناشی از هپاتیت B است، هشدار داد: احتمالاً شایع‌ترین علت پیوند کبد در سال‌های آینده چاقی خواهد بود که لازم است؛ افراد با بهرمندی از رژیم غذایی مناسب و ورزش  سبک زندگی خود را تغییر دهند.
انتهای پیام/*

برچسب ها: پیوند ، کبد ، کلیه ، چاقی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار