دیدار اصلاح‌طلبان با روحانی در حالی صورت می‌گرفت که آنها این روزها انتقادات صریحی به دولت مطرح می‌کنند. گزارش تسنیم درباره محتوای این دیدار و پیامدهای آن را در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۶۶۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 05 October 2018

بیش از یک سال از آخرین دیدار اصلاح‌طلبان با روحانی می‌گذرد که بار دیگر رئیس‌جمهور برخی اصلاح‌طلبان را به نهاد ریاست‌جمهوری فراخواند تا با‌ آنها دیدار کند.

آخرین دیدار مربوط به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 می‌شد که اعضای کمیته تعامل شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به دیدار روحانی رفتند. در آن دیدار محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری بر نقش اصلاح‌طلبان در حمایت از نامزدی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تاکید و آن را کم نظیر و بسیار موثر دانسته بود.

وی بر ضرورت همکاری متقابل حامیان رئیس‌جمهور و فراکسیون امید با دولت در آینده و ادامه رایزنی در زمینه‌های مختلف تاکید کرده بود. از جمله دیگر مسائل مطروحه در دیدار روحانی و اصلاح طلبان در تیرماه 96، چالش‌های شهر تهران و مشکلات مالی شهر بود و روحانی هم از اصلاح‌طلبان خواسته بود تا برای دولت بعدی لیست مورد نظر خود را ارائه دهند.

بعد از تشکیل دولت دوازدهم و افزایش انتقادات به عملکرد دولت در سطح مردم، اصلاح‌طلبان که حامیان پروپا قرص وی بودند نیز به مرور به صف منتقدان دولت پیوستند. آنها این انتقادات را در سرمقاله‌های روزنامه‌ها، مصاحبه‌ها و جلسات استیضاح وزرای دولت مطرح می‌کردند.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و شخصیتی که در راس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سال 96، حمایت رسمی جریانش از روحانی را اعلام کرده بود، چندی پیش گفته بود "از مردم بابت مشکلات عذر خواهی می‌‌کنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رو در روی آن بایستیم. ما مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم."

الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس نیز در جلسه استیضاح کرباسیان وزیر سابق اقتصاد می‌گوید "الیاس حضرتی در جریان استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد دولت روحانی به عنوان موافق استیضاح نطق کرد و گفت حق‌اش بود رئیس‌جمهور، جهانگیری‌، نوبخت، سیف و نهاوندیان استیضاح می‌شدند ولی ما مجبوریم وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم، ما نامه دادیم که آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد اما این کار را انجام نداد..."

سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات نیز در گفتگویی دولت روحانی را "گیج" و "کرخت" توصیف می‌کند و می‌گوید "من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست؛ مشروط بر اینکه ذکر کنند دولت، متعلق به چه جریانی است...

برخی از انتقادات اصلاح‌طلبان به روحانی به محمود واعظی رئیس دفتر وی مربوط می‌شد که عضو حزب اعتدال و توسعه است و برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که وی مانع از ارتباط روحانی با اعضای این جریان می‌شود. از دیگر انتقادات مهم اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور عدم تغییر تیم اقتصادی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه یعنی محمدباقر نوبخت است.

حالا با گذشت بیش از یک سال از آخرین دیدار روحانی با حامیانش، دفتر رئیس‌جمهور با دعوت 23 چهره شاخص اصلاح‌طلب ، پای صحبت‌های منتقدان امروزش نشست. در این دیدار حسن روحانی گفته "دوستان اصلاح طلب را همراه دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانسته و می‌دانم... امروز در مقطع بسیار حساسی قرار داریم؛ دولت یازدهم و دوازدهم در کنار دستاوردهای بزرگی که داشته، ضعف‌ها و نقص‌هایی هم دارد و حتما به کمک و همراهی همگانی نخبگان کشور نیاز دارد. فلسفه برگزاری نشست امروز همین است که دست به دست هم دهیم و از نظرات شما دوستان برای تحقق هدف بلند و بزرگ اعتلای ایران که هدف همه ماست، بهره بگیریم."

علاوه بر روایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اصلاح طلبان حاضر در نشست هرکدام توقعات روحانی از این جریان را مطرح کردند. از جمله تقاضای روحانی برای همراهی بیشتر فراکسیون امید در مجلس و اینکه دست از حمایت او برندارند.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفتگو با تسنیم می‌گوید" در این رابطه رئیس‌جمهور توفع داشت که فراکسیون امید همکاری بیشتری با دولت داشته باشد. در همین رابطه چند نفر از اعضای فراکسیون امید در مجلس حضور داشتند و به مباحث مطرح شده از سوی رئیس جمهور پاسخ دادند... بنده شخصا در انتهای جلسه از رئیس جمهور در خواست کردم که دولت تکلیف برخی اعضای کابینه و وزارتخانه‌هایی که بدون وزیر هستند و همچنین استاندارانی که دولت قصد تغییر آنها را دارد را در اسرع وقت مشخص کنند.

به گفته محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب سازندگی در این دیدار "روحانی از اصلاح‌طلبان توقع داشت با توجه به شرایطی که کشور با آن مواجه است، دست از حمایت دولت برندارند و همان‌طور که در انتخابات با حمایت خود موجبات پیروزی دولت اعتدال و اصلاحات را فراهم کردند، در شرایط فعلی نیز که به دشمنی دشمنان اضافه شده، به دولت کمک کنند."

ابراهیم اصغرزاده دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان نیز می‌گوید "روحانی از اصلاح‌طلبان خواست تا رویکرد خود را در مواجهه با دولت در موضوعاتی مثل استیضاح همدلانه کنند و اصلاح‌طلبان هم از روحانی خواستند ساختار دولت را اصلاح کرده، ‌مشورت‌پذیری بیشتری داشته باشد و به نامه‌نگاری‌هایی که با او انجام می‌شود، توجه کند."

این جلسه که مدیریت آن را محمدرضا عارف برعهده داشت، به تشکیل کمیته‌ای برای تعامل جریان اصلاحات با دولت منجر شد که قرار شد تا محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور آن را پیگیری کند.

این دیدار که اصلاح‌طلبان آن را مثبت دانسته بودند حامل پیام‌های دوطرفه بود. از یکسو تقاضای روحانی برای ادامه حمایت از وی و همراهی فراکسیون امید و از طرفی درخواست اصلاح‌طلبان برای توجه به توصیه‌ها و نامه‌های آنها و باید دید آیا روحانی در تغییر کابینه و مسئولان دولتی به حرف اصلاح‌طلبان توجه می‌کند تا بتواند دوباره حمایت آنها را جلب کند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار