شهروند سپاری؛ عنوانی که این روزها برخی شهرداری های کلانشهر ها آن را کلید زده اند و بنا است با این روش دست های بسیاری را کوتاه کنند تا بدین ترتیب زمینه های رانت کاهش یافته و هم آنکه سرعت درخواست ها افزایش یابد. امری که در زمینه سیاست های مسکن مورد توجه جدی قرار دارد.
کد خبر: ۶۶۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 04 October 2018

به گزارش تابناک : هجدهمین همایش سیاست های مسکن به پایان رسید. در بخشی از این همایش به بحث و بررسی در رابطه با " نقش شهروند سپاری در سیاست های مسکن" و راه های رسیدن به شهروند سپاری پرداخته شد. شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری مشهد در این رابطه گفت:  مجموعه قوانین ما در مدیریت شهری کشور، در دوره های مختلف تکمیل شده و هر مجموعه ای ضابطه جدید تدوین و ساده سازی شده و وقتی  ضابطه جدید را پیاده سازی کردند سایر حوزه ها مانند محیط زیست، استحکام بنا و... قوانین را به هم زده است و از این رو هر یک در طرح های تفضیلی یک سیکلی را بر هم زده است .


وی افزود:  گاهی شاهد آن هستیم که در یک منطقه شهری با چند ضابطه مدیریت می شود. در نهایت سیکل تصمیم گیری ها غیر شفاف است. بخشی از تصمیم گیری های غیر شفاف در ضوابط است در این خصوص متاسفانه چیزی در حدود 80 درصد ساخت و ساز در کلان شهر ها دارای تخلف است و این تخلفات در سیکل های تصمیم گیری به کمیسیون ها تعمیم داده می شود و پروسه دیگری بر آن حاکم می گردد و بعضا در شهرداری ها برای آن تصمیم گیری می کنند.


آل شیخ خاطر نشان کرد: در طرحی تحقیقی از یکی از کلان شهرها خواستیم ضوابط را در قسمت های مختلف بررسی کند. از یک عدد تا یک و نیم برابر آن افزایش داشتیم. چرا که در پیچیدگی های تخلفات رقم های مختلف را می توان احصا کرد. این موضوع به شدت حاد شده و آثار آن را در مجموعه های مختلف شهرداری می بینیم.


معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری مشهد  با اشاره به مشکلاتی که در شهرداری وجود دارد بیان کرد: برای این که مشکلات رفع شود چه می توان کرد و چه فرآیندهایی می توان برای آن داشت؟ پیشنهاد ما برای اصلاح فرآیندها کاهش زمان است.


وی در پایان با ارائه پیشنهادی گفت: برای اینکه فرآیندها اصلاح شود باید مهندسی مجدد صورت بگیرد. در این خصوص داده ها باید از نظام پایش گرفته شود و ببینیم کجاها گلوگاه های شهرداری است و برای فرآیند شهروند سپاری آماده شود امکانات شهروند سپاری را باید ایجاد کنیم  و نیازمند بازنگری سیستم ها است. 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار