مدیرکل بهریستی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۲ درصد معلولان خراسان رضوی را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۶۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 01 October 2018

به گزارش تابناک : حمید رضا پوریوسف در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی ناشنوایان که در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: تعداد ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر ناشنوا و کم شنوا در بهزیستی خراسان رضوی پرونده دارند که این افراد بیش از ۱۲ درصد کل معلولین خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: این مراسم با هدف توجه و آگاهی جامعه به نیاز‌های ناشنوایان و ارائه توانمندی‌ها و دستاورد‌های آن‌ها به جامعه در یک رابطه دو طرفه برگزار شده است.

مدیرکل بهریستی خراسان رضوی ادامه داد: افراد ناشنوا به دلیل اینکه در برقراری ارتباط با افراد عادی دچار مشکل هستند، نیاز به درک و همدلی و همراهی همه مردم دارند و از طرفی افراد ناشنوا یک سری توانمندی‌های خیلی خوبی دارند که باید جامعه استفاده کندو برگزاری اینگونه مراسم‌ها فرصت خوبی برای مطرح شدن این موارد است.

پوریوسف گفت: بهزیستی خراسان رضوی در زمینه ارائه خدمات به ناشنوایان در راستای توانبخشی و توانمندی‌های آموزشی اقداماتی را ارائه کرده است که یکی از آن‌ها خریداری سالانه تعداد زیادی سمعک برای ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی می‌باشد.

وی افزود: همچنین مراکزی در نظر گرفته شده است که خدمات تربیتی شنیداری را برای کودکان ناشنوا انجام می‌دهد که در این مراکز خدماتی مثل کاشت حلزون نیز انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین نیاز ناشنوایان رعایت حقوق شهروندی این است، ادامه داد: همچنین یکی از خواسته‌های ناشنوایان در جامعه فرهنگسازی برای مشارکت و تغییر رفتار مردم در جامعه و کارمندان ادارات و سازمان‌ها با ناشنوایان است که به این منظورسال گذشته طرح اعزام سامانه مترجم ناشنوا در استان اجرا شد.

وی بیان کرد: در این طرح افراد ناشنوایی که بدلیل ناشنوایی نمیتوانند با بعضی از نهاد‌ها و ادارات ارتباط برقرار کنند با تلفن و با پیامکی که به این سامانه ارسال می‌کنند در اسرع وقت مترجمی که اگاه به این زبان است در محل حضور پیدا کرده و در جهت رفع مشکل آن‌ها اقدام می‌کند.

در پایان این مراسم از سردیس میرزا جبار عسگرزاده، معروف به باغچه بان، بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز و مبتکر آموزش ناشنوایان در ایران که توسط وثوق، هنرمند مشهدی، ساخته شده بود، رونمایی شد که معاون شهردار، در مورد نصب این سردیس در یکی از معابر، اماکن یا میادین شهر قول مساعد داد.

همچنین هادی بختیاری، معاون شهردار مشهد، به نمایندگی از شهرداری، دو هدیه سفر به کربلا به ناشنوایان مشهدی اعطا نمود.

ا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار