چهار شنبه هفته گذشته بود که انتشار خبر استعفای 110 نفر از اعضای حزب اعتماد ملی در رسانه ها نه تنها به مانند یک بمب رسانه ای عمل کرد، بلکه نشان داد اختلافات درون این حزب برای کنار زدن حجت الاسلام رسول منتجب نیا به عنوان قائم مقام که از سال 84 جزو موسسان این حزب بود و متعاقب آن قدرت گرفتن الیاس حضرتی و البته برخی از اعضای شورای شهر تهران از یک سو و از سوی دیگر محمد علی افشانی شهردار تهران این تحلیل را پیش روی کارشناسان قرار داد که تلاش این حزب برای ماندن شهردار منتخب خود در راس اداره شهر تهران به عنوان یک امتیاز از هیچ تلاشی دست نخواهند کشید.
کد خبر: ۶۶۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵ 30 September 2018

به گزارش تابناک : اواخر هفته گذشته بود که خبر استعفای 110 نفر از اعضای حزب اعتماد ملی درست در روز رای گیری مجمع عمومی به همراه نامه ای در رسانه ها منعکس شد. در واقع دلیل این استعفا این گونه عنوان شده بود که افراد دیگری به غیر از قائم مقام حزب اعتماد ملی اقدام به برگزاری کنگره حزب مذکور کرده اند، در تلاش بودند تا با کنار گذاشتن حجت الاسلام منتجب نیا راهی برای قدرت گرفتن الیاس حضرتی نماینده مجلس به عنوان قائم مقام حزب اعتماد ملی باز کنند.


اما از سوی دیگر نیز می توان به این موضوع نگاه کرد. در حال حاضر با توجه به ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان و بلاتکلیف ماندن محمد علی افشانی شهردار هفدهم شهر تهران لازم بود تا ضمن تغییراتی در درون حزب اعتماد ملی و انتخابات مجدد نه تنها قائم مقامی این حزب به یکی از حامیان شهردار تهران برسد، بلکه اعضای شورای شهر که نمایندگان این حزب در پارلمان شهری هستند نیز به همراه شهردار تهران و چند نفر از مدیران حوزه شهری با قدرت گرفتن و کسب رای بالا در انتخابات جدید بتوانند تلاش بیشتری برای ماندن آقای شهردار در مجموعه مدیریت شهری داشته باشند.


البته می توان گفت که این تلاش دو مزیت را برای نمایندگان حزب اعتماد ملی در مجموعه مدیریت شهری دارد. نخست آنکه با ماندن افشانی در شهرداری تهران از یک سو تبدیل به بزرگترین اهرم فشار روی سایر نمایندگان احزاب مختلف اصلاح طلب در شورا تبدیل می شود.


ثانیا این حزب به عنوان یکی از احزاب بزرگ جریان سیاسی اصلاح طلب با ماندن شهردار فعلی تهران دراداره پایتخت سهم خواهی بیشتری را برای ورود نیروهای خود به بدنه فربه شهرداری تهران به نسبت سایر احزاب داشته باشند.


دلیل این ادعا را نمی توان در نشست محرمانه الیاس حضرتی با مدیران کانال های تلگرامی در یک ماه گذشته جستجو کرد که وی با برگزاری این نشست سعی داشت تا ضمن شنیدن نقطه نظرات مدیران رسانه های مجازی جایی برای حمایت از وی در انتخابات کنونی حزب با هدف حمایت از شهردار تهران باز کند.


تجزیه طلبی در قلب حزب اعتماد ملی


در نامه 110 عضو حزب اعتماد ملی آمده است: بر این باور هستیم که برگزاری کنگره‌ حزب اعتماد ملی، ناگزیر باید از سوی رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام قانونی این حزب انجام شود و برگزاری آن از سوی افراد دیگر، به جهت قانونی و عدم انطباق با اساسنامه فاقد وجه رسمی خواهد بود.


امضاءکنندگان این نامه که بیشتر آنها 13 سال عضو این تشکل هستند، همچنین یادآور شده اند: ما خود را ناگزیر می‌بینیم برای پایان گرفتن درگیری فرسایشی در مجموعه، از این فرزند عزیز خویش دل کنده تا مجموعه‌ یکدستی که بر جای می‌ماند، به شیوه‌ خودشان به هدایت این کشتی ادامه دهند.

 

حزب اعتماد ملی ؛ از تجزبه تا قدرت  گرفتن افشانی در انتخابات جدید/ آیا منطقه 6 پایگاه حزب اعتماد ملی شده است؟


این افراد اصرار دارند که تغییرات قابل پیش‌بینی این کنگره که از جمله‌ آن، تفویض دبیر کلی حزب به برگزارکننده‌ کنگره خواهد بود، در مبانی نظری نیز، حزب را از الگوی اولیه فعالیت‌ها و شخصیت سیاسی آن، دور خواهد کرد و به یکی از اقمار مجموعه‌های «خودپدرخوانده‌پندار» در جبهه‌ اصلاحات تبدیل خواهد کرد.


به همین دلیل امضاءکنندگان این نامه صلاح خود را در آن دیدند که از این ورطه زد و بندهای سیاسی برای قدرت‌گیری و نبرد بر سر پست‌های مدیریتی خارج شده و به رویکردی در جبهه اصلاحات متمایل شوند که به جای نگرانی جهت تصرف صندلی‌های تازه مدیریتی، دغدغه‌ اتخاذ مواضع اصولی همدلانه‌تری را با خواسته‌های واقعی مردم داشته باشند. اسامی امضاکنندگان این نامه در تارنمای حزب اعتماد ملی منتشر شده است.


اما در نخستین واکنش به استعفای شماری از اعضای حزب اعتماد ملی، شورای تهران این تشکل سیاسی در بیانیه ای از از رفتارها و اقدامات استعفا کنندگان اعلام برائت کرد.


شورای تهران حزب اعتماد ملی در این رابطه اعلام کرد: با توجه به این که ۹ نفر از اعضای ۲۱ نفره شورای تهران استعفای خود را اعلام کرده اند ضمن موافقت با استعفای آن عزیزان، مقرر شد در اسرع وقت براساس مقررات حزبی اعضای علی البدل جایگزین شده و فعالیت شورا با جدیت ادامه یابد.


گام بلند اعتماد ملی برای حفظ پایگاه های مدیریتی خود در شهرداری تهران


این در حالی است که سخنگوی حزب اعتماد ملی در آستانه بزرگرای مجمع عمومی این حزب در واکنش به استعفادی 110 نفر از اعضای اعتماد ملی در گفت و گو با رسانه ها عنوان کرد: تعدادی اندک از اعضای قبلی حزب اعلام استعفا کرده‌اند و شنیده شده در پی تشکیلات جداگانه‌ای هستند. ضمن احترام به رای و نظر آن دوستان و آرزوی موفقیت در تشکیلات جدید، اعلام می‌کنم عدم حضور آنها هیچ تاثیری در کمیت و کیفیت برگزاری کنگره نخواهد داشت.


تحلیلگران بر این باورند وقتی درون حزبی به مانند اعتماد ملی که از زمان تشکیل آن تا کنون 13 سال می گذرد، اختلافات گسترده می شود و باعث استعفای 110 نفر از اعضای آن می شود، باید دلایل این اختلاف نظر را در سهم خواهی های مدیریتی این مجموعه در بدنه دولت و شهرداری تهران به عنوان مهمترین سازمان های تاثیرگذار جست وجو کرد.

 

حزب اعتماد ملی ؛ از تجزبه تا قدرت  گرفتن افشانی در انتخابات جدید/ آیا منطقه 6 پایگاه حزب اعتماد ملی شده است؟


بررسی ها نشان می دهد که در سال های اخیر به ویژه از زمان انتخابات 96 بحث هایی پیرامون تمکین یا عدم پیروی از نظرات شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در شورای مرکزی این حزب اختلافات زیادی به وجود آمده بود و عملا این اتفاق باعث شد تا دو جریان بدون داشتن اسمی خاص به رهبری حجت‌الاسلام منتجب‌نیا و الیاس حضرتی شکل بگیرد.


الیاس حضرتی نیز با توجه به اینکه نماینده این حزب به عنوان شهردار هفدهم شهر تهران انتخاب شد، از این موضوع به ویژه با مطرح شدن قانون منع به کار گیری بازنشستگان و بالا گرفتن بحث بر سر ماندن یا رفتن محمد علی افشانی استفاده کرد و توانست نظر نمایندگان این حزب را در بدنه شهرداری تهران برای ماندگاری خود و انتخابش به عنوان قائم مقام حزب اعتماد ملی به دست آورد.


اما می توان اینگونه استنباط کرد که این اختلاف درونی از زمان برگزاری کنگره دوم حزب در مرداد ماه سال جاری بیشتر نمایان شد. مجمع عمومی دوم حزب که با هدف تطبیق اساسنامه، مرامنامه با قانون جدید احزاب و انتخاب شورای مرکزی جدید تشکیل شده بود، با تشدید اختلافات میان این دو جریان مذکور به یکباره پایان یافت.

 

حزب اعتماد ملی ؛ از تجزبه تا قدرت  گرفتن افشانی در انتخابات جدید/ آیا منطقه 6 پایگاه حزب اعتماد ملی شده است؟


از همه مهمتر اینکه انتخابات صورت گرفته در آن مجمع از سوی وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تایید نشد اما روند تطبیق اساسنامه و مرامنامه تایید شد.


اکنون پس از تعیین الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید حزب توسط دبیرکل، وزارت کشور نیز با تشکیل مجمع عمومی حزب موافقت کرده و روز جمعه ۶ مهرماه ۹۷ این گردهمایی انتخاباتی برگزار شد.


انتخاب 55 عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی


کنگره حزب اعتمادملی که روز جمعه ۶مهرماه ۹۷ با حضور ۵۰۰ نفر از اعضا و با نظارت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برگزار شد، در نهایت با برگزاری انتخاب درون حزبی ۵۵ نفر از اعضای این حزب را به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب کرد.


این در حالی است که اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره منتخبان شورای مرکزی اعلام کرده است: انتخابات اعضای شورای مرکزی به صورت مخفی انجام شد که در نهایت ۵۵ نفر به عنوان اعضای اصلی شورای مرکزی، ۶ نفر به عنوان عضو علی‌البدل، ۵ نفر به عنوان بازرس و ۲ نفر هم به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.


از این تعداد ۳۰ نفر از شورای مرکزی سابق هستند و تعداد ۵ نفر هم از زنان رای آورده‌اند و از برادران اهل تسنن نیز ۶ نفر انتخاب شدند، همچنین حدود ۱۰ نفر از اعضای شورای مرکزی که انتخاب شده‌اند، از شاخه جوانان هستند.


به اعتقاد وی؛ با توجه به این تعداد آرا، ثابت شد که حزب اعتمادملی همچنان یک حزب کامل است که از اعضای باتجربه حزب، زنان، اهل تسنن، جوانان و... تشکیل شده است. از آرا می‌توان چنین استنباط کرد که اعضای حزب اعتمادملی خواهان حفظ اعضای باتجربه هستند و علاوه بر این خواسته‌اند تا در حزب نوگرایی اتفاق بیفتد، به همین دلیل زنان و جوانان هم وارد شورای مرکزی حزب شده‌اند.


اما در میان اعضای اصلی شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سید ابراهیم امینی یا 378 رای به عنوان نفر سوم ، سید محد علی افشانی با 376 رای به عنوان نفر پنجم، محمد جواد حق شناس با 354 رای به عنوان نفر هستم، حجت نظری با 337 رای به عنوان نفر نهم، محمد رئوف قادری با 313 رای، زریر نگین تاجی معاون مالی و اقتصاد شهری با 288 رای به عنوان نفر پانزدهم به عنوان نفر دوازدهم منتخبان شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خود نمایی می کنند.


کسب رای بالای برخی از اعضای شورای شهر و البته مدیران ارشد شهری دراین انتخابات تنها یک تحلیل و برداشت را در مقابل منتقدان قرار می دهد اینکه به پاس این همراهی وظیفه الیاس حضرتی در مجلس تلاش برای ماندن شهردار هفدهم تهران و البته وظیفه اعضای شورای شهر و نمایندگان حزب اعتماد ملی نیز در پارلمان شهری تلاش برای حمایت از افشانی به عنوان شهردار منتخب شهر تهران و فرد مورد حمایت این حزب خواهد بود.


تبدیل شهرداری منطقه 6 به عنوان پایگاه حزب اعتماد ملی


با بررسی رفتار سیاسی و حزبی نمایندگان حزب اعتماد ملی در مجموعه مدیریت شهری این گونه استنباط می شود که اکنون شهرداری منطقه 6 و امکانات این مجموعه به عنوان قلمرو و پایگاه جلسات نمایندگان این حزب در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده است.


بعد از انتخاب محمدرضا دهداری پور به عنوان شهردار منطقه 6 تهران که البته به دلیل همشهری بودن وی با رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران اکنون حساب این عضو شورای شهر تهران برای تاثیرگذاری در انتصابات اجتماعی و فرهنگی این منطقه و یا اجرای برنامه هایی با موضوع فرهنگی در این منطقه بیشتر بوده است.

 

حزب اعتماد ملی ؛ از تجزبه تا قدرت  گرفتن افشانی در انتخابات جدید/ آیا منطقه 6 پایگاه حزب اعتماد ملی شده است؟


معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 6 که بیشترین انتقادها مبنی بر نا آشنا بودن وی در این پست حساس آن هم در یک منطقه ویژه به عنوان قطب علمی و فرهنگی و تهران مدرن شناخته می شود؛ همراه بوده است از یک سو و از سوی دیگر برگزاری نشست هایی از هماهنگی با چهره های فرهنگی و هنری برای ایجاد مسیر فرهنگ و یا برگزاری کنگره یادواره 417 شهید منطقه شش با محمدجوادحق شناس و حجت نظری و صبح امروز نیز حضور رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران در آیین رونمایی از سردیس شهیدگاگیک طومانیان با حضور معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و نمایندگان شورای خلیفه گری ارامنه در منطقه 6 برگزار شد، نیز دلیلی بر این ادعاست که منطقه 6 به پایگاه رسمی نمایندگان حزب اعتماد ملی در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده است.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار