شهریار آل شیخ با اشاره به شهر هوشمند گفت: الزاما شهر هوشمند، شهر الکترونیکی نیست بلکه شهر هوشمند فرآیندی است برای اینکه ما بتوانیم برای چالش‌هایمان، پاسخ هوشمندانه داشته باشیم. برخی از اوقات این پاسخ هوشمندانه مبتنی بر آی‌تی و الکترونیک است و برخی از اوقات نیز غیر از این است.
کد خبر: ۶۶۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 30 September 2018

به گزارش تابناک : شهریار آل شیخ معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد وی با اشاره به اینکه در بسیاری از اوقات روش هوشمندانه ما، روش الکترونیکی است، افزود: به طور مثال اگر چالش اصلی مشهد که هنوز در مورد آن جمع‌بندی نشده است مشکل کمبود آب باشد، پاسخ هوشمندانه ما به این چالش، تغییر الگوی کشت در دشت مشهد است.


تحقق شهرداری الکترونیکی یکی از اهداف مدیریت شهری مشهد است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، گفت: شهر هوشمند شامل حکمروایی هوشمند، مردم هوشمند، جابجایی هوشمند، انرژی هوشمند، زندگی هوشمند و محیط هوشمند می‌باشد. در ایران دو وزارت‌خانه در حوزه شهر هوشمند فعالیت می‌کنند یکی شهرداری‌ها و وزارت مسکن است و دیگری وزارت ارتباطات می‌باشد که زیرساخت‌های ارتباطی را فراهم می‌سازد.
آل شیخ: شهر الکترونیک، زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم سرویس‌هایی را از درگاه‌های اینترنتی بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت نماییم که در شهرداری یکی از هدفگذاری‌های ما، شهرداری الکترونیکی است تا ۱۴۲ سرویسی که به مردم ارائه می‌شود از طریق الکترونیکی و اینترنتی باشد.
وی تصریح کرد: شهرداری مشهد در این قضیه پیشرو بوده و در حال حاضر همه استعلامات حوزه ساختمانی که بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به شهرداری را تشکیل می‌دهد به صورت غیرحضوری و الکترونیکی صورت می‌پذیرد این پروژه با نام شهروند سپاری به صورت مشترک توسط معاونت معماری و شهرسازی و سازمان فاوا اجرایی شده است. 


اجرای پروژه شهروند سپاری برای کاهش مراجعات مردم به شهرداری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری گفت: در حوزه‌های دیگر نیز این کار انجام شده و یا در حال انجام است. در حال حاضر نقل و انتقال آپارتمان از طریق سیستم شهروندسپاری از هفته گذشته در شهرداری مشهد آغاز شده است. شهروند سپاری به این معنی است که ما بجای اینکه خدمات شهرداری را به صورت حضوری و از طریق درگاه‌های دیگر مانند مناطق، نواحی و یا دفاتر پیشخوان انجام دهیم، خود مردم از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های موجود به سامانه‌های شهرداری ورود کرده و درخواست‌های خود را پاسخ گیرند.

شاخصه تحقق شهر هوشمند، ارتقاء سطح کیفیت زندگی مردم است

آل شیخ با اشاره به شاخص‌های شهر هوشمند افزود: استانداردی مهم برای شهر هوشمند این است که شهر هوشمند سطح کیفیت زندگی مردم را ارتقاء دهد. میزان دسترسی به رفاه، امید به زندگی، کاهش جرائم و ... از جمله شاخص‌های شهر هوشمند است. در کشور ما شهر هوشمند متولیان زیادی دارد. از وزارت نفت گرفته تا وزارت ارتباطات، اما لازم است همه این متولیان با هم برای تحقق این مهم تعامل نمایند. 


یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش روزانه توسط یک و نیم میلیون کارت شهروندی فعال در مشهد


معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که مدیریت یکپارچه شهری زیرساختی قانونی می‌خواهد که تاکنون این کار انجام نشده است، گفت: نظام بانکی کشور ما از لحاظ استاندارد الکترونیکی شدن، پیشرفت خوبی داشته است. در حوزه نظام پرداخت در شهرداری مشهد ابتدا اقدام به توزیع و جایگزینی کارت‌های شهروندی با بلیت کاغذی اتوبوس و مترو شده است. بالغ بر یک ونیم میلیون کارت شهروندی فعال در مشهد داریم که روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش از طریق این کارت‌ها صورت می‌گیرد.


وجود ۱۰۰۰ مکان برای شارژ کارت شهروندی در مشهد

آل شیخ افزود: این کارت‌ها بسیار موفق بوده‌اند که برای رفاه مردم، یک هزار مکان شارژ کارت شهروندی در نقاط مختلف شهر تعبیه شده است که ۲۰۰ مورد از این‌ها، باجه شارژ و فروش کارت شهروندی بوده و مابقی دستگاه‌های شارژ من‌کارت یا مشهد کارت می‌باشند.
وی تصریح کرد: پروژه توسعه‌ای نیز در این مورد در حال انجام است. همچنین فراخوان کیف پول شهروندی نیز منتشر شده است. امکان پرداخت بهای بلیت قطار شهری و اتوبوس از طریق گوشی موبایل و nfc فراهم شده است که مشهد در این حوزه در کشور پیشگام بوده است.


صدور بلیت تک سفره مترو مشهد از طریق پیام رسان گپ


آل شیخ گفت:ارائه بلیت تک سفره از طریق مسنجر‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم ساخته‌ایم. این امکانات هنوز فراگیری و توسعه لازم را نیافته است، اما مشهد در این حوزه پیشگام بوده و بیشترین نظام‌های پرداخت در حوزه مدیریت شهری این شهر ایجاد شده است. 


معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با اشاره به شعار شهر هوشمند گفت: مشهد شهر هوشمند، یک شعار است تا ما با تکرار این شعار، در مسیر تحقق شهر هوشمند قرار بگیریم. در برنامه ۴ ساله شهرداری، به موضوع شهر هوشمند و هوشمندسازی تاکید شده است.


ایجاد اتصال بین ۴ کد شهروندی، شماره موبایل، کد پستی و شماره خودرو شهروندان

آل شیخ افزود: در موضوع شهر هوشمند دو گام جدی باید برداشته شود یکی ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی در انتقال داده‌ها می‌باشد که باید از طریق ایجاد اتصال بین کد شهروندی، شماره موبایل، کد مکانی و شماره خودرو فراهم شود. اگر این مهم اتفاق بیافتد عملا بسیاری از مشکلات شهری حل می‌شود. 


وی اضافه کرد: بسیاری از زیرساخت‌های مدیریت شهری با ایجاد ارتباط بین این کدها، ارتباط مستقیم دارد از مدیریت پارکینگ‌ها گرفته تا ارسال بار از یک نقطه به نقطه شهر. برای باشگاه شهروندی شهر مشهد ساختاری را دنبال می‌کنیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم این فرآیند دشوار و زمانبر ایجاد ارتباط بین این کد‌ها را فراهم سازیم.


ارائه داده‌های باز شهرداری به مردم و بخش خصوصی برای تعریف خدمات جدید
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: در شهر هوشمند، باید به برنامه‌های مشترک بین دستگاهی برسیم و در نهایت مشارکت مردم را داشته باشیم. گام بزرگ ما در شهرداری و در سایر دستگاه‌ها این است که بتوانیم با ایجاد امکان داده‌های باز، این موقعیت را برای بخش خصوصی و شهروندی فراهم نماییم تا خدمات جدیدی را روی این سیستم پیاده کنند.
آل شیخ افزود: داده‌های باز، اطلاعاتی است که در سرویس قرار می‌گیرد تا برنامه‌نویسان بتوانند خدمات جدیدی را بر اساس این داده‌ها، تعریف نمایند. به طور مثال ما اطلاعات پارکینگ‌ها را به صورت داده باز درآورده‌ایم و یک شرکت بخش خصوصی اپلیکیشنی را نوشته است که شما می‌توانید نزدیکترین پارکینگ را در اطراف خود بیابید و ظرفیت خالی آن را نیز مشاهده کنید.

تصویب برنامه‌های شهرداری برای تحقق شهر هوشمند تا پایان سال جاری

وی تصریح کرد: داده AVL اتوبوس‌ها را نیز ارائه کرده‌ایم که با تعریف اپلیکیشنی، شهروندان می‌توانند خطوط هر ایستگاه و زمان رسیدن آن اتوبوس به ایستگاه را مشاهده نمایند. سیستم کارت به کارت کردن از یک بانک به بانک دیگر و خرید شارژ و پرداخت قبوض توسط اپلیکیشن‌های مختلف نیز با استفاده از همین داده‌های باز تعریف شده است.


آل شیخ گفت: ابعاد شهر هوشمند، به اهدافی است که برای هر شهر تعیین می‌شود. در این چالش اصلی آن، بیکاری مورد توجه قرار گرفته است و ایجاد اشتغال، هدف شهر هوشمند این شهر می‌باشد. چالش‌های اصلی مشهد هنوز شناسایی نشده است، اما موضوعاتی مانند توسعه گردشگری، آب، محیط زیست، و ... از چالش‌های مهم شهر مشهد است. برنامه عملیاتی ما تا پایان سال مشخص می‌شود که در آن اولویت‌هایمان برای تحقق شهر هوشمند مشخص شده است.

تخفیف ۵ درصدی برای شارژ الکترونیکی من کارت

وی تصریح کرد: من کارت یک سیستم آفلاین است، که باید حتما شارژ فیزیکی انجام شود بر خلاف کارت‌های بانکی که آنلاین هستند. مکانیزمی را هم شورای شهر تصویب کرد که برای شارژ‌های الکترونیک ۵ درصد مشوق و تخفیف ارائه دهیم. 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در مورد برنامه‌های شهرداری جهت هوشمندسازی نیز اظهار داشت: بخشی از این کار بر عهده شهرداری می‌باشد که شامل هوشمندسازی فرآیند‌های شهرداری است. بخشی از شهر هوشمند نیز که داده‌های باز می‌باشد یک کار بین بخشی است که کار در هر دو زمینه نیز در حال انجام است.

تعریف اپلیکیشن شهروندی برای ارائه خدمات شهرداری، دستگاه‌ها و بخش خصوصی به شهروندان

آل شیخ گفت: اپلیکیشن شهروندی را در حال تعریف است که زیرساخت‌های مختلف را بر روی آن ارائه می‌دهیم. همه خدمات شهری نیز از طریق این درگاه قابل انجام است. حتی این اپلیکیشن را برای ارائه خدمات سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. مزیت این اپلیکیشن، کیف پول آن است. مسابقه‌ای نیز برای انتخاب نام این اپلیکیشن برگزار کرده‌ایم که تا چند روز دیگر مراحل آن آغاز می‌شود. 


وی با اشاره به اینکه پذیرنده‌های الکترونیکی را در تاکسی‌ها نیز می‌خواهیم افزایش دهیم، تا دغدغه شهروندان کاهش یابد، افزود: خدمات گردشگری را با اپلیکیشن دیگری دنبال می‌کنیم. سامانه مکان محوری را نیز همانند ۱۳۷ برای پیگیری مشکلات مردم در حال تعریف داریم.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار