کد خبر: ۶۶۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۸ 30 September 2018

دادستان تهران درباره پرونده کلاهبرداری در قالب دریافت طلا و پرداخت سود، گفت: متهم این پرونده دستگیر و همه اموال وی توقیف شده است.

عباس جعفری دولت آبادی روز شنبه در حاشیه نشست با مدیران گمرک کشور درباره این پرونده افزود: مردم از اتحادیه طلا و جواهرات به دلیل عدم نظارت گلایه دارند، صنف طلا نمی‌تواند از مردم پول بگیرد و سود بدهد، حتی اگر خود افراد تقاضا کنند.


دادستان تهران از دستگیری متهم این پرونده خبر داد و بیان داشت: این طلافروش که سال‌های زیادی در تهرانپارس فعالیت می‌کرد هفته گذشته در شیراز دستگیر و همه اموال وی توقیف شده است.


وی تصریح کرد: این فرد مدعی است که بیش از 240 میلیارد تومان بدهی ندارد و می‌توان گفت که اموال توقیف شده از وی تکافوی پرداخت بدهی‌ها را می‌دهد. شاکیان اجازه دهند که پلیس و دادستانی کار خود را انجام دهد تا وجوه مردم بازگردانده شود.


جعفری دولت آبادی با بیان اینکه هیچ کسی حق ندارد به ازای دریافت طلا به مردم سود دهد، گفت: حتی بانک کارگشایی نیز وقتی طلا‌های مردم را می‌گیرد در قالب ارزش طلا به آنها وام می‌دهد و سودی پرداخت نمی‌کند. اشکالی نیز ندارد؛ اما در این پرونده از افراد پول و طلا گرفته شده و به آنها سود داده‌اند که اشکال دارد.
دادستان تهران از مردم خواست، به دلیل دریافت سود بیشتر به سمت چنین افرادی نروند که در نهایت پرونده تشکیل شود و هم برای خودشان و هم برای کشور، دردسر ایجاد شود.

صدور سه کیفرخواست جدید در پرونده های تلفن همراه
جعفری دولت آبادی از صدور سه کیفرخواست دیگر در رابطه با پرونده‌های تلفن همراه و ارسال آنها به دادگاه‌های ویژه خبر داد.
وی با اشاره به اتمام تحقیقات در پرونده صرافانی که از کارتهای ملی دیگران استفاده می‌کردند و گفت: ظرف چند روز آینده کیفرخواست این متهمان نیز صادر می‌شود.
دادستان تهران در ادامه با اشاره به موضوعات بررسی شده در جلسه امروز با مسئولان گمرک، افزود: در این جلسه چند حوزه چگونگی ورود کالا، ارزشیابی کالا و بررسی مدارک مورد بحث قرار گرفت.
جعفری دولت آبادی با خاطرنشان کردن این نکته که پرونده‌های تشکیل شده در حوزه ارز و ورود کالا ابهاماتی دارد که این جلسات مرتبط با این پرونده‌‎ها تشکیل می‌شود، ادامه داد: در برخی پرونده‌ها دیده شده که وارد کننده قیمتی بیشتر از قیمت گمرک داده است و همین موضوع موجب تشکیل پرونده در دادستانی شده است؛ چرا که علاوه بر دریافت ارز، کالایی که وارد کرده هم از قیمت جهانی و هم از تعرفه گمرک بالاتر است.
وی با اشاره به بحث و بررسی درباره اسناد کالا‌ها تصریح کرد: بعضا اسنادی که با کالا‌ها وارد می‌شود، ممکن است معتبر نبوده یا جعلی و قیمت آن گرانتر و ارزانتر باشد.
دادستان تهران به بررسی موضوع ثبت سفارش خودرو در جلسه امروز اشاره کرد و بیان داشت: گمرک اعلام کرده بود که در رابطه با این پرونده در جریان تخلفات سازمان توسعه تجارت نبوده است؛ اما از روز اول که پرونده تشکیل شده این سوال مطرح بوده که چگونه می‌شود دو سازمان مهم که با یکدیگر از طریق سامانه مرتبط هستند، یکی از آنها عنوان می‌کند که در جریان نبوده است.
وی افزود: این حادثه وقتی کشف شد که گمرک نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت نوشت و تصریح داشت که این ثبت سفارشها اشکال دارد و پرونده‌ای تشکیل شد.
جعفری دولت آبادی با طرح این سئوال که چگونه می‌شود در ارتباط دو سازمان مهم مرتبط با واردات و توزیع و ترخیص کالا، ناهماهنگی وجود داشته باشد و هر یک موضوع را به دیگری ارجاع می‌دهد، گفت: البته ما از مباحث امروز قانع نشدیم و ابهامات باقی است. معتقدیم گمرک هم در جریان این حوادث بوده است کمااینکه پلیس وقتی این خودرو‌ها را توقیف کرد، مشخص شد که ثبت سفارشها اشکال داشته است.
دادستان تهران در رابطه با قاچاق کالا اظهار امیدواری کرد که سازمان گمرک بخش بیشتری در این زمینه سرمایه گذاری کند و یادآور شد: قاچاق کالا امروز به تولید ملی آسیب رسانده و موجب ورود کالا‌های لوکس و تشریفاتی به کشور و یاس تولیدکنندگان داخلی شده است؛ چرا که کالای قاچاق بازار را پُر کرده است.

واردات 16 هزار تلفن بدون سفر به خارج
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این جلسه به حل برخی ابهامات و توقف قاچاق کالا کمک کند به مصداقی که در آن فردی تلفن‌های همراه قاچاق را در قالب مسافربری به کشور وارد کرده است، اشاره کرد و افزود: فردی که متواری است بدون اینکه مسافرتی داشته باشد یا از کشور خارج شود با ثبت سامانه توانسته است 16 هزار تلفن همراه را وارد کشور کند.
جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: امیدواریم گمرک منافذ را ببندد و در بخش ورود کالا کنترل بیشتری داشته باشد.
دادستان تهران با اشاره به نکته مثبتی که در جلسه امروز مورد تاکید قرار گرفت، ادامه داد: با توجه به اینکه کشور به کالا‌های بیشتری نیاز دارد و گمرک باید در بخش‌هایی که کالا‌ها صحیح وارد شده کمک کند تا زودتر وارد شود، مدیر عامل گمرک در این جلسه توضیحات خوبی مبنی بر اینکه زمان این اقدام به حداکثر پنج ماه کاهش یافته است، ارائه کرد و امیدواریم شاهد ورود راحت تر و صحیح تر کالا‌هایی که مشکل قانونی برای ورود ندارند، باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار