مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در استان خراسان حدود 50 هزار نفر دارای کارت اهداء عضو هستند، بیان کرد: هر روز بر این تعداد افزوده می شود.
کد خبر: ۶۶۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 29 September 2018
به گزارش تابناک : دکتر ابراهیم خالقی ظهر امروز هفتم مهرماه در جمع تعدادی از پرستاران و مدیران بیمارستان‌های کاشمر که در محل سالن همایش‌های دانشگاه آزاد این شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه علاقمندان به اهداء عضو در شهرستان‌ها می‌توانند با مراجعه به شبکه‌های بهداشت کارت اهداء عضو را تکمیل کنند، افزود: اهداء عضو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
وی با اعلام اینکه افراد مرگ مغزی باید خیلی زود تشخیص داده شوند و اعضاء قابل اهداء شناسایی گردند، عنوان کرد: مرگ مغزی فردی تا مسجل نشود اعضاء فرد قابل اهداء نیست.
 
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر علت مرگ مغزی نامشخص و دارای تومورهای بدخیم باشد امکان اهداء عضو وجود ندارد، بیان کرد: تاکنون 176 نفر در لیست انتظار کبد به دلیل اینکه خانواده مرگ مغزی هایی که داشته‌ایم یا رضایت نداده‌اند و یا شناسایی نشده‌اند؟ فوت شده‌اند.
 
خالقی با بیان اینکه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی از سال 80  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شکل گرفت و در آن زمان تنها 10 تا 20 درصد افراد رضایت به اهدای عضو داشتند، بیان کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حال حاضر این آمار افزایش چشمگیری داشته است.
 
 وی با اشاره به اینکه کوچکترین اهداء کننده‌ای که تاکنون داشته‌ایم نوزادی شش ماهه بوده که در ماه محرم دو سال قبل انجام شد، عنوان کرد: افراد بالای 70 سال اغلب مناسب اهداء عضو نیست.
 
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه اگر  که کمتر از 48 ساعت بستری شده باشد ممکن است ریه فرد قابل اهداء باشد، افزود: افزایش زمان بستری بیمار مرگ مغزی موجب می‌شود ارگان‌‌ها به مرور از دست بروند.
 
وی با بیان اینکه زمان وقوع مرگ مغزی زنگ خطری برای شروع تخریب شدن ارگان‌ها هستند، بر پرهیز از دادن خون به فرد مرگ مغزی تاکید کرد و گفت: وقتی به فرد مرگ مغزی خون داده می‌شود سیستم ایمنی وی فعال شده و موجب می‌شود اگر عضوی از بدن را بخواهیم اهداء کنیم جواب ندهد البته داروهای لازم داده می‌شود.
 
خالقی در ادامه با اشاره به اینکه خانواده‌هایی که با اهداء عضو عزیزان خود موافقت می‌کنند کار بسیار بزرگی انجام می‌دهند، بر فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه تاکید کرد و افزود: در سال 1396 شاخص اهدای عضو (pmp) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به 21 اهدا به ازای یک میلیون نفر جمعیت افزایش یافته که این رقم در مدت مشابه سال 1394، میزان 11 درصد بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه مشهد قطب پیوند اعضای شرق و شمال شرق کشور به شمار می‌رود و در حال حاضر تمامی عمل‌های پیوند ارگان‌های حیاتی در این دانشگاه قابل انجام است، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ردیف دانشگاه‌های برتر کشور در زمینه پیوند عضو از اهداکننده مرگ مغزی به شمار می‌رود.
 
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر فرهنگ سازی به عنوان یک عامل در شناسایی بیماران مرگ مغزی تاکید و بیان کرد: بر این اساس کارگروهی در برخی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته که به شناسایی بیماران مرگ مغزی و معرفی بیمارانی که دارای سطح هوشیاری پایین هستند می‌پردازد که این مهم ما را در ارتقای آمار اهدای عضو کمک می‌کند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه باید از بیماران مرگ مغزی مراقبت‌های بسیار صحیحی صورت گیرد، عنوان کرد: به رغم اینکه تا قبل از سال 90 حدود 25 درصد مرگ مغزی ها قبل از اینکه به اهداء عضو برسند از دست می‌رفتند اما اکنون این آمار به دو درصد رسیده است.
 
خالقی با اشاره به اینکه بر اساس آمار بین المللی 2 تا 5 درصد افراد مرگ مغزی قبل از اهداء عضو از دست می‌روند، بیان کرد: کنترل فشار خون اصل اول در مراقبت از بیماران مرگ مغزی و بسیار حائز اهمیت است.
 
وی در پایان با بیان اینکه طی ده سال گذشته به 76 نفر از شهرستان‌های کاشمر و بردسکن عضو داده شده است، بیان کرد: گیرنده 49 نفر گیرنده کلیه، کبد دو نفر، قلب دو نفر، پوست 8 نفر و گیرنده قرنیه 15 نفر بوده‌اند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار