منتخبی از مجموعه مستندهای روایت فتح از شنبه 31 شهریور در سالن سینما غزل فارس به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۶۵۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 16 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز  اظهار داشت: این معاونت با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس منتخبی از آثار شهید آوینی را با رویکرد تحلیل جنبه‌های هنری این فیلم‌ها به نمایش درمی آورند.

مهدی رنجبر افزود: علاوه بر آثاری که در طول جنگ تحمیلی ساخته شده‌اند دو فیلم «با من سخن بگودوکوهه» و «شهری در آسمان» که در سال‌های پس از جنگ ساخته شده اند نیز به نمایش درمی‌آیند.

وی گفت: مجموعه روایت‌های فتح به پنج قسمت تاریخی تقسیم می‌شوند که اولین آن‌ها از بهمن ماه سال 1364 مصادف با آغاز عملیات والفجر هشت شروع می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در این پنج سلسله از مستندها روایتی متفاوت از جنگ تحمیلی به مخاطب ارائه می‌شود که فارغ از موضوعات تاریخی دهه شصت جنبه‌هایی از زیبایی شناسی بصری سینما را داریم که برای اولین‌بار توسط مرتضی آوینی به دنیا معرفی شده است.

مدرس و منتقد سینما نیز به خبرنگار فارس گفت: در این سا‌ل‌ها که نسل جوان شوق بیشتری برای آموختن هنر سینما دارد نباید آثار فاخر مرتضی آوینی را از دیده آن‌ها کنار گذاشت.

عباس بیاتی افزود: روایت فتح نوعی سینمای خالص و هنر ناب را به تصویر می‌کشد که کمتر کسی در جهان به این فرم هنر دست یافته بود.

وی خاطرنشان کرد: نوع ترکیب روایت و صداها در فیلم‌های آوینی گرچه به نظر می آید با اقتباس از فیلم خانه سیاه ساخته شده بود اما در مجموع باید گفت که تنها سینماگری بود که جنگ را از زاویه‌ای دیگر می‌دید چرا که میدان جنگ در روایت فتح به محل تذکیه نفس بدل می‌شود.

این برنامه فرهنگی از 31 شهریور تا دوم مهرماه از ساعت 17 تا 20 ادامه خواهد یافت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار