قیصر امین پور از شاعران به نام معاصر است که شهرداری در سال های گذشته میدانی را به وی اختصاص داد. میدانی که این روزها به یکباره برداشته می شود و نام این شاعر نیز از نقشه حذف می گردد.
کد خبر: ۶۵۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 16 September 2018

به گزارش تابناک : به دلیل موانع ترافیکی، میدان قیصر امین پور به چهارراه تبدیل شده است و نام این شاعر از نقشه تهران حذف شد؛ امری که شهردار منطقه به یکباره تصمیم می گیرد و مدیران شهری از وجود آن ابراز تاسف می کنند؛ اما این گونه رفتارهای سلیقه ای تا کجا در پایتخت ادامه خواهد داشت؟

تهرانگردی این هفته مسجدجامعی به مناسبت ایام محرم، به بازدید از حسینه‌ها و تکایا اختصاص داشت و در کنار بازدید از این تکایا، مسجدجامعی به محل میدان سابق قیصر امین‌پور که حالا به چهارراه تبدیل شده است، رفت و از اقدام ناگهانی شهرداری منطقه 2 گلایه کرد و گفت: به نظرم پایان این گونه تصمیمات فرا رسیده است ، این کار نشان داد که همچنان خودرو حرف اول را می‌زند و خاطره‌ها و شعرهای پایتخت، فدای روان شدن پایتخت شده است.

وی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه در دوره شورای شهر سوم بنا به درخواست انجمن شاعران، میدانی به نام قیصر امین‌پور نامگذاری کردیم، گفت: نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور در زمان خود بسیار حائز اهمیت و صد البته سخت بود چرا که در آن دوره نامگذاری‌ها تنها به نام شهدای گرانقدر بود و تنها نام یک شاعر در میدانی گذاشته شد.

وی با بیان اینکه قیصر امین‌پور در زمان حیات‌اش اجازه نداد که به یاد و نام او مکانی را به نامش بگذاریم گفت: به هر حال نامگذاری انجام شد و تندیسی از وی توسط سازمان زیباسازی طراحی شد.

وی با بیان اینکه نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور تنها یک حرکت معمول نبود، گفت: بلکه یک آغاز و مقدمه‌ بود و حالا وقتی می‌بینیم که این میدان به راحتی تبدیل به خیابان و چهارراه شده است دلمان سوخت.

وی با بیان اینکه نباید به نفع خودروها چهره شهر را تغییر دهیم، گفت: درست است که رفع مشکلات ترافیکی پایتخت یکی از دو مطالبه مهم مردم تهران است و مدیریت شهری هم در حل آن پافشاری دارد اما نباید آسان‌ترین راه که حذف میدان و مجسمه قیصر امین‌پور از خاطره و هویت فرهنگی شهر است را انجام می‌دادند.

احمد مسجد جامعی در بازدید از حسینیه‌ها و تکایای منطقه کن با اشاره به این که کن دارای پنج حسینیه و تکیه بزرگ است که هر کدام از آنها بالغ بر 180 سال قدمت دارند، اظهار کرد: در تهران تقریبا در سال‌های گذشته تکایای مهم محلات شمیران، ری، تهران و ... را رفته بودیم، اما در حالی که کن قدمت دیرینه‌ای دارد، ولی کسی به سابقه، فرهنگ و آداب و رسوم آن توجهی نکرده است.

در این راستا ولی‌الله شجاع پوریان، با انتقاد از حذف میدان و مجسمه قیصر امین‌پور به دلیل رفع موانع ترافیکی گفت: مدیریت شهری در دوره جدید با ترجیح انسان بر خودرو به دنبال تقویت هویت فرهنگی در شهر تهران است و اقدام اخیر در میدان قیصر امین پور یک بی‌سلیقگی بود که باید هرچه سریعتر جبران شود.


شجاع پوریان با تمجید از شخصیت قیصر امین پور افزود: قیصر امین پور از شاعران معاصر و نامی کشور است که سهم زیادی در حوزه اندیشه و ادبیات ایفا کرده و ما با قدردان سرمایه‌های نمادین خود باشیم، من خاطرات زیادی از ایشان به عنوان دوست و هم استانی در دهه شصت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دارم و این موضوع بر من سنگینی بیشتری می‌کند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با درخواست از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای بازگرداندن نام و نشان قیصر تصریح کرد: در گذشته همه شهر فدای خودرو شد ولی در عمل توسعه پل و تونل و بزرگراه کمکی به شریان ترافیکی شهر نکرد و اینکه امروزهم به بهانه رفع موانع ترافیکی سرمایه و داشته‌های فرهنگی را از دست بدهیم، مشکلی حل نخواهد شد.
وی افزود: نه تنها خواستار بازگشت قیصر هستیم بلکه تلاش خواهیم کرد با ایجاد راسته‌های فرهنگی از قبیل راسته کتاب و گذرهنر اهمیت و جایگاه فرهنگ و هنر را در جامعه پررنگ کنیم.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار