وزیر امور خارجه روسیه گفت، نیروهای «روس‌هراس» در اروپا، به دستور آمریکا اقدام می‌کنند و زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا مستقل، قدرتمند و بعنوان یک نقش‌آفرین موثر در عرصه بین المللی عمل کند.
کد خبر: ۶۵۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 13 September 2018

به گزارش تابناک : "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با آژانس خبری «DPA» آلمان، یادآور شد که از بین رفتن درک متقابل بین روسیه و کشورهای غربی به تقصیر مسکو صورت نگرفته و به همین دلیل برقراری مجدد اعتماد متقابل تنها در سایه تشریک مساعی دو طرف بدست خواهد آمد.

وی تاکید کرد که روابط بین المللی خیابانی دوطرفه است و به همین دلیل تلاش برای برقراری مجدد اعتماد متقابل باید از سوی همه طرف‌ها انجام شود، ضمن اینکه این مسکو نبوده که مقصر از بین رفتن درک متقابل بین روسیه و غرب است.

لاوروف توضیح داد: «طی بیست و پنج سال اخیر روسیه تلاش زیادی نمود تا روابط خود با اتحادیه اروپا را براساس اصل برابری، احترام متقابل و حسن همجواری، از جمله با انعقاد پیمان‌های مربوط به امنیت اروپا، توسعه دهد. ولی متاسفانه کشورهای غربی چنین تمایلی نداشتند و ترجیح دادند خط مشی بازدارندگی نظامی و سیاسی روسیه را در پیش بگیرند و بحران سیاسی داخلی اوکراین در سال 2014هم به نقطه اوج این خط مشی تبدیل شد.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که روابط روسیه و اتحادیه اروپا در حال حاضر در بهترین شکل خود قرار ندارند، برای اینکه نیروهای «روس‌هراس» که در داخل اتحادیه اروپا دستورات خود را از آن سوی اقیانوس دریافت می‌کنند، با انرژی هر چه تمام در حال پراکنده کردن این مفهوم هستند که روسیه یک منبع چالش راهبردی برای غرب است.

سرگئی لاوروف افزود: «متاسفانه مقامات بروکسل استقلال عمل و قدرت مقابله با تحریم‌های چندلایه ضدروسی از سوی واشنگتن را ندارند. برای ما تعجب‌آور است که اتحادیه اروپا چگونه به طور داوطلبانه با این اقدامات آمریکا که آسیب‌های چندین میلیاردی به منافع کشورهای اروپایی میزند، موافقت می‌کند. آیا زمان آن نرسیده که کشورهای اروپایی برای خود تصمیم‌گیری کنند؟»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اینکه، البته جای خوشحالی است، تعداد کسانی که در اروپا به خطر رویارویی با روسیه آگاه هستند در حال افزایش است، تاکید کرد: «مسکو و بروکسل در مقابل تهدیدات واقعی امنیتی مشترکی قرار گرفته‌اند که مقابله موثر با آنها نیازمند اتحاد آنها است. به همین دلیل ما علاقه‌مندیم که اتحادیه اروپا قدرتمند و مستقل به عنوان یک نقش آفرین موثردر عرصه بین المللی عمل کند.»

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار