اولین نشست خبری کمیسیون معماری و شهرسازی با حضور محمد سالاری رئیس این کمیسیون، زهرا نژاد بهرام و علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری به ارائه گزارش در خصوص آنچه در سال گذشته انجام شد، گذشت.
کد خبر: ۶۵۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵ 12 September 2018

به گزارش تابناک : اولین نشست خبری کمیسیون معماری و شهرسازی با حضور محمد سالاری رئیس این کمیسیون، زهرا نژاد بهرام و علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری به ارائه گزارش در خصوص آنچه در سال گذشته انجام شد، گذشت.

سالاری: طرح جایگزین باغات دو هفته دیگر به صحن می رسد/ فرآیند صدور پروانه، هوشمند خواهد شد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در رابطه با عملکرد یک ساله این کمیسیون گفت: مهم ترین ماموریت های مدیریت شهری، ماموریت شهرسازی است که مغفول مانده و نتیجه آن عدم اهمیت به ماموریت های معماری و شهرسازی بوده که یکی از آن ها عدم توجه به طرح جامع و تفضیلی بوده است.

محمد سالاری افزود: کمیسیون‌ تشخیص باغات فعالترین کمیته بوده است و اهمیت زیادی برای ما داشته است؛ همچنین تا کنون ۹۵۰ درخواست مردمی به کمیسیون معماری و شهرسازی ارائه شده و همه آن ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما قسمت عمده آنان فراتر از طرح تفضیلی بوده و امکان اجرا وجود نداشته است.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۶۵ مورد مکاتبه به کمیسیون معماری شهرسازی ارائه شده است که در برخی از آنان امکان خطر وجود داشته که از آن ها بازدید به عمل آورده ایم و مورد بررسی قرار دادیم.

سالاری در رابطه با وضعیت تشخیص باغات بیان کرد: در کمیسیون تشخیص باغات از ۱۱۹ پرونده را بازدید کردیم و محتویات را مورد بررسی قرار دادیم و بخشی را به صحن شورا آوردیم تا بررسی شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی عنوان کرد: سه طرح به صحن از سوی این کمیسیون ارائه شده که مورد بررسی قرار گرفته است؛ از این منظر کمیسیون معماری و شهرسازی سعی داشته تا بستر سازی برای کاهش تخلفات انجام شود.

وی افزود: صیانت از باغات از مهم ترین دستاوردهای کمیسیون معماری و شهرسازی بوده و در دو هفته دیگر به صحن شورا خواهد آمد.

سالاری اضافه کرد: شهرداری تهران را ملزم کردیم تا شناسنامه تک باغات ایجاد شود همچنین حدود ۶۲۰۰ باغ در مقیاس هوایی مشخص شده اند که ۳۴۲۸ باغات بازدید شده است و با رویکرد شهرسازی و اکولوژیک محتویات باغات و سابقه مورد بررسی قرار گرفته است اما باغات به هم پیوسته اهمیت بسیاری دارد و در حال بررسی هستیم. طرح ساماندهی باغات کم به جز محدوده خاصی از باغات نهایی شده است.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: باغات به هم پیوسته کن و فرحزاد جز فضاهای نا امن شهری تبدیل شده است و در سه ساحت کوهستانی، شهری و روستایی تقسیم بندی شد. لذا نسبت به نهایی شدن این دو عرصه مهم اقدام کند.

سالاری گفت: تا یک سال آینده فرآیند گرفتن پروانه به صورت هوشمند انجام خواهد شد تا افراد از دفاتر الکترونیک و سایر دستگاهها استفاده نکنند و می تواند پایلوت در سطح کشور باشد

علی اعطا؛ بافت تاریخی در سال آینده مورد توجه قرار می گیرد

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به فعالیت سال اخیر در این کمیسیون گفت: ساماندهی ناظرین شورا در کمیته های مناطق صورت گرفت از این رو دبیرخانه ی ناظرین شورا تشکیل شد که چهارشنبه های آخر ماه جلسات ۲۲ ناظر است. 
اعطا ادامه داد: همچنین بحث توسعه فضاهای همگانی صورت گرفته و سعی می کنیم پلازه های شهری برای مقاصد مختلف شگل بگیرد یکی از این ها پلازه رو به روی موزه سینما است و در طرح توسعه تبدیل به مسیر پیاده راه می شود 
همچنین پیگیری اجرای مصوبه خانه معمار در دست بررسی است؛ خانه استاد لرزاده بنا بوده به خانه معمار تبدیل شود اما تخلف هایی صورت گرفته بود و اخیرا شهرداری بنا را تخلیه کرده تا فضا فعال شود.

وی عنوان کرد: بحث برج باغات یکی از موضوعاتی بوده که به طور جدی پیگیری کردیم و مستند سازی از نظرات مختلف صورت گرفت و سند جایگزین به زودی منتشر می شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در شوراهای معماری مناطق تخلفات وسیعی وجود داشته و تصمیماتی فراتر از طرح تفضیلی گرفته شده است به نظر می رسید باید حدود شوراهای معماری مشخص شود.

اعطا بیان کرد: پادگان ۰۶ با پیگیری های صورت گرفته سبب شد تا بر بافت پیرامون اثر تخریبی نگذارد.

وی با تاکید بر بافت تاریخی پایتخت گفت: بافت تاریخی اهمیت به سزایی دارد؛ در سال اول به بحث بافت تاریخی نرسیدیم اما در سال آینده آن را پیگیری می کنیم.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار