در حالی که در ماه محرم قیمت محصولات مصرفی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با توجه به افزایش تقاضای آن‌ها بیشتر می‌شود و هر ساله با نوسانات قیمتی مواجه هستیم، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و رییس اتاق اصناف ایران اعلام کردند که "تنظیم بازار ماه محرم در این بخش وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است و به ما ارتباطی ندارد".
کد خبر: ۶۵۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 11 September 2018

به گزارش تابناک : هر ساله ماه محرم مانند دیگر ایام از جمله ماه رمضان، صفر و اسفند و فروردین جزو ماه‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین تقاضا برای خرید و مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی به وجود می‌آید و همین تقاضای افزایش یافته سبب افزایش قیمت می‌شود که البته هر ساله وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به همراه دیگر دستگاه‌های متولی هر یک در راستای کنترل و تنظیم این بازار مسئولیتی بر عهده می‌گیرند.

اما به نظر می‌رسد امسال داستان طور دیگری رقم خورده و مسئولان با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که تنظیم و کنترل بازار ماه محرم در این حوزه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است.

یدالله صادقی - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - در این باره به ایسنا گفت: تامین و تنظیم بازار در حوزه محصولات کشاورزی از جمله گوشت، مرغ و... بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نقش چندانی در این زمینه ندارد.

همچنین علی فاضلی - رییس اتاق اصناف ایران - در پاسخ به همین سوال به ایسنا اینگونه توضیح داد که اتاق اصناف ایران وظیفه‌ای در قبال تامین و تنظیم بازار اقلام و کالاهای اساسی برای ماه محرم یا ایام دیگر ندارد و این کار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در زمانی که دولت تصمیمی برای ارائه اقلام و کالاهای اساسی به صورت نرخ مصوب دولتی به تکایا و هیات‌ مذهبی ندارد، اتاق اصناف ایران بر چه چیزی نظارت کند؟

مهم‌ترین مساله بازار، گرانی است؛ نه گران‌فروشی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تصویب و ابلاغ نرخ‌های مصوب کالاهای اساسی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف ایران در حوزه تنظیم بازار ماه محرم و نظارت بر آن چه وظیفه‌ای بر عهده دارد، گفت: نظارت بر عرضه و توزیع کالاهای اساسی در ماه محرم که با دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد و تولید شده و نرخ آن‌ها را سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشخص کرده است، هیچ ارتباطی به اتاق اصناف ایران ندارد و این سازمان تنها وظایف همیشگی خود درخصوص نظارت بر توزیع مویرگی کالاهای مختلف در شبکه‌های خرد را بر عهده دارد.

رییس اتاق اصناف ایران درباره وضعیت بازار و مشکلاتی که سبب نوسانات قیمتی در آن شده است، گفت: مساله گرانی و به هم‌ریختگی در بازار عوامل مختلفی دارند که نوسانات قیمت ارز مهم‌ترین آن است، چراکه در ساختارهای مختلف اقتصادی چنین ثباتی در نرخ ارز وجود ندارد و سبب می‌شود تا مشکلات بسیاری در حوزه گرانی به وجود بیاید اما مساله گرانی با گران‌فروشی فرق می‌کند و گرچه نمی‌توان سودجویی عده‌ای اندک در بازار را به نام گرانفروشی قبول نکرد اما عمده مساله امروز بازار گرانی است، نه گران فروشی.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار