عدم پرداخت و تخصیص به موقع مطالبات قانونی شهرداری تهران از سوی دولت در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی اتوبوس های فرسوده که در قانون بودجه نیز به آن تاکید شده است، باعث شد تا شهردار تهران ضمن گلایه از عدم همکاری دولت با مدیریت شهری نامه ای جهت تعیین تکلیف تخصیص بودجه مصوب مجلس به وزیر کشور ارسال کند. این در حالی است که وزیر نفت نیز برابر قانون صرفه جویی در مصرف سوخت وعده داده بود که از این محل کمک هایی را با هدف توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی اتوبوس های فرسوده به شهرداری تهران کمک هایی را انجام می دهد که این اتفاق نیز نیفتاده است.
کد خبر: ۶۵۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 11 September 2018

به گزارش تابناک :توسعه حمل و نقل عمومی قبل از آنکه یکی از برنامه های اولویت دار شهرداری تهران باشد، جزو وظایفی است که قوانین بالادستی برعهده دولت و مدیریت شهری قرار داده است. البته قانونگذار در این رابطه بودجه هایی را تعیین و نوع مشارکت این دوبخش را نیز مشخص کرده است.


به همین دلیل همانقدر که شهرداری تهران وظیفه برنامه ریزی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی از خطوط مترو و تکمیل آن گرفته تا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، افزایش خدمات رسانی این دو مُد حمل و نقلی به شهروندان و هوشمند سازی و... را برعهده دارد به همان اندازه نیز دولت وظیفه دارد تا به تعهدات قانونی خود در اختصاص بودجه و منابع مورد نیاز با هدف حمایت از این بخش عمل کند.


اما بررسی های 4 دولت نهم، دهم، یازدهم و دوازهم نشان می دهد که به رغم وعده هایی که روسای جمهور این دولت ها به شهروندان و مدیریت شهری داده اند؛ اما هیچ گاه نتوانسته اند به طول کامل به وظایف قانونی خود در این بخش عمل کنند. یک زمان تقابل نگاه های سیاسی دولت و مدیریت شهری مانعی بر سر اجرای این تعهدات بود و اکنون که این تقابل بین این دو مجموعه وجود ندارد، دولتمردان اوضاع بداقتصادی را دلیل این عدم همکاری می دانند و به این صورت عنوان می شود که کمک به توسعه حمل و نقل عمومی تا زمانی که شهرداری تهران، مردم و بخش خصوصی وجود دارد، در اولویت دولت نیست.

 

نامه افشانی به وزیر کشور در واکنش به تاخیر پرداخت مطالبات قانونی حوزه حمل و نقل/وعده های وزارت نفت هم عملی نشد


به همین دلیل است که با توجه به انتقادهایی که برخی از رسانه ها در زمان تدوین لایحه بودجه شهرداری تهران توسط معاونت های انجام شد با این هدف که به مدیران اصلاح طلب شهرداری تهران بفهمانند تجربه حداقل 8 سال اخیر نشان می دهد نمی توان به صورت کامل و صددرصدی به وعده های دولت و سازمان های تابعه آن مبنی بر تخیص به موقع بودجه های بخش حمل و نقل عمومی اتکا کرد، در نتیجه نباید به پرداخت این منابع مالی از سوی دولت در این بخش امیدوار بود؛ اما شاهد این موضوع بودیم که بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری تهران به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی براساس این وعده ها و قانون بودجه دولت تدوین شد و نتیجه این شد که با گذشت 6 ماه از سال خبری از اختصاص این مطالبات از سوی دولتمردان و سازمان های مربوطه نیست.


به هر حال باید قبول کرد که دولت و شهرداری تهران به یک اندازه وظیفه توسعه حمل و نقل عمومی را برعهده دارند و اگر هر کدام از این دو نهاد به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل نکنند، چرخ توسعه در این بخش نخواهد چرخید.


مانند اتفاقی که اکنون در حوزه تکمیل دو خط باقیمانده از خطوط مترو تهران افتاده است و نزدیک به 8 سال است که در بخش نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از برنامه عقب هستیم.


هر چند تجربه دیگری در این زمینه وجود دارد که دولت ها حتی با اعتراض و واکنش های تندی که از سوی رسانه ها و مدیران شهری جهت دریافت مطالبات قانونی این حوزه با آن روبه رو بوده اند باز نتوانسته و یا نخواسته اند که به طور کامل به تعهدات قانونی خود حداقل در بخش حمل و نقل عمومی که ارتباط مستقیمی به کاهش آلودگی هوا دارد؛ عمل کنند.

 

نامه افشانی به وزیر کشور در واکنش به تاخیر پرداخت مطالبات قانونی حوزه حمل و نقل/وعده های وزارت نفت هم عملی نشد


این در حالی است که صبح امروز شهردار تهران در حاشیه افتتاح تونل آرش در جمع اعضای شورای شهر، نمایندگان محلس، مدیران شهری، مردم و رسانه ها عنوان کرد که از دولت درخواست تخصیص بودجه ناوگان حمل و نقل عمومی را داریم.


محمد علی افشانی حتی به ارسال نامه ای به وزیر کشور در این خصوص اشاره کرد و گفت: در این نامه از وزیر درخواست کردم که دو هزار میلیارد تومان بودجه ای که قرار بود از سوی دولت برای کمک به ناوگان حمل و نقل تخصیص یابد، همچنین 500 میلیارد تومانی که قرار بود به توسعه خطوط قطار شهری پرداخت شود، هر چه زودتر در اختیار شهرداری قرار بگیرد.


در حال حاضر تمام امیدواری مدیریت شهری به تکمیل خطوط باقیمانده مترو انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت است که چندی پیش توسط یکی از شرکت های وابسته به بانک شهر به صورت یکجا خریداری شد.


به اعتقاد شهردار تهران؛ یک گام بلند دیگری که در شهردار تهران برداشته شد، فروش 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط 7 متروی تهران است. منابع این طرح نیز به دست آمده و در اختیار پروژه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، تلاش می کنیم تا برای خط 6 متروی تهران هم منابع لازم را تامین کنیم.


وعده هایی که وزارت نفت به شهرداری تهران داد


اما به غیر از اجرایی نشدن قانون بودجه سال جاری دولت در حوزه حمل و نقل عمومی، رئیس شورای شهر تهران از عملیاتی نشدن وعده های وزارت نفت خبر داد.

نامه افشانی به وزیر کشور در واکنش به تاخیر پرداخت مطالبات قانونی حوزه حمل و نقل/وعده های وزارت نفت هم عملی نشد


بر این اساس وزارت نفت متعهد شده بود که از محل صرفه جویی سوخت بودجه ای را برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی به شهرداری تهران اختصاص دهد که این اتفاق نیز نیفتاده است.


محسن هاشمی در این باره به خبرنگاران یادآور شده بود: از شهردار تهران درخواست می‌شود که با وزارت نفت جلسه‌ای بگذارد تا در این حوزه فعال‌تر شویم.


این در حالی است که به گفته رئیس شورای پنجم شهر تهران؛ برای دریافت مطالبات ما از وزارت نفت از محل صرفه جویی مصرف سوخت نیازمند تفاهم نامه‌ای هستیم که البته اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است از سوی دیگر وزارت نفت اعلام کرده است که باید بر اساس راستی‌آزمایی ثابت شود که در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی اقدامات موثری انجام شده است.


بسته های حمایتی دوبت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی چه شد؟


قرار بود دولت با هدف نوسازی ناوگان فرسوده شهری بسته های حمایتی ای را ارائه دهد. در این زمین هوزارت صنعت متولی بررسی وضعیت موجود و ارائه این بسته ها به شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور شد. حتی در این زمین هسازمان توسعه صنعت که از سازمان های وابسته به وزارت صنعت است مامور رسیدگی به این مساله شد.


بررسی های رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نشان می دهد که تا کنون اتفاق تاثیرگذاری به غیر از برگزاری جلسات انجام نشده است.


به همین خاطر است که محمد علیخانی در گفت و گو با خبرگزاری مهر از شهرداری تهران درخواست کرده تا موضوع اعطای بسته حمایتی جهت نوسازی اتوبوس ها را پیگیری کند. چرا که یکی از دلایل حضور شهردار تهران درجلسات هیات دولت پیگیری همین مسائل است.


به اعتقاد علیخانی؛ با توجه به اینکه عمر فرسودگی اتوبوس ها هشت سال تعیین شده است؛ ورود اتوبوس های جدید به داخل کشور و ترخیص آن از گمرک خود یک سال زمان می برد، چه کاری است که اتوبوس ها را برای مدت یکی دو سال خریداری کنیم و به کشور بیاوریم. به نظر این راهکار، راهکار منطقی برای مشکل فرسودگی و کمبود ناوگان اتوبوسرانی نیست.

 

نامه افشانی به وزیر کشور در واکنش به تاخیر پرداخت مطالبات قانونی حوزه حمل و نقل/وعده های وزارت نفت هم عملی نشد


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تاثیر نوسانات ارزی در اجرای برنامه خرید اتوبوس های جدید نیز به این خبرگزاری توضیح داده است: برنامه نوسازی اتوبوس ها مختص تهران نیست، بلکه مربوط به کل کشور است اما سهم زیادی از آن به تهران می رسد، بنابراین شهرداری باید تحقق آن را پیگیری کند.

اینکه ما منتظر باشیم آنها اتوبوسی به ما بدهند، اتفاقی نخواهد افتاد. همان طور که شورای اقتصاد در سال ۹۵ تصویب کرد ۲ هزار واگن به کلانشهرها داده شود که از این تعداد ۶۳۰ واگن سهم تهران است اما تا زمانی که مدیریت شهری جدید این موضوع را پیگیری نکرد، قرارداد ۶۳۰ واگن نهایی نشد. قیمت هر کدام از این واگن ها ۵ میلیارد است که توسط دولت پرداخت می شود.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار