خرید دام و ذبح بهداشتی در ایام محرم یکی از معضلاتی است که هیات های مذهبی با آن روبه رو هستند. اما طبق برنامه ریزی های سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار؛ با توجه به اینکه در این ایام که شهروندان تهرانی برای ادای نذورات و اطعام عزاداران اقدام به خرید و ذبح دام می‌کنند، لازم است برای پرهیز از مخاطراتی که خرید، انتقال، ذبح و مصرف دام غیر بهداشتی دارد به جایگاه‌های سه گانه عرضه بهداشتی دام مراجعه کنند.
کد خبر: ۶۵۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 11 September 2018

به گزارش تابناک : مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در این باره اعلام کرده است: در این ایام بعضاً شاهد نگهداری و پرورش غیربهداشتی دام‌های عرضه شده در برخی نقاط سطح شهر هستیم، در صورتی که تهیه دام از مراکز غیر مجاز می تواند عوامل بیماری‌زا را نه تنها به محیط‌های شهری که به خانه های خریداران منتقل کند.

 

به گفته عبدالحسین رحیمی؛ برخی از دام‌ها به دلیل شرایط بد نگهداری، شرایط بد تغذیه و شرایط بد حمل و نقل، قابل عرضه به عنوان دام سالم نیستند، لاشه این دام‌ها علاوه بر کیفیت پایین، می تواند زمینه ساز انتقال انواع بیماری ها بر اثر آلودگی‌های ثانویه باشد.
همچنین برخی از بیماری‌ها می‌توانند در صورت تماس با دام به انسان منتقل شوند که بیماری‌های قارچی و پوستی از این دسته بیماری‌ها هستند.

 

بررسی ها نشان می هد، نزدیک به 30 درصد وزن یک دام پس از کشتار جزو ضایعاتی است که در چرخه مصرف انسانی قرار نمی گیرد و در صورت دفع غیربهداشتی، علاوه بر از بین بردن سیما و منظر شهری، با تولید بوی تعفن و ایجاد فساد در محل، زمینه ساز تکثیر حشرات و حیوانات موذی شده و عوامل بیماری‌زا را در محیط منتشر کرده و به شهروندان منتقل می کند.

 

این در حالی است که آلودگي گوشت به دو شكل اوليه و ثانويه ایجاد می شود که در آلودگي اوليه، گوشت از آغاز به ميكروارگانيسم يا ماده خاصي آلوده است، اما در آلودگي ثانويه، عامل آلودگي در يكي از مراحل کشتار، کندن پوست، تخليه شكم، شست و شوي اوليه، حمل و نقل، بسته بندي و به ویژه هنگام ذبح غیربهداشتی دام اتفاق می‌افتد.

 

گفتنی است، 3 جایگاه‌ ثابت عرضه بهداشتی دام در مناطق 14، 15 و 18 در شمال شرقی، جنوب شرقی و جنوب غربی تهران واقع شده‌اند که نشانی آتها به شرح زیر است:

 

منطقه 4: تهران‌پارس، حکیمیه، خیابان سازمان آب (شهید برداران باباییان)، کوچه پیشوا

 

منطقه 15: بزرگراه امام رضا (ع)، بعد از گردنه تنباکویی، نرسیده به بازار گل امام رضا (ع)

 

منطقه 18: بزرگراه آزادگان، بعد از ورودی احمدآباد مستوفی، گلستان سوم

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار