صبح امروز و در جریان هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران محسن پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برنامه‌های شهرداری در حوزه کاهش آلودگی هوا را تشریح کرد و در این راستا اعضای شورای شهر تهران انتقادات خود را مطرح کردند.
کد خبر: ۶۵۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 10 September 2018

به گزارش تابناک : در جریان صحن علنی شورای شهر تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با حضور در صحن علنی به ارائه گزارش در خصوص آن چه تا به امروز برای کاهش آلودگی هوا انجام شده پرداخت.

اجرای فاز دوم طرح "کاهش" از آبان ماه/ جای خالی مترو در گزارش معاون حمل و نقل
محسن پورسیدآقایی در خصوص کاهش آلودگی هوا گفت: سال گذشته هشت روز وضعیت هوای تهران ناسالم برای همه گروه‌ها بود و تنها ۱۴ روز هوای پاک داشتیم. بر همین اساس باید از ابتدای آبان تا پایان سال برنامه‌های خود را بر کاهش آلودگی هوا متمرکز کنیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم میزان دی اکسید گوگرد را تقریبا از هوای شهر تهران حذف کنیم، گفت: با حذف گوگرد از سوخت توانستیم عدد آلودگی گوگرد را به PPB۷.۱۷ برسانیم.


وی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی، خسارت آلودگی هوای تهران سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است، گفت: شهرداری تهران به دولت طرحی ارائه کرد که معادل ۲ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود تا زیان دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را نبینیم. اعتبار مورد نیاز ما برای حل آلودگی هوای تهران چیزی حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان بود که می‌بایست بخشی از آن توسط دولت تامین می‌شد که نشد.


پورسیدآقایی با بیان اینکه بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سال ۹۴ بود که ۱۹ روز سکون کامل وارونگی را شاهد بودیم، گفت: اگر این برنامه‌ها اجرا شود، دیگر شاخص‌های قرمز نخواهیم داشت و شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود.


وی با بیان اینکه سال گذشته برنامه‌ای را به دولت ارائه کردیم اما در بودجه محقق نشد، گفت: اما سه اتفاق رخ داد که یکی از آنها اجرایی شدن طرح کاهش در کل تهران بود و دیگری این بود که جرایم راهنمایی و رانندگی برای اولین در جهت توسعه حمل و نقل عمومی صرف می‌شد که حدود ۱۷۳ میلیارد تومان ابلاغ شده است.


به گفته وی، دولت اجازه داد که برای اولین بار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی منتشر شود.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در شهر تهران سه مصوبه برای رفع آلودگی هوا داریم که جدیدترین آنها تخفیف ۹۰ درصدی به خودروهای برقی و تخفیف ۲۰ درصدی به خودروهای دارای معاینه فنی برتر در طرح ترافیک جدید بود، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام خواهد شد، اجرای فاز دوم طرح "کاهش" از آبان‌ماه است که معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته کنترل می‌شود.


وی با بیان اینکه معاینه فنی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تردد می‌کردند، کنترل می‌شد، گفت: حالا با مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا می‌توانیم در تمام سطح شهر باشیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه یکی از مشکلات دوربین‌ها، عدم رویت پلاک در شب بود، اما حالا تمام دوربین‌ها به پرژکتور مجهز شده‌اند، گفت: همچنین ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف به کد جریمه معاینه فنی مجهز شده‌اند.


وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی به دستگاه‌های جدید و حساس برای کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین مجهز شده‌اند، گفت: طرح ترافیک جدید نتایج خوبی داشته است که یکی از این نتایج این است که ۲۵۷ هزار خودرو معاینه فنی گرفته‌اند و ۶۰ هزار خودروی زیر چهار سال که مشمول معاینه فنی نبودند نیز توانستند معاینه فنی برتر بگیرند، اما متاسفانه باید اعلام کنم که ۵۵ درصد این خودروها موفق به دریافت معاینه فنی برتر در مرحله اول نشده‌اند.


وی با بیان اینکه در بررسی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند دریافتیم که کمتر از ۵۰۰ خودروی تردد کننده در محدوده معاینه فنی ندارند، گفت: خوشبختانه پلیس پذیرفته است که از ابتدای آبان‌ماه ناوگان دیزلی سنگین فاقد معاینه فنی را متوقف و اعمال قانون کند و همچنین استانداری به تمام وزرا بخشنامه‌ای را ارسال کرده است که اجازه ندارند با هیچ شرکت پیمانکاری که خودروهایش برگه معاینه فنی ندارد، کار کنند و به آنها پول پرداخت کنند.


پورسیدآقایی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی نیز متعهد شده است که از اول مهرماه خودروهای بدون برگه معاینه فنی را اجازه تردد ندهد، گفت: نصب فیلتر بر ۷۰۰ اتوبوس بی آر تی نیز در دستور کار قرار دارد و همچنین در نظر داریم اتوبوس‌های بخش خصوصی را از طریق پرداخت پیمایشی تشویقی به نصب فیلتر دوده مجاب کنیم.


وی با بیان اینکه قرارداد طرح کلید به کلید موتورسیکلت‌ها در حال انجام است، گفت: بر این اساس، موتورسیکلت‌های کاربراتوری با صرف هزینه یک میلیون تومان به انژکتوری تبدیل می‌شوند و اگر این اتفاق مهم رخ دهد، میزان آلودگی آنها از ۱۵ گرم بر کیلومتر به زیر ۵ گرم در کیلومتر می‌رسد که اتفاق خوبی است.


وی با بیان اینکه بحث نصب ۲۰۰۰ کاتالیست را بر روی تاکسی‌ها در نظر داریم، گفت: همچنین در نظر داریم که شهرداری تهران ۵۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت خریداری کند و به صورت قسطی آنها را به سامانه‌های حمل بار موتوری واگذار کند.
وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده عملا بعد از ۱۰ سال نمی‌توانستند معاینه فنی را پاس کنند و جریمه می‌شدند، گفت: با همکاری پلیس و استانداری اگر تاکسی‌ها تا اول مهرماه معاینه فنی اخذ کنند، جرایم آنها در حوزه معاینه فنی بخشیده می‌شود.

زهرا صدر اعظم نوری ؛ عدم برنامه ریزی برای سال تحصیلی 97
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست در جلسه ارايه گزارش برنامه هاي كاهش آلودگي هواي شهر تهران گفت: با توجه به اينكه تعداد روزهاي پاك سال ١٣٩٦ شانزده روز بوده است و پديده اينورژن (وارونگي)در اواسط پاييز و اوايل زمستان رخ مي دهد ،و تردد دانش آموزان و دانشجويان از پاييز افزايش مي يابد ،برنامه سما براي كاهش تردد چيست؟


وی با طرح چندین سوال عنوان کرد: ضرورت دارد در كارگروه استان تهران راجع به تعطيلي مدارس در ايام پيك وارونگي هوا تصميم گرفته شود و از اقدامات يك شبه پرهيز شود.


صدر اعظم نوری افزود: طرح ترافيك در حال حاضر در محدوه مركزي اجرا مي شود براي توسعه آن به محدوده زوج و فرد چه برنامه اي داريد؟ ضمن اينكه در شروع سال تحصيلي ترافيك افزايش يافته و به محدوه زوج و فرد توسعه مي يابد.

 

مجید فراهانی ؛ گزارش پور سید اقایی کافی نبود

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران عنوان کرد: بحث آلودگی هوا، از مهم ترین مطالبات شهروندان است و موضوع آلودگی هوا یک بحران ملی است و عزم ملی می طلبد.

وی افزود: فقط شهرداری تهران درگیر این مسئولیت نیست. بر اساس آمار در زمان تشدید آلودگی هوا، شمار بیماران تنفسی ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند. آلودگی هوا موجب کاهش عمر به میزان حداقل ۵ سال در تهرانیان شده است.

فراهانی خاطر نشان کرد: بر این اساس سن امید به زندگی کاهش یافته است؛ بر اساس آمار بانک جهانی ۹۹۰۰ نفر در سال ۸۴ بر اثر دو آلاینده مهم فوت کرده اند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: گزارشی که آقای پور سید آقایی، معاونت حمل و نقل ارائه کردند فعالیت های مختلفی بود که بخشی از آن بر اساس طرح جامع ترافیک و متناسب با طرح جامع انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این گزارش را به سه بخش کنیم می توان این گونه تقسیم بندی کرد؛ یکی آنکه برخی فعالیت ها نیازمند بودجه دولتی است، بخش دیگر بر اساس بودجه معاونت حمل و نقل قابل انجام است و اما بخش سوم نیازمند پیگیری مدیریتی است و با هماهنگی صورت میگیرد مثل عبور اتوبوس ها گازی و کامیون ها از مداخل شهر تهران است اتفاقا بخش سوم بر اساس آمار منتشره بیشترین عامل آلودگی هوا بوده است.

فراهانی بیان کرد: شهریور سال گذشته عنوان شد که ۵۱ درصد آلودگی هوا تهران به دلیل ورود کامیون ها است که حدود ۲۰ هزار دستگاه وارد شهر می شده اند. که با پیگیری های مدیریتی رفع خواهد شد.

وی در انتقاد از پور سید آقایی گفت: خواهش من این است که از بخش دوم و سوم که مربوط به شهرداری و پیگیری هاست گزارش پیشرفت فیزیکی داده شود. این که هر سال گزارشی بدهیم این کار ها باید بشود و خوب است انجام گردد کافی نیست و نیازمند این است که بدانیم تا کنون چه کارهایی انجام شده و ما در چه وضعیت مشخص هستیم تا پروژه ها کنترل شود

ناهید خداکرمی ؛ در ایران مردم فقیر هستند که یارانه اجباری پرداخت می‌کنند 
در ادامه ناهید خداکرمی خطاب به معاون حمل و نقل شهرداری تهران که برای توضیح وضعیت ترافیکی شهر تهران در شورای شهر حاضر شده بود گفت: یکی از راه‌های پیشبرد اهداف در شهر تهران، ایجاد درآمدهای پایدار است. یکی از راه‌های تامین در آمد پایدار اخذ عوارض اجتماعی و اخذ عوارض از اتومبیل‌های گران‌قیمت است و به نظر می‌رسد معاونت حمل و نقل باید برای رسیدن به آن تلاش کند.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از پور سید آقایی عنوان کرد: درست است که انجام این کار نیازمند قانون است، اما از معاونت حمل و نقل شهرداری تهران می‌خواهیم شرایط کسب عوارض را مهیا کند. به هر حال کسب و کارهای موجود در تهران برای استفاده از مواهب پایتخت بودن تهران باید هزینه بدهند.

خداکرمی گفت: آن‌ها درآمدهای رویایی کسب میکنند و بدون اینکه هزینه مواهب را پرداخت کنند از آن استفاده می‌کنند. ازطرف دیگر اتومبیل‌هایی که در شهر جولان می‌دهند و مردم فقیر به آن‌ها یارانه پرداخت می‌کنند نیز باید در این دسته قرار گیرند. در حالی که در اکثر کشورها این اتومبیل‌ها ۳۰ درصد قیمت پایه ماشین خود را مالیات می‌دهند، در ایران مردم فقیر هستند که یارانه اجباری پرداخت می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: هرحرفه‌ای که از مواهب تهران استفاده می‌کند باید هزینه‌اش را پرداخت کند و معاونت حمل‌ونقل باید سازوکاری برای این مساله تامین کند تا هرچه زودتر قانونی تصویب شود.

 

 
منبع : تیترشهر 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار