مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه نزدیک به 35 بقعه شاخص در استان خوزستان وجود دارد، گفت: مدار کار ما بر عمران و آبادانی امامزادگان است و درآمد امامزادگان در مصارف عمرانی، فرهنگی و مدیریت هزینه می‌شود.
کد خبر: ۶۵۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹ 09 September 2018

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز در نشست خبری امروز 18 شهریورماه برگزار شد، با اشاره به موضوع وقف در استان خوزستان گفت: به دنبال آن هستیم که در بخش موقوفات هزینه‌ها را بر اساس نیات واقفان توزیع کنیم و هیچ کس از شرع و قانون‌گذار اجازه نمی‌دهد که این درآمدها در جایی غیر از نیت واقف هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه احیا، درآمدزایی و بهره‌وری از موقوفات برای ما در اولویت است، گفت: وقف موضوعی مردمی است و دولت سهمی در موقوفات ندارد و بر این اساس باید همه منافعی که از نذورات مردم در امامزادگان و موقوفات گردآوری می‌کنیم در مسیر مردم هزینه شود. عمده کار ما بر محورهای مدیریت بقاع و موقوفات و عمران بقاع و موقوفات است.

خاکباز با اشاره به وقف قرآنی گفت: استان خوزستان از جمله استانهایی است که موقوفه قرآنی ندارد و همان برنامه‌ای که برای استان‌هایی که موقوفه قرآنی دارند تعریف شده برای خوزستان هم تعریف شده است در صورتی که دولت یک هزار تومانی هم برای برنامه‌های قرآنی به ما نمی‌دهد. اداره قرآنی اوقاف نه حق دارد از بقاع اعتبار بردارد و نه حق دارد از موقوفات پولی برداشت کند. اگر بحث قرآنی را جمع کنیم چه کسی انجام می‌دهد. طرح تربیت حافظان قرآن کریم با 24 هزار سهمیه در حال انجام می‌شود. مسابقات امسال اولین سالی بود که جوایز برگزیدگان آن پرداخت شد. حال که هیچ اعتباری به مباحث قرآنی اختصاص داده نمی‌شود، از ظرفیت دستگاه‌های دیگر و از محل مدیریت اوقاف به این موضوع اختصاص داده می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد:‌ وقتی مسابقات قرآن خوزستان برگزار شد من یک هفته بود که در سمتم منصوب شدم با همه هزینه‌های گذشته که پرداخت نشد و با همه هزینه‌هایی که در آینده باید بشود. اولویت کاری من با انجام همین برنامه فعلی و پرداخت جوایز و حق الزحمه داوران و معرفی به مسابقات کشوری است. به دنبال وقف جدید قرآنی در استان هستیم آنچه که می‌تواند ما را از این معضل و کم‌پولی در عرصه قرآنی نجات دهد، ایجاد وقف جدید هست. با حوزه‌های علمیه هم صحبت کردیم که کمک کنند. اگر وقف قرآنی هم ایجاد نشد، در سالهای آینده قطعا از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌ها در این سو کمک خواهیم گرفت. ما منتظر این نمی‌مانیم که وقف قرآنی ایجاد شود و یا دولت کمک کند.

خاکباز با اشاره به ظرفیت استان خوزستان بیان کرد: جای تأسف دارد استانی که شهیدپرور و زرخیز است به دلیل بعضی از بدسلیقگی‌ها در برخی از نقاط شاهد عقب‌ماندگی چشم‌گیر باشیم. با توجه به ظرفیت وقف در استان خوزستان بهتر از این می‌شود عمل کرد. هدف ما بر این است که رتبه خوبی برای استان خوزستان ایجاد کرده و به کمک موقوفات بتوانیم در راستای سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، با تأکید بر سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی گفت: معنای این حرف آن است که باید محوریت همه کارهای فرهنگی با سرمنشأ بقاع باشد. دستگاه‌های فرهنگی بسیاری همچون آموزش و پرورش، تبلیغات، ارشاد و اوقاف هستند که در این راستا عمل می‌کنند و ما باید مسیر کار فرهنگی مشخص باشد. اگر امامزادگان ما حاضر بودند به ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پرداختند.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه از سال 88 به دنبال سرمایه‌گذاری در عرصه‌های وقفی بوده که این امر را با ظرفیت کمک گرفتن از انسان‌هایی که تمکن مالی دارند،‌ به انجام رساند. سیاست سازمان بر این بود که موقوفه‌هایی که متروکه شدند آباد شوند و هزینه‌های خود را دربیاورند و بعد از آن بتوانند به قشر کم بضاعت جامعه کمک کنند. در راستای احیای موقوفات چند پروژه برای استان خوزستان تعریف شده که حداقل دو پروژه و حداکثر شش پروژه در هر شهر تعریف کردیم که بعد از محرم کلنگ آنها به زمین زده خواهد شد و این اطمینان را داریم که در بقاع و موقوفات از نظر اعتبار با مشکل مواجه نمی‌شویم.

خاکباز با اشاره به اینکه نزدیک به 35 بقعه شاخص در استان خوزستان وجود دارد، گفت: مدار کار ما بر عمران و آبادانی امامزادگان است. ذکر این مسئله مهم است که درآمد امامزادگان در مصارف عمرانی، فرهنگی و مدیریت هزینه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه به بیان برنامه‌های این اداره‌کل برای ماه محرم پرداخت و گفت: برگزاری مراسم «احلی من العسل»، مراسم بیرق‌زنان در امامزاده عبدالله شوشتر، مراسم شیرخوارگان حسینی، اعزام یکصد مبلغ بومی و غیربومی، برگزاری همایش «رهروان حضرت زینب(س)» در 12 محرم از جمله این برنامه‌ها است. همچنین با توجه به ظرفیت استان خوزستان در میزبانی از زائرین امام حسین(ع) برای سفر به کربلا در ایام اربعین حسینی بر آن هستیم که خدمات خوبی به زائران از ابتدای مرز تا خروجی خوزستان ارائه شود. موکب ما در مرز چذابه با محوریت استان خوزستان و همکاری دو استان معین اصفهان و یزد برپا خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت وقف گفت: امتیاز وقف آن است که نمی‌توان قدرت آن را تغییر داد. این قول را می‌دهم که بحث اقتصادی موقوفات خوزستان در آینده روشن خواهد بود. ما به هیچ موقوفه‌خواری اجازه فعالیت نمی‌دهیم. در هر مقام و منصبی که می‌خواهد باشد. برنامه ما آن است که در سال 150 موقوفه انتفاعی و منفعتی در استان شکل بگیرد.

خاکباز با بیان اینکه 32 درصد از موقوفات استان خوزستان در اختیار نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با میراث فرهنگی بسته شده که با توجه به اینکه برخی از بقاع ابنیه تاریخی هستند، باید هم اوقاف و هم میراث اعتبار گذاشته و این بناها را حفظ کنند. اما تا به حال فقط ما اعتبار گذاشته‌ایم. تازه بعضی مواقع هم جلوی کار ما گرفته شده است. اگر میراث فرهنگی اجازه دهد ما خودمان به مرمت بقاع با بناهای تاریخی می‌پردازیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، عنوان کرد: اولویت ما در ایجاد وقف‌های جدید، درمان، علم‌آموزی و ترویج قرآنی است. در این راستا وقف‌نامه‌های جدید و سرمایه‌گذاری در موقوفات را توسعه خواهیم داد.

وی درباره موقوفه نظام‌السلطنه رامشیر توضیح داد: در سنوات قبل با توجه به وضعیت خاص این منطقه بالای 500 رقبه شکل گرفته و کندی کار از طرف مردم است. چرا که باید بیایند و رقبی که برای آنها تعریف شده، تحویل بگیرند. دوهزار و 300 رقبه کل رامشیر است و عمده مشکلات ما در قسمت‌هایی که مردم اعیان ایجاد کرده‌اند.

خاکباز بیان کرد: همه امامزادگان دارای شجره نامه نیستند اما این نیست که اگر شجره نامه ندارد نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم امامزاده نیست. بنابر استفتا از مراجع امامزادگانی که شجره نامه ندارند به عنوان یک مکان مقدس شایستگی بازسازی را دارند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار