چادر فقط یک "لباس" نیست؛ بلکه فرهنگی جامع و نوعی بینش و تفکر است. در واقع واژه "چادر" فقط پوششی پارچه‌ای و مشکی را در ذهن افراد متبادر نمی‌کند، بلکه رفتارها، روحیات و معانی را نیز ضمیمه خود دارد و در مجموع یک سبک زندگی کامل و متمایز فردی- اجتماعی را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۶۵۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱ 05 September 2018
چادر فقط یک "لباس" نیست؛ بلکه فرهنگی جامع و نوعی بینش و تفکر است. در واقع واژه "چادر" فقط پوششی پارچه‌ای و مشکی را در ذهن افراد متبادر نمی‌کند، بلکه رفتارها، روحیات و معانی را نیز ضمیمه خود دارد و در مجموع یک سبک زندگی کامل و متمایز فردی- اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش افکارنیوز، البته که قشر مذهبی جامعه جدای از چادری بودن یا نبودن، می‌دانند که نه تنها بازیگران را نباید با نقشهایشان قضاوت کنند و بشناسند، که هیچ دین و رسمی و خصوصا اسلام را نباید به مسلمان‌ها شناخت و قضاوت کرد ...

ما عادت کرده ایم که همه بازیگران را در نقش چادری و مذهبی صرفا در حد همان فیلم و سریال ببینیم و نه در فضای واقعی.

کم نبوده اند بازیگران زنی مثل مهناز افشار، نیکی کریمی، فاطمه معتمد آریا، لیلا حاتمی، باران کوثری، طناز طباطبایی، الناز شاکر دوست، مریلا زارعی، مهراوه شریفی نیا، نرگس محمدی و خیلی‌های دیگر ... که در فیلم‌های سفارشی ماه رمضان و جشنواره فیلم فجر و .. که توسط فلان سازمان و موسسه و هزینه‌های بسیار چنین فیلم‌هایی بازی کرده اند و حتی جایزه هم گرفته اند و پشت بندش همان کارگردان و بازیگر نقش و فیلمی را کاملا متفاوت‌تر به دیده مخاطب نشانده اند ..

پس تصور اینکه افراد پس از گفتن دیالوگ‌های مذهبی که صد‌ها بار وسط آن کات شده و تکرار شده اند و چیزی جز نقش بازی کردن نیست، روح و روانشان متحول بشود، شاید کمی خنده دار به نظر برسد؛ بنابراین خیالتان راحت باشد که ما حتی عاشق نقش‌ها هم نمیشویم چه رسد به نقش پردازان آنها!

اما نکاتی در مورد استفاده از چادر وجود دارد

چادر به عنوان یک عنصر فرهنگی در حوزه پوشش زنان از آن دسته اموری است که در سینما و تلویزیون بازنمایی شده است، شاید اکثرا نویسندگان و کارگردانان و بازیگران دور از این فضا هستند که نمی‌توانند به درستی تعاملات ارتباطی و اجتماعی زنان چادری و خانواده‌های مذهبی را به تصویر بکشند.

چادر نقش دکور صحنه را ندارد! اینکه امروز بر سر این بازیگر است و فردا نیست نباید تلقی بشود که چادر هم یک نوع لباس جایگزین است که ارزش ویژه‌ای به صاحب آن نمیدهد!

دامنه این سبک زندگی از مهارت‌های ظاهری استفاده درست از پارچه مشکی (چادر) آغاز شده و اموری مانند نحوه آرایش و پوشش‌های جانبی را در برمی گیرد و تا مسائل مربوط به چگونگی تنظیم ارتباطات با نامحرمان گسترش یافته و حتی به حوزه رفتار‌های روزمره و معمول زنان چادری در ارتباط با دیگران و در نهایت کیفیت مواجهاتش با خداوند کشیده می‌شود.

اجازه ندهیم که چادرنما ها‌ی تلویزیونی به واسطه اجبار‌های سلیقه‌ای رسانه‌ای، وجوه رفتاری و اجتماعی و معنوی فرهنگ چادر را خدشه دار کنند و منجر به تمسخر و تضعیف آن بشوند!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار