استقبال مخاطبان از کتاب‌های ترجمه‌ای از جمله مشکلاتی است که بازار کتاب‌های تألیفی را متأثر می‌کند بنابراین لازم است چاره‌ای برای این امر اندیشیده شود البته انتخاب شعار «دانش‌گستری با حمایت از تألیف ایرانی» برای تابستانه کتاب روزنه امیدی در این امر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۴۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ 28 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، طرح تابستانه کتاب از 30 مرداد امسال آغاز شد و تا هشتم شهریور امسال ادامه دارد. شعار «دانش‌گستری با حمایت از تألیف ایرانی» برای این طرح انتخاب شده است. انتخاب چنین شعاری گامی کوچک برای حمایت از تألیفات داخل محسوب می‌شود و بارقه امید را در دل می‌پروراند تا شاهد گام‌های بزرگ‌تر و دستیابی به نتیجه دلخواه در حوزه کتاب‌های تألیفی شویم.

مراجعه خریداران به کتابفروشی‌ها، استقبال از آثار ترجمه‌ای را نشان می‌دهد بنابراین برای افزایش استقبال از آثار تألیفی باید برنامه‌ریزی کرد.

محدود بودن حمایت از نویسندگان

مریم رضایی از جمله فرهنگ دوستان درباره استقبال از آثار ترجمه‌ای گفت: این امر تنها به کتاب اختصاص ندارد بلکه سایر عرصه‌های تولید متأثر از این نگاه است و برخی مخاطبان تصور می‌کنند حداقل یک بار کتاب‌های ترجمه‌ای ارزش مطالعه را دارد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر مترجمان نیز کتاب‌هایی را ترجمه می‌کنند که جایزه نوبل دریافت کرده و ناشران نیز از کتاب‌های ترجمه‌ای که مطرح باشد، حمایت و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رضا بهرامی کارمند یکی از ادارات قم با بیان اینکه حمایت از نویسندگان کتاب محدود است گفت: تولید یک اثر نیاز به حمایت دارد و از طرفی دیگر نیز می‌توان با تعیین شرایطی قدرت خرید مخاطب را افزایش داد تا خرید تألیفات داخل را در دستور کار قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغ و معرفی آثار برتر از دیگر مواردی است که در برنامه‌ها باید به آن توجه شود تا مخاطب از شناخت کافی در انتخابش برخوردار باشد و بتواند تألیفات داخل را نیز در سبد خرید خود قرار دهد البته معرفی از طریق مخاطب بسیار تأثیرگذار محسوب می‌شود.

تخفیف 25 درصدی برای کتاب‌های تألیفی

حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با اشاره به شرکت 82 کتابفروش قم در طرح تابستانه کتاب اظهار کرد: یارانه دولت برای این طرح 15 تا 25 درصد و یارانه کتابفروشان 10 درصد است. در نتیجه کتابفروشان با تخفیف 25 تا 35 درصد کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کتابفروشی‌های سطح شهر واقع در مجتمع ناشران، پاساژ قدس و خیابان صفائیه مجری این طرح هستند و کتاب‌هایی با موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی را عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با بیان اینکه این طرح حمایت از مردم است تا بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند گفت: شعار امسال تابستانه کتاب «دانش‌گستری با حمایت از تألیف ایرانی» است که برای تشویق بیشتر برای خرید کتاب‌های تألیفی 25 درصد تخفیف و برای کتاب‌های ترجمه‌ای 15 درصد تخفیف تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: نویسندگان مطرح در سطح کشور در زمینه‌های اجتماعی، روانشناسی، دینی و... تألیفات ارزشمندی دارند.

خرمی عنوان کرد: به دلیل استقبال مردم اجرای چنین طرح‌هایی ادامه پیدا کرده ولی به دلیل کمبود بودجه مدت زمان آن از 20 به 10 روز کاهش پیدا کرده است.

حمایت از نویسنده با خرید کتاب تألیفی

وی با اشاره به تأکید مسؤولان در زمینه استقبال مردم از کتاب‌های تألیف داخل گفت: تأکید می‌شود مردم به سمت کتاب‌های تألیف داخل بروند زیرا ترجمه کتاب‌های خارجی، ترویج فرهنگ کشورهای دیگر است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم عنوان کرد: مانند خرید جنس و کالای ایرانی که چرخ صنعت کشور به گردش درمی‌آورد و جوانان اشتغال پیدا می‌کنند، مخاطب با خرید کتابی تألیفی از مؤلف حمایت کرده و به تبلیغ آثار آنها کمک می‌کند و با استقبال نکردن از تألیفات ترجمه‌ای حمایت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تألیفات ترجمه‌ای گفت: با توجه به اینکه کتاب‌ها از فیلتر وزارت ارشاد عبور می‌کند، اینگونه نیست که اجازه چاپ هر کتابی را بدهند و کتاب‌ها محتوای خوبی نداشته باشد بلکه کتاب‌ها زیر نظر وزارت ارشاد مجوز داده می‌شود.

آنچه مشاهده می‌شود مخاطبان کتاب‌های ترجمه‌ای را بهتر می‌خرند زیرا به نوعی به خرید جنس خارجی عادت کردند و تفکر نادرست درون آنها شکل گرفته که کیفیت بهتری دارد در حالی که نویسندگان مطرحی مانند عبدالحسین زرین کوب، محمود دولت آبادی، رسول پرویزی و... در کشور وجود دارد که نویسندگان خارجی هر اندازه بدوند نمی‌توانند به گرد پای آنها برسند.

فرهنگ‌سازی و حمایت لازم است تا تألیفات داخل بتواند جایگاه خود را به دست آورد و مخاطبان با تمایل و علاقه به سراغ آنها بروند و گردش قلم نویسندگان را روی کاغذ رقم بزند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار