مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
مدیر پیشگیری ومبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:شهروندان به منظور تامین سلامت خود از ذبح غیر بهداشتی دام در معابر و منازل مسکونی خودداری کنند.
کد خبر: ۶۴۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ 21 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ محمد جعفر صادقی صبح شه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خون و ترشحات دام آلوده، زمینه ابتلا به بیماریهای خطرناک از جمله تب کریمه کنگو، سیاه زخم و کیست هیداتیک را افزایش می دهد و شهروندان به منظور تامین سلامت خود و خانواده، از ذبح غیر بهداشتی دام در معابر عمومی و واحدهای مسکونی خودداری کرده و برای انجام فریضه قربانی کردن به کشتارگاهها  مراجعه کنند.

وی افزود:با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کشتارگاه های فعال اقدام به تامین دام های بهداشتی کرده و در صورت نیاز ، عمل ذبح دام را انجام و پس از نگهداری ۲۴ ساعته در واحد پیش سرد، گوشت قربانی را تحویل شهروندان می دهند.

مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ذبح دام خارج از سیستم نظارتی دامپزشکی در منازل و معابر عمومی ممنوع است و شهروندان باید مد نظر داشته باشند ذبح غیر بهداشتی موجب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای مشترک میان انسان و دام شده و خطرات جانی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: گوشت دام تازه ذبح شده قابلیت استفاده ندارد و باید به مدت ۲۴ ساعت در فضای پیش سرد نگهداری شود  و در حال حاضر در تمامی کشتارگاه های فعال  امکان نگهداری گوشت دام پس از ذبح فراهم شده است.

وی بیان کرد: در برخی مواقع دیده شده است که قصابان و یا افرادی که نسبت به ذبح اقدام می کنند چاقو را با دهان خود نگه می دارند که این امر انتقال بیماری های مشترک میان انسان و دام را افزایش می دهد و  بانوان  نیز از تماس مستقیم دست با گوشت دام تازه قربانی شده اجتناب کنند و حتما از دستکش استفاده کرده و مراقب بریدن دست خود نیز باشند.

صادقی  تصریح کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی، ذبح دام در معابر عمومی جرم محسوب می شود و بر این اساس تیم های نظارتی مشتمل بر کارشناسان معاونت بهداشت، اداره دامپزشکی و دادستانی در قالب گروه های سیار در سطح استان تشکیل شده است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با افراد برخورد قانونی خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار