چگونگی هزینه کرد درآمد حاصل از طرح ترافیک شهر تهران یکی از موضوعاتی است که اکنون مورد سوال بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان حوزه حمل و نقل قرار گرفته است. سوال اصلی اینجاست که خزانه دار شورای شهر مدعی است که درامد طرح ترافیک به خزانه شهرداری تهران واریز شده اما کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مدعی است که گزارشی مبنی بر واریز شدن این درآمد به خزانه شهرداری به این کمیسیون ارسال نشده است. مهمتر از همه اینکه گزارش های معاونت مالی و اقتصاد شهرداری تهران نیز حکایت از عدم واریز شدن این پول به خزانه شهرداری تهران دارد. در این صورت این منبع درامدی تحت عنوان چه مکانیزمی از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برداشت و هزینه می شود؟
کد خبر: ۶۴۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ 20 August 2018
به گزارش تابناک : اجرای طرح عوارض شدن ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران این امکان را برای تهرانی ها فراهم کرد تا با ایجاد یک حساب شهروندی در سازمان فناوری اطلاعات و شارژ کردن این حساب طبق تعرفه های تعیین شده می توانند در هر ساعتی از روز وارد این محدوده شده و متعاقب هزینه این ورود را بپردازند.
با توجه به اینکه حساب شهروندی تهرانی ها در یک سازمان دیگر طراحی و اجرا می شود، در این میان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنها می تواند برگه های جریمه و یا پیامک های اخطاری مبنی بر ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک و یا خالی بودن حساب شهروندی را به مشترکان خود ارسال کند.
 
از سوی دیگر برابر مصوبه شورای پنجم شهر تهران مقرر شد تا منابع درامدی تمامی سازمان ها، شرکت ها و مجموعه های وابسته به شهرداری تهران به خزانه کل واریز شده و از همه مهمتر اینکه تمامی پرداخت های مورد نیاز در این مجموعه ها که شامل حال مناطق 22گانه شهر تهران نیز می شود، توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران انجام شود.
 
در واقع این مصوبه شورای پنجم شهر تهران این امکان را فراهم می کرد تا مدیران شهری به دور از حیف و میل کردن منابع درآمدی شهرداری تهران آن هم در شرایط بد اقتصادی این مجموعه؛ هزینه کرد منابع به صورت شفاف انجام شود.
 
هر چند مناطق 22گانه شهر تهران و برخی از سازمان های وابسته به شهرداری خود را ملزم به اجرای این مصوبه شورای پنجم شهر تهران کرده اند، اما سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنها مجموعه ای است که  به این مصوبه شورای شهر کوچکترین توجهی نداشته است.
 
با توجه به اینکه محل حساب شهروندی تهرانی ها برای استفاده از طرح ترافیک در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران قرار دارد به همین دلیل برای ورود این منابع درامدی به حساب سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و یا خزانه شهرداری تهران باید ماکنیزمی مطابق با مصوبه شورای شهر طراحی و تشریفاتی برای این پول در نظر گرفته شود. حتی اگر حساب شهروندی تشکیل شده در سازمان فناوری به صورت مشترک با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز ایجاد شده باشد، خروج این پول از این حساب مشترک نیز مکانیزم خاص خود را دارد. اما سازمان فناوری تا کنون در رابطه با انتقال این پول به سازمان حمل و نقل و یا خزانه گزارشی ارائه نکرده است و تنها معاون حمل و نقل درباره تخصیص این منابع به دو شرکت مترو و اتوبوسرانی صحبت کرده است. 
 
 
این غیر شفاف بودن امور مالی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یکی از موضوعاتی است که به نظر می رسد از چشمان اعضای شورای شهر تهران که شعار شفاف سازی مالی را از ابتدای دوره اصلاعات شهرداری سر می دادند، مغفول بماند.
 
آنطور که معاون شهردار تهران در آخرین نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کل درآمد شهرداری از محل فروش طرح ترافیک تا یک هفته گذشته تنها 67 میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ 10 میلیارد تومان آن به شرکت مترو و 10 میلیارد تومان آن نیز به شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران و بخشی نیز صرف اصلاح هندسی و تامین زیرساخت‌ها  شده است.
 
اینکه چه مبلغی را سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صرف اصلاح هندسی و تامین زیر ساخت ها کرده است یکی از مجهولاتی است که تا به امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران حاضر به شفاف سازی آن نشده است.

لزوم شفاف سازی سازمان حمل و نقل در هزینه کرد منابع درآمدی !

هر چند کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ابتدا بر این تصور بودند که درآمد حاصل از فروش طرح ترافیک با توجه به اینکه در حساب های شهروندی تهرانی ها در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تجمیع شده، به دلیل تغییر رویکرد شهرداری تهران به حساب خزانه کل شهرداری تهران واریز شده و یک ریال نیز به حساب معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نرفته است؛ اما بعد از انتشار گزارش سایت خبری تیتر شهر مبنی بر غیر شفاف بودن عملکرد سازمان حمل و نقل مبنی بر چگونگی هزینه کرد این منابع درآمد پایدار شهرداری باعث شد تا مطالعات دقیق تری از سوی این کمیسیون در این رابطه انجام شود.
 

آقای معاون اعتقادی به واریز کردن منابع مالی طرح ترافیک به خزانه شهرداری ندارد/ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران خود مختار عمل می کند!

 
نتایج این مطالعات نشان داد که نه تنها هیچ پولی از این منابع درآمدی به خزانه شهرداری تهران واریز نشده بلکه معاون مربوطه به تشخیص خود سعی در هزینه کرد آن دارد که این اقدام وی کاملا مخالف با مصوبه شورای شهر تهران است.

نحوی توزیع درآمد طرح ترافیک مبنای مشخصی ندارد
 
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار تیتر شهر گفت: اینکه معاون مربوطه به دو مجموعه اتوبوسرانی و مترو تنها 10 میلیارد تومان تخصیص داده است، خود جای سوال دارد؛ چرا که در شرایط کنونی اعطای این بودجه اندک  گره ای از مشکلات این دو مجموعه باز نخواهد کرد.
 
محمد علی کرونی افزود: از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می خواهیم تا گزارشی از چگونگی هزینه کرد این منابع مالی در اختیار کمیسیون مربوطه قرار دهد. 
 

آقای معاون اعتقادی به واریز کردن منابع مالی طرح ترافیک به خزانه شهرداری ندارد/ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران خود مختار عمل می کند!

 
تا کنون نیز اطلاعات لازم از سوی معاونت مربوطه به شورای شور ارائه نشده است. این در حالی است که بار دیگر تاکید می کنم که با تخصیص این مبالغ اندک امسال پروژه دو خط مترو به سرانجام نخواهد رسید.
 
وی  با مقایسه میزان درآمد 5 ماه ابتدای امسال از محل فروش طرح ترافیک به نسبت سال های گذشته ادامه داد: کسب تنها مبلغ 67 میلیارد تومان از محل فروش طرح ترافیک شهر تهران در حد یک شوخی است. در سال های گذشته شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک شهر تهران مبلغی بالغ بر 200 تا 300 میلیارد تومان بابت فروش طرح ترافیک به سازمان ها و مراکز دولتی و شهروندان منابع مالی پایدار به حساب شهرداری تهران واریز می شد.
 
به گفته کرونی، عملا با سود این حساب شهرداری تهران می توانست بسیاری از برنامه ها و طرح های خود را اجرایی کرده و بدهی های خود به بخشی از پیمانکاران را بپردازد. اما امسال عملا با درآمد 67 میلیارد تومانی ای که شهرداری تهران در 5 ماهه ابتدایی سال از این محل به دست آورده است کاری نمی تواند انجام دهد.

در گذشته شهرداری از طرح ترافیک 200 میلیارد تومان درآمد به دست می آورد

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که کل درآمد 67 میلیارد تومانی که سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک شهر تهران به دست آورده، مربوط به امسال نیست و بخشی نیز مربوط به فروش طرح روزانه، هفتگی و ماهانه ای است که در سال گذشته انجام شده است. در واقع درآمد حاصل از فروش این شیوه از طرح ها از پایان سال تا 15 اردیبهشت ماه سال جاری نیز در این 67 میلیارد تومان دیده شده است و به این صورت نیست که کل این مبلغ حاصل شیوه جدید فروش طرح ترافیک تهران در سال جاری به شکل عوارضی باشد.
 

آقای معاون اعتقادی به واریز کردن منابع مالی طرح ترافیک به خزانه شهرداری ندارد/ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران خود مختار عمل می کند!


وی یادآور شد: متاسفانه طرح ترافیک شهرداری تهران یکی از منابع درآمدی پایدار شهر تهران بود که با این شیوه ای که معاون شهردار تهران در پیش گرفته عملا از بین رفت.
 
کرونی با اشاره به افزایش تخلف برخی از رانندگان برای ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک تاکید کرد: هر چند شیوه هایی مانند پوشاندن پلاک و یا قرار گرفتن یک نفر پشت ماشین برای مشخص نشدن شماره پلاک خودروها که استفاقا هزینه هایی از رانندگان متخلف دریافت می کنند، وجود داشت، اما بررسی ها نشان می دهد که استفاده از این روش های غیر مجاز در ماه های اخیر بیشتر نیز شده است.  به همین دلیل بود که در همان ابتدا کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تاکید داشت که باید یک سال ساز و کارهای مربوط به عوارضی کردن طرح ترافیک به طور کامل ایجاد شود و همچنین نحوی برخورد شهرداری برای ارائه طرح ترافیک به تمامی صنوف و سهمیه ها به طور کامل مشخص شده بعد این شیوه اجرایی شود.

امسال سازمان حمل و نقل شهرداری تهران درآمد پایداری نداشت!

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از سازمان های وابسته به شهرداری تهران محل هایی که برای کسب درآمد پایدار برای شهرداری تهران محسوب می شد را با شیوه های اشتباه مدیریتی از بین برده اند، گفت: درآمد حاصل از طرح ترافیک و یا پارک حاشیه ای و سایر موارد این چنینی که در حوزه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قابل دستیابی بود اکنون با شیوه مدیریتی اشتباهی که در این مجموعه وجود دارد، عملا از بین رفته است.
 

آقای معاون اعتقادی به واریز کردن منابع مالی طرح ترافیک به خزانه شهرداری ندارد/ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران خود مختار عمل می کند!

 
گزارش ها نشان می دهد که معاونت حمل و نقل در حوزه درآمدهای پایدار تا کنون نتوانسته درآمدی را کسب و به خزانه کل شهرداری تهران واریز کند. این اتفاق یک تهدید جدی برای تامین منابع درامدی طرح های بزرگی مانند مترو و ... محسوب می شود.

کسب 67 میلیارد تومان از محل فروش طرح ترافیک تنها ادعای آقای معاون است!

به غیر از مطالعاتی که کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران انجام داده است، بررسی های خبرنگار تیتر شهر نیز نشان می دهد که در 6 ماهه اخیر هیچ گونه منابع مالی ای به ویژه از محل فروش طرح ترافیک به خزانه کل شهرداری تهران واریز نشده است.
 
به گفته یکی از منابع آگاه در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در حال حاضر یکی از مشکلات این مجموعه نوع برخور و عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با مصوبه شورا و ملزم شدن به واریز کردن تمامی درآمدهای پایدار خود به حساب خزانه کل شهرداری تهران است. 
 

آقای معاون اعتقادی به واریز کردن منابع مالی طرح ترافیک به خزانه شهرداری ندارد/ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران خود مختار عمل می کند!


به گفته این منبع آگاه معاون حمل و نقل و ترافیک  اعتقادی به واریز کردن منابع مالی خود به خزانه کل ندارد. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که کسب درآمد 67 میلیارد تومانی اکنون تنها ادعای آقای پور سیدآقایی است که مدعی شده با عوارضی کردن  شیوه ورود به محدوده طرح ترافیک توانسته این مبلغ را به دست آورد. به این دلیل که هیچ سند و مدرکی مبنی بر کسب این میزان درآمد حداقل به معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران  ارسال نشده است. 
 
این در حالی است که شهرداری تهران سالانه از محل فروش طرح ترافیک حدود250 تا 300 میلیارد تومان درآمد کسب می کرده است. اما معاون مربوطه مدعی است که تا کنو ن67 میلیارد تومان از محل طرح ترافیک درآمد به دست آورده است در حالی که گزارش های یک ماه گذشته معاونت مالی شهرداری تهران کسب این میزان منابع درآمدی از محل فروش طرح ترافیک را نشان نمی دهد. 
 
وقتی شورای شهر تهران لایحه ایجاد خزانه واحد شهری را مصوب می کند به این معناست که هیچ سازمان و زیر مجموعه شهرداری تهران حق هزینه کرد سرخود منابع درآمدی را ندارد، اما سوال اینجاست:
 
 
سازمان حمل و نقل و ترافیک  شهرداری تهران چرا به صورت رسمی اعلام نمی کند که آیا منابع درامدی حاصل از فروش طرح ترافیک به خزانه شهرداری تهران واریز شده است یا خیر؟
 
شیوه هزینه کردن این منابع مالی و تخیص آن با هدف توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی به چه صورت بوده است؟
 
ساز و کار ورود این منابع درآمد پایدار شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل در خزانه کل شهرداری بر چه اساسی است؟
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار