سیاست خارجی در هفته ای که گذشت، اخبار و تحولات زیادی داشت؛ اما در این میان موضع ظریف در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر و خبر سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تعهدات برجامی ایران اهمیت بیشتری یافت.
کد خبر: ۶۴۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱ 17 August 2018

به گزارش تابناک : اخبار سیاست خارجی در این هفته متاثر از سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به قزاقستان جهت امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر بود که با حواشی بسیاری در خصوص سهم ایران از خزر مواجه شد. 

در این میان، برخی حوادث دیگری نیز اتفاق افتاد؛ از جمله حمله انتحاری در کابل پایتخت افغانستان، حادثه فروریختن پل جنوا در ایتالیا و عملیات تروریستی در اردن که  در این گزارش به آن حوادث نیز اشاراتی شده است.

«دیپلماسی ایدئولوژیک» کمک‌کننده سیاست خارجی کشور است​

محمدرضا باقری معاون اسبق عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در خصوص دیپلماسی ایدئولوژیک که اخیرا رهبر انقلاب در دیدار خود با مسئولان حوزه سیاست خارجی و سفرای ایران در خارج از کشور بیان کردند، اظهارداشت: این تعابیر ارزنده ای است، اقوام و ملت های جهان هرکدام ارزش هایی را برای خود دارند که از آن دفاع کرده و به آنها افتخار هم می کنند. شما ببینید آمریکایی که فاقد تاریخ کهن و ارزشمندی است، چه میزان برای ارزش هایی که منتسب به خود می داند ارزش قائل می شود و آنها را به عنوان ارزش های آمریکایی به جهان معرفی می‌کند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه ادامه داد: به نظر من منظور رهبرانقلاب از بیان اصطلاح دیپلماسی ایدئولوژیک، حاکم بودن باورها بر اصول دیپلماتیک است، همانطور که ایشان فرمودند امروز آمریکا ما را تحت فشار قرار داده است، خب در چنین وضعیتی ارزش ها و باورها به ما می گوید که مقاوم باشیم و بر روی باورهای خود بایستیم و در پاسخ دادن مستدل و محکم باشیم؛ بنابراین زمانی که این باورها و ارزش ها بر دیپلماسی ما حاکم شود می تواند به سیاست خارجی ما کمک کند. 

قوانین دست و پا گیر سر راه «دیپلماسی اقتصادی» وجود دارد

«سید محمدعلی حسینی» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از اهداف و وظایف وزارت خارجه گفت: وقتی دیپلماسی اقتصادی مطرح می شود، این موضوع با تاکید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و البته بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله که از اسناد بالادستی به حساب می آید و باید توجه داشته باشیم که در موضوع سیاست اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان اصلی که روی آن تکیه می شود موضوع درون زا بودن اقتصاد است و آنجا که مربوط به برون گرا بودن می شود وزارت خارجه می تواند ورود پیدا کند.

معاون اسبق بین الملل وزارت امور خارجه افزود: به اعتقاد من متمرکز شدن معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه امر مناسب و پسندیده ای بوده و از طرفی نیاز به هماهنگی هر چه بیشتر میان معاونت سیاسی و اقتصادی این وزارت خانه احساس می شود.

حسینی در خصوص یکی دیگر از محورهای مورد اشاره رهبری در حوزه سیاست خارجی مبنی بر رعایت دیپلماسی ایدئولوژیک، گفت: به اعتقاد من سیاست خارجی ایران که مبتنی بر قانون اساسی است، با دیپلماسی ایدئولوژیک و سیاست خارجی انقلابی هیچ تفاوتی ندارد، یعنی همه این اصطلاحات یکی هستند اما بر حسب ضرورت و ذهنیتی که برخی مطرح می کنند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در این خصوص افزود: دیپلماسی ایدئولوژیک اصولی دارد، از جمله حاکمیت عقل و منطق در تمامی تصمیمات اتخاذ شده در حوزه سیاست خارجی، پایبندی به تعهدات و اعتقادات مذهبی که هویت ما از آن سرچشمه گرفته و عزت فردی، اجتماعی و منزلت ما وابسته به آن است.

ظریف عازم قزاقستان شد

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صدر یک هیات سیاسی حقوقی به منظور شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر، تهران را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک کرد.

ایران با مسابقه تسلیحاتی در «ماورای جو» به شدت مخالف است

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، این هفته با «سیمونتا دیپیپو»، رئیس دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل در وین دیدار و درخصوص موضوعات مختلف گفتگو کرد. 

در این ملاقات، سفیر و نماینده دائم کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های بین المللی در زمینه استفاده های صلح آمیز از فضای ماورای جو بین کشورهای عضو کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو (کوپوس)، اظهار داشت: ماهواره های کوچک نقش بسیار مهمی در فرآیند توسعه اقتصادی_اجتماعی کشورهای در حال توسعه دارند و جمهوری اسلامی ایران با هرگونه ایجاد محدودیت برای طراحی، ساخت، پرتاب و استفاده از ماهواره های کوچک مخالف است.

نماینده ایران نزد سازمان های بین‌المللی در وین گفت: ایران با هرگونه مسابقه تسلیحاتی در فضا یا استقرار هرنوع سلاح اعم از متعارف و کشتار جمعی در فضا یا تسلیحاتی شدن آن به شدت مخالف است.

سرمستی ترامپ از تحمیل مشکلات اقتصادی به ترکیه شرم‌آور است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد، سرمستی ترامپ از تحمیل مشکلات اقتصادی به ترکیه را شرم‌آور دانست.

متن پیام ظریف بدین شرح است: «سرمستی ترامپ در تحمیل مضیقه اقتصادی بر ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو شرم‌آور است. آمریکا باید اعتیاد خود به تحریم‌ها و زورگویی را کنار بگذارد و یا اینکه کل جهان در نهایت فرای محکومیت‌های شفاهی و زبانی متحد خواهد شد تا این کشور را مجبور به انجام این کار کند. ما قبلا نیز در کنار همسایگان خود ایستاده‌ایم و حالا نیز مجددا همین کار را خواهیم کرد.»

رئیس جمهور به قزاقستان رفت

«بهرام قاسمی» در خصوص سفر­ وزیر امور خارجه و رئیس جمهور به قزاقستان اظهار داشت: ­در ادامه مذاکرات قبلی و قطعنامه ای که مدون شده بود، از ماه ها پیش قرار­ بود که وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در قزاقستان گرد هم بیایند و­ متن توافق شده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را مرور و بازبینی و در نهایت این سند را آماده کنند تا این کنوانسیون به امضای پنج رئیس جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این کنوانسیون حاصل بیش از دو دهه تلاش بین ایران و چهار کشور دیگر ساحلی است، اظهار داشت:­ ­تا حد زیادی به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و شاید بیش از ۸۰ درصد از نکات مورد نظر کشورها در این کنوانسیون گنجانده و تدبیر شده است.

اتفاق نظر برای منع حضور نظامیان بیگانه در دریای خزر وجود دارد

اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان آغاز شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این نشست اظهار داشت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و ۶ موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.

وی افزود: ۲۱ روز قبل هم، پروتکل اثرات فرامرزی زیست محیطی ( EIA) امضا شد. این رویدادها مجموعا نوید بخش آینده بسیار روشن برای ملت ها و دولت های ما به شمار می رود. امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه می بخشد. امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری بشمار می رود.

هیچ کشور خارجی حق دریانوردی نظامی و ایجاد پایگاه در خزر را ندارد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اظهار نظر های غیر کارشناسی و فضاسازی ها از نشست امروز سران کشورهای ساحلی دریای خزر اظهار داشت: برخی گمانه زنی ها و اظهارات مطرح شده به هیچ وجه صحیح نیست چرا که اساسا کنوانسیونی که امروز به امضاء سران ۵ کشور ساحلی خزر می رسد چارچوب های کلی همکاری ها و اصول اساسی مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می کند و با توجه به خاص بودن این دریاچه بزرگ، رژیم حقوقی خاصی فارغ از کنوانسیون های موجود تدوین و اجرا خواهد شد.

قاسمی گمانه زنی ها در خصوص پرداختن این کنوانسیون به تحدید حدود و سهم کشورها از دریای خزر و تقسیم آنرا رد کرد و افزود: موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست؛ چرا که سواحل خزر از پیچیدگی هایی برخوردار است که نیازمند گفتگوهای کارشناسی بیشتر است که امیدواریم در آینده با تفاهم و توافق هر ۵ کشور نتایج مطلوب حاصل شود.

پنج کشور برای ادامه گفتگو درباره حدود تقسیم خزر توافق دارند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر به همراه حسن روحانی رئیس جمهور در قزاقستان حضور دارد، در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد، از آمادگی پنج کشور ساحلی خزر برای ادامه گفتگوها در خصوص حدود تقسیم خزر خبر داد.

متن پیام ظریف بدین شرح است: «امروز روز همبستگی دولت‌های ساحلی خزر است. وضع مقررات برای همکاری در زمینه محیط زیست، کشتیرانی، ماهیگیری، توسعه پایدار و امنیت بدون حضور نظامی خارجی. بر ادامه گفت‌وگوی دوستانه درباره موضوعات حل نشده تحدید حدود، تقسیم دریا و منابع آن توافق داریم.»

انتشار اعلامیه تفسیری ایران درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

همزمان با امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط سران ۵ کشور ساحلی این دریا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای رسمی به همتایان روسی، قزاقستانی، آذربایجانی و ترکمنستانی خود، اعلامیه تفسیری جمهوری اسلامی ایران در مورد این کنوانسیون را ارائه داد.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بعدازظهر یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در شهر ساحلی آکتائو قزاقستان به امضای نمایندگان این کشورها رسید.

در بخشی از نامه دکتر ظریف و به عنوان مفاد اعلامیه تفسیری جمهوری اسلامی ایران در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی خزر، آمده است: «جمهوری اسلامی ایران مقررات و مفاد مربوطه قرارداد ۱۹۲۱ میان ایران و جمهوری سوسیالیست فدراتیو روسیه و هم چنین قرارداد  ۱۹۴۰ بازرگانی و بحرپیمایی میان ایران و اتحاد جماهیر سوسیالیست شوروی را یادآوری و خاطرنشان می کند. در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، محدوده بستر و زیربستر تعیین نشده است؛ این کار می بایستی متعاقبا و طی توافق میان طرف های ذیربط انجام شود.»

«سیاست خارجی متوازن» حداکثر منافع ملی را تامین می‌کند

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهمیت دیپلماسی متوازن در راستای پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور، اظهار داشت: در دنیای امروز بیش از گذشته شاهد نزدیکتر شدن ملت‌ها به یکدیگر هستیم که این به واسطه پیشرفت تکنولوژی است، اما با همه این نزدیکی‌ها هم نمی‌توان بین همه کشورهای جهان نسبت برابر و یکسانی قائل شویم، این نکته را مد نظر داشته باشیم که وقتی از کلمه توازن نام می بریم این کلمه به معنای برابری مطلق و صرف نیست.

وی گفت: بنابراین توازن به معنای تناسب است نه به معنای برابری و یکسان دیدن همه کشورها؛ در اندازه گیری قدرت کشورها با یکدیگر تفاوت وجود دارد، هر کشوری در حوزه ارتباطات سیاسی باید از طریق مذاکرات و گفتگوهای سیاسی متناسب با قدرت درونی و مطابق با قدرت رقیب امتیازات قابل توجهی را برای کشور متبوع خود بدست آورد. از این جهت در یک سیاست خارجی متوازن باید بهترین و بهینه ترین استفاده را برای تامین حداکثر امتیازات ممکن به نفع کشور از طرق مختلف و مشخص آن به عمل آورد.

ایران عملیات تروریستی اخیر در اردن را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه عملیات تروریستی اخیر در اردن که چندین کشته و مجروح بر جای گذاشت را محکوم و با دولت، مردم و خانواده قربانیان این جنایت ابراز همدردی کرد.

تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام همچنان قوی است

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با انتشار تصاویری در صفحه اینستاگرامش با اشاره به دیدارش با سفرای کشورهای اروپایی در تهران نوشت: «تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام همچنان قوی است.»

وی افزود: «مذاکره برای رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی ادامه دارد.»

 فرد روس هیچگاه در مذاکرات خزر نبوده است

 «بهرام قاسمی» در خصوص ادعایی که روز گذشته توسط فردی به نام «رجب صفراف» در یکی از رسانه های فارسی زبان خارجی منتشر شد، اظهار داشت: بررسی سوابق نشان می دهد که او هیچگاه فرد مذاکره کننده از جانب هیات مذاکره کننده روسیه با هیات ایرانی در مذاکرات خزر نبوده است.

وی افزود: بدون تردید سخنان و ادعاهای نامبرده اساسا فاقد هرگونه اعتبار است. تردیدی وجود ندارد که طرح این ادعاهای بی اساس در این برهه با اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص صورت می پذیرد.

این فرد روس به تازگی در مصاحبه با یکی از رسانه های فارسی زبان خارجی مدعی شده بود که در سال ۱۹۹۶ میلادی و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایرانی ها از حق ۵۰ درصدی خود نسبت به دریای خزر کوتاه آمدند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از خبرگزاری مهر بازدید کرد

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح سه شنبه از خبرگزاری مهر بازدید کرد.

کمالوندی ضمن دیدار و گفتگو با علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر ، از تحریریه این خبرگزاری بازدید و از نزدیک در جریان روند تولید و انتشار اخبار قرار گرفت.

ظریف دوازدهمین سالروز پیروزی مقاومت در «جنگ ۳۳ روزه» را تبریک گفت

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیام هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی خود و نیز دبیرکل حزب الله لبنان دوازدهمین سالروز پیروزی غرورآفرین مقاومت در جنگ ۳۳ روزه را به دولت و ملت لبنان تبریک گفت.

گفتنی است، در سال ۲۰۰۶ رژیم اشغالگر قدس با حمله به لبنان آغازگر جنگی ۳۳ روزه بود که در نهایت با مقاومت مردم و نیروهای حزب الله لبنان، پیروزی غرورآفرینی در برابر رژیم کودک‌کش و متجاوز صهیونیستی بدست آمد.

هیچ حقی از ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده است

بهرام قاسمی در پاسخ به برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی درخصوص تحدید حدود دریای خزر افزود: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که روز یکشنبه به امضا رسید باید عنوان کنم که این کنوانسیون و امضای آن یک دستاورد بزرگ و موفقیت برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: این متن یک موافقتنامه و کنوانسیونی است که شاید برای تفاهم بر روی آن بیش از دو دهه بحث و تبادل نظر پنج کشور ساحلی دریای خزر انجام شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در حاشیه نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، این کنوانسیون امضا شد و شش موافقتنامه دیگر نیز در کنار آن، از جمله موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت، موافقتنامه تجاری و اقتصادی، موافقتنامه مبارزه با تروریسم، موافقتنامه مبارزه با جرایم سازمان یافته و موافقتنامه تعامل و همکاری های مرزبانی میان پنج کشور به امضا رسید.

نقش قدرت موشکی انصارالله یمن درمذاکرات/ سعودی‌ها احساس شکست می‌کنند

«سید احمد سادات» کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرگزاری مهر، در خصوص شرایط سیاسی و میدانی بحران یمن پس از گذشت قریب به چهارسال از تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری سعودی‌ها اظهار داشت: عربستان سعودی به دنبال این بود که پس از سه سال و نیم از حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن و همچنین استفاده از تجهیزات مدرن غربی، مقاومت انصارالله را درهم بشکند و تصور این را نداشت که نیروهای مقاومت یمن بتوانند در برابر این حجم از حملات، مقاومتی اسطوره‌ای داشته باشند، مقاومتی که تداعی کننده مقاومت نیروهای حزب‌الله لبنان و رزمندگان فلسطینی در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در واقع توان موشکی انصارالله منجر به افزایش توان بازدارندگی آنها شده و این کشورها محبور شدند مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن را به منطقه بفرستند و از کشور عمان و اروپایی ها بخواهند واسطه شوند تا علاوه بر درخواست آتش بس، به نحوی گفتگوهای سیاسی در یمن آغاز شود.

وی بیان کرد: این امکان برای انصارالله وجود دارد که بخواهد تاسیسات زیربنایی امارات و عربستان را مورد هدف قرار دهد و یا اینکه بخواهد مثلا به به سمت «بندر ایلات» موشک شلیک کند تا رژیم صهیونیستی که شریک متجاوزان است دچار مشکل شود. 

ابراز همدردی ایران با دولت و مردم ایتالیا در پی حادثه در پل جنوا

 «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب با ابراز تأسف از حادثه فروریختن پل جنوا در ایتالیا، با دولت و مردم این کشور و خانواده قربانیان این حادثه ناگوار ابراز همدردی کرد.

بخشی از پل هوایی موراندی با ارتفاع ۵۰ متر در جنوای ایتالیا صبح سه شنبه پس از بارندگی های شدید فروریخت که منجر به کشته شدن دست کم ۲۲ نفر شد. 

تهران عملیات تروریستی اخیر در اردن را محکوم کرد

«بهرام قاسمی» در این پیام با دولت، مردم و خانواده قربانیان اردنی این جنایت ابراز همدردی کرد.

رسانه های اردنی گزارش دادند، در درگیری سنگین میان نیروهای امنیتی و یک گروه تروریستی موسوم به عاملان عملیات «الفحیص» در مرکز اردن ۴ نیروی امنیتی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

شایعه اعمال محدودیت در صدور ویزا برای سفر به ایران صحت ندارد

«مرتضی عبادی» سرکنسول ایران در اربیل با تکذیب شایعات عدم صدور روادید برای سفر به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در اقلیم، سهولت در دریافت ویزا را  نسبت به گذشته افزایش داده‌اند و متقاضیان روادید ظرف چند ساعت قادر به اخذ ویزا و انجام سفر خواهند بود.

وی افزود: آداب و سنن مشترک و آشنایی و قابل فهم بودن زبان فارسی برای مسافرین اقلیم و جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی، تفاوت آب وهوای مناطق و همچنین توانمندی بالای درمانی و هزینه پایین از جمله مشوق‌های سفر به جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو آغاز به‌ کار کرد

 «اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم جدید جمهوری اسلامی ایران در ژنو، ضمن دیدار با «مایکل مولر» مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، ضمن تقدیم استوارنامه کار خود را رسما آغاز کرد.

در مراسمی که به این منظور در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد، مایکل مولر ضمن خوشامدگویی به سفیر جدید کشورمان پیرامون برخی اولویت‌های کاری خود از جمله در زمینه ارتقای چندجانبه گرایی، توسعه فرهنگ گفت‌وگو و مصالحه و پیشبرد ابتکار مربوط به رفع موانع جنسیتی و تحقق فرصت‌های برابر برای زنان توضیحاتی ارائه کرد.

احتمالاً ازتعهدات برجامی بکاهیم/کار فنی در «اراک»هیچگاه تعطیل نبود

«بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن بازدید از خبرگزاری مهر، در گفتگویی با خبرنگاران مهر اظهارداشت: قریب دو سال است که از تزریق گاز دستگاه های IR۸ ما می گذرد و آزمایشات مختلفی را روی آن انجام داده ایم، IR۶ به مرحله صحه گذاری نزدیک شده، البته صحه گذاری ها و تحقیق و توسعه سانتریفیوژها چند سال زمان می برد چرا که آزمایشات مختلفی رویشان انجام می شود.

کمالوندی در مورد آمادگی سازمان انرژی اتمی نیز گفت: اگر کشور بخواهد تصمیمی برای فشار به طرف مقابل بگیرد، می توان کارهایی را انجام داد ولی توصیه کارشناسان ما این است که روند تحقیق و توسعه بصورت کامل طی شود تا فرایند بهینه سازی و توسعه بصورت طبیعی انجام شود. 

 در ادامه کمالوندی این سوال را که آخرین وضعیت ساخت مراکز ۱ و ۲ نیروگاه بوشهر و همکاری های ما با طرف روسی به کجا رسید؟ را اینگونه پاسخ داد: آنچه که ما امضا کردیم قرار بر این بود که نیروگاه اولی ۸ سال و دومی ۱۰ سال پس از امضا به مرحله راه اندازی برسد، الان دو سال از اجرایی  شدن قرارداد می گذرد. بنابراین نیروگاه اول ما شش سال بعد و نیروگاه دوم ما هشت سال بعد راه اندازی می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که برنامه ما برای ادامه یا توقف اقدامات در چارچوب تعهدات داوطلبانه پروتکل الحاقی ایران چیست؟ بیان کرد: سازمان انرژی اتمی مجری تصمیمات مراجع بالای نظام است، الان هم مرجع رسیدگی به این امور هیات نظارت بر اجرای برجام است، البته سازمان هم نظرات و ایده های خود را ارائه می‌کند، به این ترتیب که سناریوهای مختلفی در چارچوب داخل و خارج از برجام، فضای بعد از برجام و امثال اینها را بررسی کرده و قبلا ارائه کرده ایم و برای هر کدام از این حالت ها آمادگی‌های لازم را داریم، ولی تا زمانی که دستوری به ما ندهند نمی توانیم راسا اقدام خاصی انجام دهیم. 

معاون وزیر ارتباطات روسیه با سنایی دیدار و گفتگو کرد

 «الکسی وُلین» معاون وزیر توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با مهدی سنایی سفیر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین درخصوص موضوعات مختلف از جمله سفر اخیر وزیر ارتباطات روسیه به تهران گفت‌وگو کردند.

مهمترین ابزار قدرت ایران روحیه ایثارگری و فداکاری است

در آستانه سالگرد بازگشت آزادگان به میهن جمعی از آزادگان قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی وزارت امور خارجه،  با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کردند.

ظریف در این دیدار با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه این توفیق و سعادت را دارد که ۴۰ درصد از کارکنان آن از ایثارگران هستند، افزود: در میان کارکنان و مدیران ما، هم زندانیان قبل از انقلاب و هم آزادگان سرفراز جنگ تحمیلی و هم آزادگانی که به دست ضد انقلاب به اسارت گرفته شده بودند حضور دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مهمترین ابزار قدرت جمهوری اسلامی همین روحیه ایثارگری و فداکاری است که تاکنون در میان مردم حفظ شده و سرمایه عظیمی برای کشور فراهم کرده است.

کنوانسیون فعلی خزر منافع ملی ایران را تامین می کند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه چهارشنبه شب گفتگوی ویژه خبری پیرامون امضای کنوانسیون دریای خزر، اظهار داشت: این کنوانسیون ۲۱ سال است که مورد مذاکره است و بیشتر کار همکاران من در ترجمه آن بود که به دو زبان روسی و فارسی و تطابق آن با متن انگلیسی انجام می شد.

وی گفت: ایران امروز در شرایط قدرت است و فشار آمریکا هم نشانه انزوای آن است و اکثر کشورها هم از امریکا حمایت نمی کنند. این کنوانسیون هم در شرایط خوبی مذاکره شده که تحریم ها برداشته شده بود و موقعیت خوبی هم داشتیم.

ظریف افزود: برخی دوستان به من گفتند صبر کن چرا که هر چه بشود برخی ایراد می گیرند، این کنوانسیون با در نظر گرفتن حداکثر منافع ملی ایران بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: یکی از اهداف دولت افزایش تعاملات با همسایگان است و به خصوص با کشورهای شمالی خود روابط خوبی را داریم و این کنوانسیون هم منجر به تداوم روابط خوب و عمیق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه شمالی خواهد شد و در دوران تحریم همسایگان نقش مهمی خواهند داشت.

وی ادامه داد: ما از سال گذشته تصمیم گرفتیم در روز ۱۲ اوت که روز بین المللی دریای خزر است، کنوانسیون خزر را امضا کنیم و انتخاب آن روز دلیل دیگری نداشته است.

ظریف افزود: کنوانسیون فعلی خزر منافع ملی ایران را تامین می کند. منافع ارضی ما در این کنوانسیون حفظ شده چرا که رهبری و رییس جمهور در خصوص منافع ارضی کشور خیلی حساس هستند و وزارت امور خارجه هم بنا به وظیفه ذاتی خود نسبت به این موضوع حساسیت های خود را دارد.

وزیر امور خارجه گفت: در پروتکلی که جهت برنامه ریزی بین وزرای خارجه صورت گرفت مشخص شد که تعیین خط مبدا اولین موضوع مورد بررسی برای مذاکره باشد.

ایران حمله انتحاری در کابل را محکوم کرد

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکومیت حمله انتحاری عصر چهارشنبه در غرب کابل با دولت، ملت و بازماندگان قربانیان این جنایت تروریستی که ده‌ها کشته و مجروح برجا گذاشت، ابراز همدردی کرد.

شب گذشته وزارت بهداشت افغانستان از افزایش آمار تلفات حمله انتحاری در منطقه شیعی نشین در غرب کابل خبر داد، بر این اساس در این عملیات انتحاری ۴۸ نفر شهید و ۶۷ نفر زخمی شدند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار