عظیما گفت: دشمن متوجه جهادی بودن کار ما و نبود حمایت از کارهایمان شده، از راه پیشنهاد مالی و فراهم کردن شرایط کاری با تفکری دیگر وارد شده، این مسئله برای من بسیار ناراحت‌کننده است.
کد خبر: ۶۴۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷ 13 August 2018

به گزارش تابناک : فرهاد عظیما، کارگردان و نویسنده انیمیشن و اهل مشهد که شاید آثارش در خارج مرزها و در میان دشمنان انقلاب اسلامی ایران شناخته‌شده‌تر باشد، با انیمیشن‌ها "نبرد خلیج فارس ۱و۲"، جایگاه خود را در این حرفه هنری به‌جهان نشان داد.

وی با گروه کوچک ۵ تا ۶ نفره خود در گروه پویانمایی «فاطمه‌الزهرا (س)» در مشهد، کار خود را به‌صورت جهادی با هزینه‌های شخصی و بسیار کمتر از عرف حرفه‌ای انیمیشن‌سازان جهان آغاز کرد و هنوز با دشواری‌های این کار دست و پنجه نرم می‌کند.

صحبت‌های اخیر این انیمیشن‌ساز مشهدی در خصوص پیشنهادات مهاجرت و دستمزدهای میلیاردی دشمنان کشورمان و دست ردی که به‌سینه آنها زده، همچنین درددل‌هایش برای ترغیب مردم به‌حمایت از انیمیشن‌ها انقلابی خود، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با این کارگردان جوان انیمیشن داشته‌ باشیم.

مشارکت مردم یک عرف جهانی است

شما به‌تازگی در صحبت‌های خود از مشارکت مردمی در تقبل هزینه‌های ساخت انیمیشن صحبت کردید، آیا تقاضای حمایت مردمی، شیوه صحیحی است؟

کمک‌های مردمی برای ساخت انیمیشن، فیلم و بازی‌های کامپیوتری یک عرف جهانی بوده و برای ملت‌ها آشنا است، اما متاسفانه در کشور ما مفهوم بیگانه‌ای بوده، حتی دیوید فینچر که کارگردان پرآوازه غربی است، برای ساخت برخی آثار خود از همین حمایت‌ها استفاده می‌کرد.

سایت‌های شناخته‌شده‌ای در جهان هستند که از سوی کارگردان‌ها و عوامل یک پروژه، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند، به‌عنوان مثال، یک طراح بازی کامپیوتری می‌گوید، یک بازی با کیفیت فلان را می‌خواهد طراحی کند و فلان شخص بودجه لازم دارد، گاهی پیش می‌آید که در عرض چند ساعت، مردم دو برابر مبلغ درخواست‌ شده را به‌حساب مورد نظر واریز می‌کنند و این راهکار بسیار خوبی است، اما برخی از دوستان ما تنها برداشت‌شان از غرب، حیوانی بودن فرهنگ آنها است و این نکات مثبت را قبول نمی‌کنند، ۲۰هزار پروژه خلاقانه با همین روش بالا ساخته نمی‌شد.

چرا این فرهنگ در کشور ما جانیافتاده؟ به‌نظر می‌رسد کمک به‌کارهای فرهنگی را کار خیر نمی‌دانیم!

 واقعیت همین است، ما نباید کار خیر را فقط در پختن شله، ساخت مدرسه و مسجد بدانیم، کار فرهنگی را باید جدی بگیریم، خیلی‌ها فکر می‌کنند کمک گرفتن از مردم برای کار فرهنگی مانند کاسه گدایی در دست گرفتن است و ما را سرزنش می‌کنند یا حتی متهم می‌شویم به‌دزدی، ای کاش این شیوه‌ها در میان مردم فرهنگ‌سازی شود.

کار انیمیشن بسیار هزینه‌بر است، با دلار امروز و نرخ تورم کشورمان، تهیه یک انیمیشن ۸۰ دقیقه‌ای به ۲ تا ۳ تریلیون تومان نیاز دارد، این درحالی است که ما زیر ۵۰۰ میلیون بودجه داریم.

به‌نظرم تنها راه‌حل این مسئله این است که مردم حمایت کنند، عرضه محصول از سوی ما، زمانی می‌‌تواند عالی باشد که به‌همان میزان تقاضا و حمایت وجود داشته‌باشد، وقتی کار پرهزینه‌ای با تلاش شبانه‌روزی، ظرف ۴ سال تولید می‌شود، چشم امید ما به‌بازگشت هزینه‌های صرف شده از طریق پرفروش شدن آن است.

مسؤولان فقط شعار می‌دهند و حمایتی در کار نیست

چرا همین حمایت را از مسؤولان مطالبه نمی‌کنید؟

انیمیشن نبرد خلیج فارس۲ به‌عنوان نخستین انیمیشن رئال (واقعی) سینمای ایران، مواجهه فرضی جمهوری اسلامی ایران به‌فرماندهی سردار قاسم سلیمانی با ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌ متحده آمریکا را در خلیج‌فارس به‌تصویر کشید، نهایتا نبرد خلیج فارس با سه سالن سینمایی اکران شد، انیمیشنی که بازخوردهای گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

این مسئله نشان‌دهنده ضعف رسانه‌ای و قشر فرهنگی ما نیز است، در نبرد خلیج فارس تلاش شد تا ضربات ایستگاهی به‌دشمن بزنیم، این یک استراتژی مهم است که موجب هجمه‌های گسترده از سوی دشمن شد، اما در ایران حتی اکران مناسب به‌ما ندادند.

 

این مسائل به‌شدت ما را دلسرد کرد، نبرد خلیج فارس با تحسین خبرگزاری‌هایی از جمله رویترز و واشنگتن تایمز در حوزه کیفیت فنی روبه‌رو شد، با وجود مخالفت‌هایی که با محتوای این اثر داشتند، ما قسمت بیشتر بودجه را به‌صورت شخصی تهیه و جهادی روی آن تمرکز کردیم، در واقع به‌جای ۳۰۰ نفر، تیم ما ۶ نفره کار را جلو برد و چهار سال خون جگر خوردیم.

شما گفتید که پیشنهادات میلیاردی از برخی کشورها و حتی کشورهای دشمن داشته‌اید، برای اینکه این تفکر را کنار بگذارید و به‌کشور آنها مهاجرت کنید و برایشان انیمیشن بسازید، چطور این پیشنهادات را دریافت کردید و پاسخ شما چه‌بود؟

بیشتر فعالیت مجازی بنده در اینستاگرام است و بیشتر پیشنهادات و تهدیدات دشمن هم از همین فضا به‌من می‌رسد، اغلب این پیام‌ها تهدیدآمیز بوده و گاهی مانند همین اواخر پیشنهادات میلیاردی از کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل داشتم مبنی بر اینکه یا در مجموع اثری نسازم یا اگر می‌سازم، محتوای کار بر اساس آنچه که این کشورها می‌خواهند، باشد، از اسرائیل نیز پیشنهاد پناهندگی و زندگی در این کشور را داشتم.

هدف آنها کار نکردنم یا مهاجرتم به کشورهای آنها و کار کردن با اهداف آنها بود، اما این پیشنهادات برای من هرگز اهمیت نداشته و مهم این بود که در پیشگاه خداوند، کمترین پشیمانی و شرمندگی نداشته‌ باشم.

دشمن متوجه جهادی بودن کار ما و نبود حمایت از کارهایمان شده، از راه پیشنهاد مالی و فراهم کردن شرایط کاری با تفکری دیگر وارد شده، این مسئله برای من بسیار ناراحت‌کننده است.

صحبت شما با مردم چیست و چه تقاضایی از آنها دارید؟

ما زمانی می‌توانیم کار را با همت و تاثیر بیشتر جلو ببریم که لااقل هزینه‌های صرف شده برای انیمیشن بازگردد، مردم با تماشای نسخه‌های اصلی انیمیشن نبرد خلیج فارس ۱ و ۲، همچنین با کمک‌های نقدی برای ساخت آثار بعدی به گروه فاطمه‌الزهرا(س) کمک کنند و کار خیر فرهنگی را روی زمین نگذارند.

ساخت انیمیشن "روز داوری"، سفر حضرت مریم(س) به کربلا

آیا انیمیشن جدیدی در دست دارید؟

انیمیشنی با نام"روز داوری" را در دست دارم که کربلا و عاشورا را از نگاه حضرت مریم(س) و حضرت عیسی (ع) روایت می‌کند، منبع این انیمیشن سوره مریم و ماجرای طی‌الارض ایشان به سرزمین کربلا برای به دنیا آوردن حضرت مسیح(ع) در سایه نخل مریم است، قرار بود این انیمیشن برای مخاطب فارسی‌زبان و مصرف داخلی تولید شود.

هر حزب‌اللهی، هزار تومان

ساخت این انیمیشن چه مقدار هزینه دارد؟ آیا توانسته‌اید آن را تامین کنید؟

تا امروز تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم اما تعداد کمتر از انگشتان یک دست از خیران، کمک کردند و این کمک‌ها زیر یک میلیون تومان بوده و در مجموع حدود ۴ میلیون جمع‌ شده‌ است.

مطالبه ما با وجود نرخ تورم و قیمت دلار و همه مشکلات، تنها ۴ میلیارد تومان است؛ خیران عزیز ما کجا هستند تا کمک کنند برای آشنا کردن قلب‌های جهانیان با عاشورای حسینی؟

تا کنون رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که از زیرسنگ هم که شده، چنین کارهای فرهنگی را بسازید.

چرخ انیمیشن با ۲ ، ۳ میلیون راه نمی‌افتد باید انقلابی هزینه کنیم و مردم پشت ما باشند؛ اگر هر جوان حزب‌اللهی ایرانی فقط هزار تومان کمک کند، مشکل ما حل می‌شود.

چرا عزیزان ما کار فرهنگی را محکوم به مجانی بودن می‌کنند؟ چرا می‌خواهند ما بسازیم و بمیریم؟ دوست عزیزی که کارتون خارجی"بن تن" را با چیپس و پفک برای فرزندت می‌خری، چرا برای کار ارزشمند و فاخر وطنی هزینه نمی‌کنی؟

انتظار شما از رسانه‌ها چیست؟

خبرگزاری‌ها می‌توانند در این خصوص به ما کمک کنند، موج‌سازی، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی حمایت مردمی و کشاندن جامعه به سینماها برای تماشای انیمیشن وظیفه آن‌هاست، ما از خبرگزاری‌های متمکن انتظار نداریم که به ما پشت کنند!

یک‌بار از یک خبرگزاری شناخته‌شده و قوی خواستیم تا برای انیمیشن نبرد خلیج فارس تبلیغ و اطلاع‌رسانی کند، اما دوستان ما با وجود تمکن کافی، حاضر به این کار نشدند و تعابیر خود را داشتند.

قطعا انیمیشن نبرد خلیج فارس برای جو سیاسی این روزهای ایران، بسیار مفید بود و جلو یاوه‌گویی‌های ترامپ می‌ایستاد؛ اما این‌ تدبیرها، درک سیاسی می‌خواهد که متاسفانه وجود نداشته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار