معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان‌ رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 240 هزار نفر معلول در سطح استان وجود داشته باشند که از این تعداد تنها 117 هزار نفر ثبت پرونده شده‌اند.
کد خبر: ۶۴۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 12 August 2018

به گزارش تابناک : مسعود فیروزی در رابطه با خدماتی که بهزیستی در راستای تواتبخشی افراد ارائه می‌دهد در مرکز مهرآفرین، اظهار کرد: ما نیازمند فشار و نیروی رسانه‌ها هستیم تا بتوانیم جامعه‌ای مطالبه‌گر در زمینه افراد توانمند، داشته باشیم.

وی افزود: افراد کم‌توان و ناتوان نیاز به یکسری امکانات و خدمات ویژه دارند که ارائه این خدمات می‌تواند به‌ صورت دراز مدت یا کوتاه‌مدت باشد، برای نمونه زنان باردار، افراد سالمند، کسانی که به صورت موقت دچار سانحه‌ای شدند و مدتی نیاز به کمک‌های ویژه دارند.

فیروزی ادامه داد: در دسته‌بندی‌های بین‌المللی افراد کم‌توان و ناتوان در جوامع 12 تا 15 درصد هستند و در جامعه ما نیز همین میزان وجود دارد. در واقع این دسته از افراد نیاز به کمک برای اداره زندگی مستقل خود هستند. از سویی دیگر افراد دارای معلولیت در جامعه هستند که همه عمر برای یک زندگی مستقل نیاز به خدمات ویژه دارند. معلولیت این افراد می‌تواند خفیف تا شدید باشد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: بایستی بدانیم که معلولیت موقتی و گذرا نیست و درواقع بهزیستی با خدماتی که ارائه می‌دهد سطح وابستگی آن‌ها را کم می‌کند. تعداد معلولان در کشور ما بین 3 تا 5 درصد جمعیت هستند، آمار جهانی نیز همین 3 تا 5 درصد است. علت وجود این جمعیت از معلولان در کشور به دلیل وجود جانبازهای جنگ، افراد ناتوان شده به دلیل تصادفات زیاد کشوری و... است.

وی با بیان این که «بخشی از توانمندان به بهزیستی مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند»، خاطرنشان کرد: ممکن است کسی دچار معلولیت باشد، اما نیازی به خدمات بهزیستی نداشته باشد. در این راستا باید توجه داشت که تعداد توانمندان در سطح کشور 1 میلیون و 500 هزار نفر است و در بهزیستی خراسان‌ رضوی تنها 117 هزار نفر ثبت پرونده داریم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان‌ رضوی بیان کرد: یکی از دلایل ثبت پرونده معلولیت در بهزیستی قانونی است که برای معافیت از خدمت سربازی این دسته از افراد وجود دارد. هم‌چنین سطح و تراز مالی اجتماعی افراد و سطح خدماتی که ارائه می‌دهیم از عواملی است که این دسته از افراد در بهزیستی تشکیل پرونده می‌دهند.

فیروزی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که حدود 240 هزار نفر معلول در سطح استان وجود داشته باشند. از تعداد 117 هزار پرونده موجود در بهزیستی حدود 40 درصد افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند، 30 درصد معلولیت ذهنی، 10 درصد شنوایی، 10 درصد بینایی و 10 درصد دیگر مشکلات مزمن روان، اوتیسم و... دارند.

وی با اشاره به عدم توزیع عادلانه امکانات در جامعه، بیان کرد: با توجه به این‌که امکانات و سطح دسترسی به امکانات عادلانه توزیع نشده است، محدودیت بیش‌تری را برای توانمدان به همراه آورده است. برای نمونه مشکل اشتغال، ازدواج، مسکن و... برای همه وجود دارد، اما برای این افراد بیش‌تر است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که برای این افراد وجود دارد موضوع حق دسترسی و مناسب‌سازی است. در واقع جامعه نسبت به حقوق این افراد بی‌توجهی کرده است. برای نمونه در حمل‌ونقل شهری، مبلمان شهری و... این بی‌توجهی‌ها نمایان می‌شود. این درحالی است که خراسان رضوی در رتبه‌بندی مناسب‌سازی شهری رتبه نخست دارد، اما بدان معنی نیست که در این زمینه مشکلی نداریم.

فیروزی با اشاره به قوانین موجود در رابطه با توانمندان عنوان کرد: فشارهای دولتی در رابطه با مناسب‌سازی سازمان‌های دولتی تا حدودی برخی از مشکلات این افراد را رفع کرده است، اما هنوز بنا بر دلایلی به جز اماکن عمومی، قانون‌گذار برای مناسب‌سازی اماکن شخصی برای توانمندان قانونی اجباری طرح نکرده است.

وی در مورد خدمات مرکز توانبخشی مهرآفرین، افزود: مهرآفرین، مرکز نگهداری و مراقبت جسمی- حرکتی زنان بالای 14 سال است. ما در گذشته تنها مرکز شهید فیاض‌بخش را داشتیم و مرکز امید، برای مردان افزوده شد. هم‌چنین و مرکز نگهداری زنان در تربت‌جام نیز افتتاح شده است. از مجموع از 117 هزار نفر معلول استان، حدود 6 هزار نفر از مراکز ما خدمات می‌گیرند و 4 هزار نفر دیگر در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

فیروزی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که به‌صورت ویژه در خراسان‌ رضوی و مشهد داریم، بحث مجهول‌الهویت‌ها است. درواقع بیش‌تر افراد مجهول‌الهویت کشور، در خراسان رضوی و تهران هستند. این افراد در گذشته 217 هزار نفر بودند و الان نزدیک به 3 هزار نفر شده‌اند.

فیروزی بیان کرد: براساس آمارها خراسان رضوی دارای نرخ سالمندی 9 تا 9.5 درصدی است؛ یعنی 600 هزار سالمند در استان وجود دارد. این درحالی است که کل سالمندانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند 2 هزار نفر هستند. از این تعداد 50 درصد مجهول‌الهویت‌اند و به‌دلیل نداشتن خانواده توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار