قیمت‌ها بالا می‌رود و پایین می‌آید و این نوسان نبض زندگی مردم را نامنظم کرده است، اما همه تلاطم بازار ناشی از تأثیر تحریم‌ها نیست، برخی که آب را گل‌آلود دیده‌اند دست‌به‌کارِ احتکار شده‌اند.
کد خبر: ۶۴۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 12 August 2018

 به گزارش تابناک قزوین،گرانی و تورم چیزی از ترافیک بازار کم نکرده است. راننده ترمز می‌کند. یکی از مسافران عقبی هزار تومان به سمت راننده دراز می‌کند. ماشین‌ها حرکت می‌کنند، ماشین ما هم حرکت می‌کند، راننده تقریباً مسن با صورت آفتاب‌سوخته‌اش وقتی پول را لای پول‌هایش می‌گذارد، عرقش را با پشت دستش پاک می‌کند و بی‌آنکه کسی را خطاب قرار بدهد، از شلوغی بازار می‌گوید و تبی که هر روز تندتر می‌شود.

گرانی از التهاب بازار نکاسته و همین سودجویان را ترغیب می‌کند که از این فضای روانی نهایت بهره‌برداری را ببرند، برخی با گران‌فروشی و تعدادی نیز با احتکار کالاهای اساسی مردم...

اوضاع در بازار دارو هم تعریفی ندارد، شرایط کنونی کشور باعث شده عده‌ای سودجو از وضعیت کنونی جامعه سوء استفاده کرده و سلامت مردم را نادیده بگیرند. به‌طوری‌که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به دنبال ذخیره داروهای حیاتی بیماران هستند تا کمترین مشکل را در زمان تشدید تحریم‌ها داشته باشند. با این‌حال عده‌ای بدون اینکه به سلامت بیماران توجه کنند، در صدد احتکار داروها و تجهیزاتی هستند که خوب می‌دانند، چقدر برای سلامت بیماران، حیاتی است.

تخلفات صنفی موجود در بازار موجب انتقادهای جدی از سوی مردم و مسئولان هم شده است، از برخی متولیان در دستگاه قضایی گرفته تا ائمه جمعه که در خطبه های این هفته نماز جمعه خواستار برخورد جدی‌تر با متخلفان شدند.

برخورد جدی با محتکران از سوی مقامات مسئول باید انجام شود تا بی نظمی در  بازار و دل‌نگرانی‌های مردمی رفع شودآیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان  با اشاره به بی‌نظمی در بازار ارز و طلا و ضرورت برخورد با مقصران گفته است: برخورد جدی با محتکران از سوی مقامات مسئول باید انجام شود تا بی نظمی در  بازار ارز و طلا و دل‌نگرانی‌های مردمی رفع شود.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس هم در این رابطه گفته است: امروز بیش از هر زمانی باید بنیه‌ی کاری خود را برای مبارزه با کسانی بگذاریم که در داخل به تحریم‌های آمریکا کمک می‌کنند؛ در این رابطه مفسدان اقتصادی و کسانی که به دنبال مخفی کردن و احتکار مایحتاج عمومی هستند، در اولویت قرار دارند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین هم در واکنش به وضعیت کنونی بازار گفته است: نابسامانی کنونی در بازارها کم‌سابقه بوده و بخش عمده این مشکل ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی نسبت به اقدامات نظارتی است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار داشت: در حال حاضر با افزایش قیمت نامتعارف صددرصدی در بحث کالاهای ضروری و اساسی هستیم که این امر بیان‌گر این است که به دلیل کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در بحث کنترل بازار عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب با توجه به اوضاع اقتصادی کشور از فرصت استفاده کرده و به دنبال منافع شخصی خود و با اقداماتی به دنبال تشدید نابسامانی در بازار هستند.

 
 

سخنگوی سازمان تعزیرات هم از کشف انبارهای احتکار لوازم‌خانگی در اصفهان، تبریز، کرمان، ارومیه خبر داده و گفته است: در این پرونده‌ها علاوه بر رسیدگی و تعیین مجازات، هدف ما عرضه است و بلافاصله پس از کشف اقدام به الزام عرضه می‌کنیم.

انتقادات در این زمینه به‌گونه‌ای بود که علاوه بر دستگاه‌های متولی امر در این زمینه، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم از برخورد قاطع نیروهای انقلابی با محتکران خبر داد و گفت: در چند روز گذشته اقلام احتکارشده زیادی توسط نیروهای بسیج کشف و تحویل مراجع قضائی شده است و به محتکران هشدار جدی می‌دهیم که با این عمل آنان به‌شدت برخورد می‌شود.

در این راستا طی روزهای گذشته ضمن تشدید نظارت دستگاه‌های متولی امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی، اقدامات خوبی توسط نیروهای بسیج و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی صورت گرفته است که در این گزارش سر خط برخی اخبار در این زمینه را مرور می‌کنیم.

آذربایجان شرقی؛ از احتکار برنج تا میلگرد

در استان آذربایجان شرقی سرهنگ سهراب شفقی فرمانده انتظامی بناب گفته است: به دنبال اخبار واصله مبنی بر احتکار ارزاق عمومی در انبارهایی در سطح شهرستان بناب موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت که با هماهنگی دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان و نیز همکاری و عملیات مشترک سربازان گمنام امام عصر(عج) شهرستان مقدار ۲۵۵ تن برنج خارجی احتکار شده در ۳ انبار کشف و دراین‌ارتباط ۳ نفر متهم نیز دستگیر شدند.

وی ارزش ریالی برنج‌های کشف‌شده را ۲۷ میلیارد ریال اعلام کرد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم از کشف ۱۰هزار تن میلگرد در یکی از انبارهای استان خبر داده است. اسماعیل عطاپور اظهار داشت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر دپوی میلگرد در انبار یکی از واحدهای تولیدی طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده از انبار یادشده نزدیک به ۱۰ هزار تن میلگرد با ارزش ۴۹۰ میلیارد ریال کشف و پرونده جهت سیر مراحل قانونی به اداره‌کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.

همچنین در بازرسی‌های گشت مشترک اداره کل صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی جهت کشف انبار و احتکار جنس‌های غیرقانونی، در یکی از انبارهای حاشیه تبریز، هزار و ۵۰۰ تن انواع حبوبات کشف شد.

مدیر این واحد اقدام به واردات انواع حبوبات با ارز دولتی کرده اما ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت نکرده بود که پرونده این واحد به تعزیرات حکومتی ارسال و حکم لازم صادر می‌شود. بخشی از مواد این انبار نیز با قیمت غیرقانونی وارد بازار شده و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسید.

ایلام، کشفیات از برنج تا شکر

همچنین در استان ایلام بعد از اعلام خبری از سوی سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین مبنی بر هماهنگی بسیج با دستگاه قضایی در سراسر کشور جهت شناسایی انبار محتکران، یک انبار با بیش از ۶۵ تن برنج در دهلران کشف شد.

بر اساس این خبر، این انبار به دلیل احتکار برنج تنش‌هایی در بازار این مواد غذایی به وجود آورده بود که بعد از شناسایی تحویل مقامات قضایی داده شد.

گفتنی است طی روزهای گذشته انبارهای دیگری که در آن اقدام به احتکار شکر در این استان کرده بودند شناسایی شده است.

البرز، کشف انبار ۱۰ میلیاردی

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مأموران پلیس آگاهی شهرستان فردیس در اقدامات پلیسی موفق به شناسایی یک انبار که در آن کالاهای احتکار شده نگهداری می‌شد، شدند.

وی در ادامه افزود: مأموران پلیس در یک مأموریت مشترک با مأموران اداره تعزیرات حکومتی از انبار مذکور بازدید و در بازرسی ازآنجا تعداد ۴۰۶ دستگاه انواع پکیج که احتکار شده بود را کشف کردند. فرمانده انتظامی استان البرز تأکید کرد: انبار مذکور پلمب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار