معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر ۲۴۰ هزار معلول خاص در سطح خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.
کد خبر: ۶۴۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 11 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ مسعود فیروزی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به مشکلات معلولان ذهنی و جسمی حرکتی رسیدگی می‌شود و 12 تا 15 درصد جمعیت استان را افراد کم‌توان و ناتوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: افراد دارای معلولیت دارای چند گروه بوده و از خفیف تا شدید همیشه نیازمند خدمات ویژه و مستقل هستند و در کنار توانمندسازی آنان باید به عدالت در اجرای خدمات مختلف همچون مناسب‌سازی شهری، خدمات بانکی و غیره توجه شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه گروه دوم معلولان را جانبازان تشکیل می‌دهند که معلولان پایدار و همیشگی هستند، بیان کرد: 3 تا 5 درصد معلولان استان جانبازان جنگ تحمیلی اعم از شیمیایی‌ها و قطع عضوها هستند و دسته سوم معلولانی هستند که تاکنون به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند که یک میلیون و 500 هزار نفر هستند و تاکنون 117 هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند و پیش‌بینی ما برای معلولان خاص استان بیش از 240 هزار نفر بوده است.

فیروزی تصریح کرد: از مجموع 117 هزار پرونده موجود در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی 40 درصد معلولان جسمی حرکتی، 30 درصد معلولان ذهنی، 10 درصد معلولان شنوایی، 10 درصد بینایی و 10 درصد مابقی معلولان هستند.

وی تاکید کرد: مشکل مسکن اصلی‌ترین مشکل آحاد مختلف جامعه به‌ویژه معلولان است و از هر 100 منزلی که به معلولان اختصاص می‌یابد تنها 5 منزل مناسب برای سکونت این گروه از آحاد جامعه بوده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در امر مناسب‌سازی کشور که در ستاد مناسب‌سازی کشور که زیر نظر وزارت کشور بوده در رتبه اول قرار گرفته است، اما به معنای رفع مشکلات نبوده و نیست و هنوز کار زیادی در این زمینه داریم، خاطرنشان کرد: از مجموع 17 هزار معلول تحت پوشش استان 6 هزار نفر از مراکز روزانه و 4 هزار نفر از مراکز شبانه‌روزی خدمات دریافت می‌کنند و مابقی نیز این خدمات را از مراکز خصوصی دریافت می‌کنند؛ همچنین در گذشته 2500 نفر از افراد مجهول‌الهویه کشور در مشهد هستند که این عدد به 3 هزار نفر رسیده است.

فیروزی گفت: در حوزه سالمندان 540 هزار سالمند در سطح استان داریم که معادل 9 درصد معلولان کشور هستند و از این میزان 2 هزار نفر از آن‌ها و معادل سه صدم درصد معلولان استان در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند و 500 سالمند هم پشت نوبت هستند.

وی افزود: در بحث مناسب‌سازی تنها 30 درصد ادارات دولتی استان دارای مناسب‌سازی شرایط خاص معلولان هستند و این عدد در مساجد 5 درصد و در مراکز درمانی و خصوصی نیز پائین‌تر از این میزان بوده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار