مدیر انگاریوم گفت: در سیستم‌های افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی 90 هزار دلار صرفه‌جویی کردیم.
کد خبر: ۶۴۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 09 August 2018
به گزارش تابناک : محمدهادی طباطبایی در مراسم افتتاحیه افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی اظهار کرد: افلاک‌نما یا پلنتاریوم یک رسانه علمی و فرهنگی است که مدت استفاده از آن در دنیا حدود 100 سال است. مهمترین نقش آن الهام‌دهنده دانشمندان فردا و جلب افکار عمومی به علم است.
 
وی افزود: طی پژوهشی که در سال 2005 صورت گرفته 86 درصد دانشمندان عضو آکادمی علوم آمریکا اذعان داشتند، تاثیرگذارترین اتفاق در زندگی‌شان بازدید از یک افلاک‌نما بوده‌است.
 
مدیر انگاریوم تشریح کرد: 60سال پیش در یکی از ایالات فقیر هندوستان افلاک‌نمایی ساخته‌شد که تقریبا 10 سال فعالیت کرد و معمرین بسیاری را پرورش داد. 10 سال بعد در همان ایالت یکی از بزرگترین پروژه‌های علمی آسیا انجام‌شد و آن GMT یا giant microwave telescope و حدود 50 سال است که در هندوستان فعالیت می‌کند و مورد حمایت مردم محلی بوده‌است.
 
طباطبایی عنوان کرد: در سال 2001 مقاله‌ای در خصوص نقش و تاثیر این افلاک‌نما در آن اتفاق چاپ شد. این رخداد را با پروژه رصدخانه ملی ایران مقایسه کنید که بیش از دو دهه است ساخت، تکمیل و بهره‌برداری آن به نتیجه نرسیده‌است.
 
وی گفت:  نیاز داریم که مردم را به علم آشنا کنیم، از این طریق به آن‌ها الهام دهیم، آن‌ها به این سمت سوق دهیم و نشان‌دهیم که علم چه مزایایی می‌تواند داشته‌باشد. چنین مراکزی در ایران نبود و دلیلش هم گران‌بودن آن است.
 
مدیر انگاریوم توضیح داد: از 4 سال قبل به بومی‌سازی فناوری تصویرسازی کروی روی آوردیم و محصولات زیادی رد این زمینه بوجودآوردیم و از افلاک‌نمای سه متری شروع کردیم و آن را توسعه دادیم و به افلاک‌نمای متوسط رسیدیم که یا دو پروژکتور به صورت مولتی پروژکشن هدایت می‌شود.
 
طباطبایی بیان کرد: کل سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی که در اینجا نصب شده‌است تقریبا 30 هزار دلار ارزش دارند و مشابه خارجی این سیستم‌ها و با همین کیفیت حدود 120 هزار دلار قیمت دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار