سالیان سال است که تهران برای وقوع زلزله ای مرگبار آماده است؛ اتفاقی که تنها شبیه فاجعه است اما مسئولین تنها به یاد آوری آن می پردازند و با گذاشتن جلسات پیاپی این فاجعه را هسدار می دهند اما شاید جمله ای معروف در اذهان شهروندان عبور می کند؛ ای که دستت می رسد کاری بکن!
کد خبر: ۶۴۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 07 August 2018
به گزارش تابناک : روز گذشته شهردار تهران باحضور در سازمان مدیریت بحران به یادآوری زلزله اکتفا کرده است. 
 
مقابله با بحران تهران با جلسه حل نمی شود
 
افشانی با حضور در این سازمان عنوان کرد: لازم است افراد معتمد، نیکوکار و همچنین کسانی را که در زمان بحران منافع مردم را بر منافع فردی خود ترجیح می دهند، شناسایی کرده آموزش داده و سپس آنان را  با صدور کارت شناسایی به مردم محلات معرفی کنند تا هنگام وقوع بحران ها، از توانمندی نظم بخشی آنان به عملیات امداد و نجات  مردمی استفاده کرد.
 
شهردار تهران با اشاره به  ترافیک های سنگین و مشکل فراوان عبور  و مرور در زمان زلزله تصریح کرد: اگر  زلزله بیش از ۶ ریشتری در بافت فرسوده رخ دهد، تلفات بسیار بالا خواهد بود و سوای آن، آوارها، مسیرها را مسدود می کند و امکان امداد رسانی را بسیار دشوار خواهد کرد.  با توجه به ایجاد ترافیک و مشکل تردد، چالش مهار ترافیک و ایجاد دسترسی های مناسب برای امدادرسانی موثر، دومین موضوع قابل تامل در مواجهه با بحران زلزله است.
 
افشانی با بیان اینکه تهران شهر ریسک پذیری است، اضافه کرد: بافت فرسوده گسترده و اینکه بخشی از پایتخت روی گسل است، معابر و ساختمان های موجود را به خطر می اندازد.
 
شهردار تهران با بیان اینکه در زمان حوادث،   بحث  استفاده امدادی از خطوط مترو هم بسیار جدی است، گفت: باید توجه داشته باشیم خشکسالی ها ما را از خطر سیل غافل نکند. زیرا ابعاد غافلگیری و تلفات و خسارات سیل هم بسیار بالاست.  
 
افشانی با بیان اینکه مسئله اسکان در زمان بروز زلزله مهم است، خاطرنشان کرد: باید از الان مشخص شود محل اسکان در زمان زلزله و سیل کجا است.
 
اما در پس همه این هشدارها فعالیت هایی نه چندان قابل قبول صورت می گیرد؛ بودجه سازمان مدیریت بحران از بسیاری از سازمان ها کمتر است و فعالیت های هیاتی برای ساماندهی بحران و نه پیشگیری عموما رخ می دهد. اما خطر زلزله تا چه میزان نزدیک است و عموما شهردار سابق برای مقابله با آن چه کرده است؟ در مدیریت گذشته نه تنها کاری برای مدیریت زلزله بزرگ تهران انجام نشده است بلکه با ساخت و ساز روی گسل ها سو مدیریت تشدید شده است. 
با وجود سه گسل اصلی شمال، شرق و گسل ری در جنوب کمتر قسمتی را مي‌توان یافت که در فاصله‌ای مناسب از سه گسل فوق واقع شده باشد. گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع شده تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوی غرب امتداد مي‌یابد. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را در بر مي‌گیرد.
 
گسل ری درجنوب تهران نیز که در صورت فعالیت پرتلفات‌ترین گسل کشور و شاید جهان مي‌باشد از جاده خاوران شروع و با گذر از دولت آباد و حرکت روی جاده کمربندی تهران در حد نصاب کوره‌هاي آجرپزی چهار دانگه پایان مي‌یابد. گسل شرق نیز که توانایی قوی ترین زلزله را دارا است از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سید خندان امتداد مي‌یابد. جالب اینجاست که اکثر حریم‌های انتقال نیروی شهر تهران نیز روی همین گسل‌هاي زلزله واقع شده است.
 
در این میان تک گسل ملاصدرا نیز که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب انتقال یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را نا ایمن ساخته است. احداث برج میلاد نیز دقیقا در مجاورت این گسل صورت گرفته است.
 
از محلات به نسبت امن تر شهر تهران مي‌توان به راه آهن، محور نواب، محور خیابان انقلاب و آزادی، هفت چنار به علاوه ارگ قدیم تهران اشاره کرد. ارگ قدیم تهران حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی را شامل مي‌شود که بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و خیابان جمهوری اسلامی را شامل مي‌شود.
ساختمان بلند مرتبه و سنگین روزنامه اطلاعات در کنار گسل در زیر بزرگراه جهان کودک واقع است و همچنین در پشت آن ساختمان گسل سید خندان قرار دارد.
 
مجموعه ساختمان‌هاي کتابخانه ملی ایران -که یکی از سازه‌هايي است که مورد بازدید دانشجویان مهندسی عمران قرار مي‌گیرد- بر روی طاقدیس‌های داوودیه قرار دارد.
 
ساختمان بلند مرتبه بنیاد مستضعفان در کنار گسل تلویزیون واقع شده است.
 
ساختمان عظیم وزارت راه بین دوگسل تلویزیون باختری و عباس آباد واقع شده است.
 
ساختمان‌های بلند مرتبه مسکونی و مدرن آتی ساز در کنار هتل اوین، در محل تقاطع گسل محمودیه و گسل عمود بر آن قرار دارند.
 
تنها پل معلق تهران یعنی پل پارک وی که در تقاطع خیابان ولیعصر و بزرگراه چمران واقع است دقیقا روی گسل محمودیه قرار دارد. پل بزرگراه صدر روی خیابان دکتر شریعتی گسل قیطریه را قطع کرده است.
 
در این راستا به نظر می رسد به جای سخنوری برای مقابله با بحران فکری برای ساختمان های روی گسل هنگام زلزله و ترمیم ساختمان هایی که در بافت فرسوده قرار دارند بشوند و شهرداری دست مردم را در مقاوم سازی منازل نبندد.
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار