مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی:
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی، گفت: ایران مدت چهار دهه است که میزبان مهاجران از کشورهای خارجی است و 85 درصد این اتباع از مرز دوغارون شهرستان تایباد خارج می‌شوند.
کد خبر: ۶۴۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ 06 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ محمد عجمی امروز 15مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد و هیئت همراه در مرز دوغارون اظهار کرد: مرز دوغارون یکی از معتبرترین معبرهای رسمی کشور ایران است و روزانه حدود 1000 تا 1500 تبعه خارجی از این مرز به کشور افغانستان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به خروج دو گروه از مهاجران خارجی با همکاری 20 دستگاه‌ اجرایی، افزود: گروه اول به صورت داوطلبانه خواهان بازگشت به کشور افغانستان هستند و بدین وسیله از حمایت سازمان ملل بهره‌مند‌ می‌شوند و همچنین به ازای هر نفر مبلغ 150 دلار از کمیساریای سازمان ملل مستقر در دوغارون بابت خانواده‌ خود هزینه سفر دریافت می‌کنند.

عجمی ادامه داد: گروه دوم را اتباعی تشکیل می‌دهند که به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده و برابر با حکم قضایی پس از شناسایی به دو اردوگاه مشهد و شهید مطهری فریمان منتقل شده و از طریق مرز دوغارون از کشور خارج گردیده و از هیچ حمایتی بهره‌مند نخواهند شد.

وی به کاهش 28 درصدی حمایت از اتباع اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات مشترک در نقطه صفرمرزی کمیساریای انجام می‌شود حمایت از اتباع و پناهنگان خارجی است که در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی، با اشاره به مهمترین خدمات ارائه شده به اتباع گفت: این خدمات شامل آشنایی با محل‌های مین‌گذاری شده و چگونگی برخورد با آن، رسیدگی به بهداشت و درمان مهاجران قبل خروج از کشور است. مرز دوغارون ظرفیت پذیرش روزانه 5000 مهاجر را دارا است و حدود 300 نفر امکان بهره‌مند شدن از اسکان شبانه را دارند.

وی بیان کرد: اکنون 17 مرکز NGU خارجی در خراسان رضوی وجود دارد که در حوزه‌های بهداشتی و درمانی با برنامه‌ریزی در کمیسیون امور هماهنگی مربوط به اتباع خارجی و با عضویت 22 دستگاه اجرایی فعالیت مستمر دارند.

در ادامه رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد در ادامه این نشست خبری گفت: نقش مهم کمیساریای حمایت دولت ایران برای پناهندگان و یافتن راه‌حل پایدار در راستای بازگشت داوطلبانه و اسکان مهاجران در کشورهای دیگر است. همچنین سعی دارد با میانجی‌گری و ارتباطات با کشورهای دیگر اغتبارات جهت ارائه خدمات بیشتر به اتباع خارجی را کسب کند.

مولوگتا زودای مامو با اشاره به حوزه‌های فعالیت کمیساریا ادامه داد: این حوزه‌ها شامل آموزش، بهداشت و درمان، معیشت و ارائه حمایت، توانمندسازی و ظرفیت‌سازی است.

وی ضمن قدردانی از خدمات ارائه شده توسط جمهموری اسلامی ایران افزود: این کشور خارج از محدوده اصلی قانون خدمات به پناهندگان خدمات ارائه می‌دهد و این درحالی انجام می‌شود که پرداخت اعتبار کمیساریا در این زمینه به کشور ایران بسیار کم است.

مولوگتا زودای مامو اظهار کرد: از مهمترین خدمات برجسته ارائه شده توسط ایران به پناهندگان بیمه سلامت است که 90 درصد آنان را پوشش می‌دهد و نیز مبنی بر فرمایش مقام معظم رهبری دانش‌آموزانی که فاقد مدارک شناسایی هستند در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌شوند.

در پایان این نشست هریک از اصحاب رسانه سوالات خود در حوزه اتباع خارجی را مطرح کردند و توسط مسولان مربوطه پاسخ دریافت نمودند.

بازدید از مرکز آموزشی برخورد با مین، مرکز بهداشت و درمان مستقر در مرز دوغارون و بازدید از نقطه صفرمرزی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه خبرنگاران استانی به شهرستان مرزی تایباد به مناسبت روز خبرنگار و به میزبانی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار