مدیرکل اتباع استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۷۰۰۰ نفر از دانش آموزان اتباع خراسان رضوی فاقد مدارک هویتی هستند و پیش بینی می‌شود امسال سه هزار نفر به آنها افزوده شود.
کد خبر: ۶۴۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 06 August 2018

به گزارش تابناک : نشست خبری امور اتباع با حضور مولوگتا؛ مسئول کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در خراسان رضوی و مدیرکل امور اتباع و امور مهاجران خراسان رضوی با جمعی از خبرنگاران استانی و شهرستان در محل نمایندگی امور اتباع در تایباد برگزار شد.

در این نشست محمد عجمی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی در خراسان با تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در جلسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، چهار دهه است که میزبان مهاجران و پناهندگانی از جمهوری اسلامی افغانستان و عراق بوده است. دوغارون از معابری بوده که جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی که امروز در کشور حضور دارند، از این معبر عبور کردند و از تایباد به سایر استان‌های کشور سفر کردند.

مشاور استاندار خراسان رضوی جمعیت اتباع خارجی ایران را سه میلیون و 200 هزار نفر برشمرد و تهران و خراسان رضوی را دارای بیشترین میزان مهاجران در کشور دانست و بیان داشت: جمعیت 320 هزار نفری مهاجرین در خراسان وجود دارد که 77 هزار دانش آموز از آنها در استان تحصیل می‌کنند که 17 هزار نفر آنها فاقد مدارک هویتی هستند که پیش بینی می‌شود 3 هزار دانش آموز امسال فاقد مدرک به آمار افزوده شوند.

عجمی گفت: حدود 10 هزار نفر از مهاجران آسیب پذیر از خدمات بیمه سلامت برخوردار شده‌اند. تلاش ما بر این است که حضور پناهندگان قانونمند باشد، به همین دلیل کارت آمایش صادر و سالانه تمدید می‌شود.موضوع تحصیل فرزندان اتباع از مهم‌ترین موضوعات مورد تاکید ماست که ما دانش‌آموزی که تمایل به تحصیل داشته باشد ولی از تحصیل بازمانده باشد نداریم مگر به رضایت خانواده، همچنین در حوزه بهداشتی و درمانی نیز با همکاری کمیساریا، وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در 4 سال گذشته، پناهندگان از مزایای بیمه سلامت برخوردار شده‌اند که 10 هزار نفر از آنها این دفترچه را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل اتباع خارجی خراسان رضوی با اشاره به موضوع تابعیت به فرزندان مادر یا پدر ایرانی، اظهار داشت: این پروژه در حال کار است و همچنین 17 سازمان مردم نهاد داخلی و خارجی در استان مشغول به کار هستند. تلاش کردیم فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و مدنی پناهندگان را قانونمند کنیم و مجوزهایی از وزارت کشور برای آنها دریافت کردیم.

عجمی افزود: برنامه ریزی و اجرای برنامه های پناهندگان در کمیسیونی با حضور 22 دستگاه استانی پیگیری می‌شود و جلسات مستمری برای تسهیل در امورات اتباع و پناهندگان برگزار می شود که مسائلی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مورد اهتمام است. در اداره کل امور اتباع،کمیته حل اختلاف حقوقی اتباع تشکیل شده که دعوای پناهندگان را بررسی و پیگیری می‌کند.

مولوگتا، مسئول کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در خراسان با بیان اینکه نقش کمیساریا، حمایت از دولت ایران در موضوع پناهندگان، یافتن راه حل پایدار برای رفع مشکلات پناهندگان و جذب کمک برای پناهندگان، دانست و اظهار داشت: فعالیت کمیساریا در همین سه حوزه خلاصه می شود که با همکاری اداره اتباع با آموزش، بهداشت و درمان، توانمند سازی و خدمات حقوقی به پناهندگان انجام می‌شود.

وی افزود: کمیساریا همیشه قدردان جمهوری اسلامی ایران بوده، زیرا فراتر از انتظارات خدمات به پناهندگان ارائه داده که در این زمینه ما از جمهوری اسلامی ایران تقدیر می‌کنیم.

مسئول کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بیان داشت: نقش دیگری که ما داریم، میانجگری با جامعه جهانی برای جذب کمک‌های مالی برای حمایت از ایران در ارائه خدمات به پناهندگان است. تحت رهنمودها و راهنمایی اتباع، ما شرکای دیگری داریم که به کار خدمات رسانی مشغول هستند که نقش مهمی در ارائه خدمات دارند مانند ‌NGO و سازمان‌هایی مثل بهزیستی، شهرداری.

مولوگتا گفت: ما در بحث بهداشت و بیمه کمک‌هایی داریم که تاکنون در سطح کشور 90 هزار نفر از این خدمت بهره‌مند شدند، بعد از فرمان رهبری جمهوری اسلامی ایران، در زمینه تحصیل فرزندان اتباع، استقبال چشمگیری انجام شد و ما در این زمینه هم کمک‌ها و تعاملاتی داریم. از جمله فعالیت‌های دیگر ما، آموزش فنی و حرفه ای برای خوداتکایی جامعه پناهندگان است که با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری داریم.حمایتی که کمیساریا به جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد محدود است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار