معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: استان خراسان رضوی در قانون اشتغال پایدار روستایی رتبه 27 را از 31 استان کشور داشت اما امروز در رتبه پنجم قرار دارد.
کد خبر: ۶۳۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 29 July 2018
به گزارش تابناک : ابوالفضل رضوی شب گذشته 6 مردادماه در شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: در حوزه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بحث از توسعه و روستا بوده و توسعه امری برنامه‌ای، هدف‌دار، منظم، پیوسته، مستمر، تدریجی، جمعی، توقف‌ناپذیر و جامع به منظور بهبود کمی و کیفی زندگی افراد جامعه است و توسعه مکان و زمان خاصی نمی‌شناسد. 
 
وی با بیان اینکه اولین مشکل تفاوت بین توسعه روستایی و شهری است، عنوان کرد: توسعه را باید از زمانی شروع کرد که انسان‌ها نگاهشان تغییر کند، در این صورت وضعیت بهبود پیدا می‌کند، این توسعه است. اینکه برخی دنبال این هستند که دائما مطرح کنند افرادی که سابقه کار زیادی دارند، مانع رشد کشور و افرادی که سن کم دارند، سبب رشد کشور هستند. این سخن نمی‌تواند نه مبنای علمی و نه عقلی داشته باشد.
 
رضوی ادامه داد: توسعه به نگاه و تفکر بستگی دارد، تداوم توسعه مربوط به چند امر است که در ابتدا به مشارکت جمعی بستگی دارد. توسعه، نو به نو شدن است که به تفکر و نگاه انسان‌ها بستگی دارد. این نو به نو شدن، در زمان ماندن نیست. بحث توسعه بحثی مستمر بوده که در این بحث باید با هم بودن را تمرین کنیم.
 
معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: اگر فردی بخواهد خودش به تنهایی رشد پیدا کند و جامعه بماند، توسعه را دوست ندارد، زمانی توسعه را دوست دارد که به جایی برسد که دیگران نیز به آنجا رسیده باشند. توسعه حتما باید نگاه جمعی و با هم حرکت کردن را داشته باشد. در عدم مشارکت مردم امکان به هدف رسیدن نیست. ما هر وقت که چیزی را می‌خواهیم باید در آن مشارکت داشته باشیم و در این راستا ممکن است عامل سقوط در کمین همه باشد، مهم این است که نگذاریم سقوط کنیم و این یعنی حضور مردم.
 
وی با اشاره به سخن امام(ره) مبنی بر اینکه مردم به ویژه مستضعفین را  در فعالیت‌های اقتصادی وارد کنید، تصریح کرد: ورود مردم در فعالیت‌های اقتصادی یکی از ابزار مهم ماندگاری، پویایی و شادمانی خواهد بود، مقام معظم رهبری در باب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پنج اصل دانش بنیانی، عدالت بنیانی، مردم محوری، برون‌گرایی و درون‌زایی را بیان می‌کنند. مردم محوری یعنی مردم را در فعالیت‌های اقتصادی وارد کنیم. توسعه زمانی اتفاق می‌افتد و تداوم پیدا می‎کند که مشارکت مردم در آن باشد.
 
رضوی گفت: روستا برخلاف تعریف قانون که به سکونتگاه‌ها تعریف شده و این ظالم‌ترین تعریف آن بوده، واحدی تولیدی، فرهنگی، اجتماعی، مسکونی، تاریخی، میراثی و فرهنگی است. روستا مواد خام را تولید می‌کند و فرآوری‌ آن را به شهرها می‌آوریم. امسال 9 میلیون تن گندم را روستاییان تولید می‌کنند که هر تن هزار کیلو است و هر کیلو را دولت 1300 تومان خریداری می‌کند، به این ترتیب چرخه اقتصادی عظیمی در روستاها است اما بانک‌ها می‌گویند که در روستا پول نیست. 
 
معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه حفظ بافت‎های قدیمی روستا ثروت ناتمامی است، عنوان کرد: متاسفانه تقلید از غرب می‌کنیم و بافت قدیمی روستا را از بین می‌بریم. چرا ما باید بافت قدیمی روستا را از دست دهیم؟ سدسازی‌ها یکی از عوامل هجرت‌دهنده روستاییان و عشایر به حاشیه‌شهرها است.
 
وی افزود: جمعیت 50 درصد مساحت ایران، 15 میلیون و 150 هزار نفر از 825 هزار کیلومتر مربع بوده و 50 درصد دیگر کشور 64 میلیون و 726 هزار نفر جمعیت دارد. این بدترین سیستم برنامه‌ریزی در کشور، مسئله‌ای ضدامنیتی و نشان عدم استفاده از پتانسیل‌های موجود کشور است. 
 
رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از نظر تعداد جمعیت روستایی بیشترین جمعیت را در کشور دارد، تصریح کرد: یک میلیون و 733 هزار نفرجمعیت روستایی در خراسان رضوی وجود دارد. از کل جمعیت کشور، 8.1 درصد کل جمعیت متعلق به خراسان رضوی بوده اما از کل جمعیت روستایی کشور، 8.4 درصد جمعیت متعلق به استان است.
 
معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حاشیه‎نشینی مشهد  در کشور زیاد است، البته از نظر درصد حاشیه‌نشینی در کشور چابهار اول بوده اما از نظر جمعیت حاشیه‌نشینی خراسان رضوی اول است. سوال این است که وسعت کدام روستا در کشور افزایش پیدا کرده و وسعت کدام شهر افزایش پیدا نکرده است؟ آن وقت می‌گوییم چرا مهاجرت روستاییان اتفاق می‎افتد.
 
وی اضافه کرد: 70 درصد روستاییان از داشتن سند ملکی و 30 درصد از داشتن سند مسکونی محروم هستند. دو کم‌لطفی به آن‌ها می‌شود، یکی از ارزش افزوده ملک محروم هستند و دیگری اینکه گاهی افرادی به زمین‌های روستاییان تجاوز می‌کنند که گاهی جنگل‌بانی و مراتع زمینشان را می‌گیرد.
 
رضوی گفت: در جلسه‌ای که ماه رمضان داشتیم، استان خراسان رضوی در قانون اشتغال پایدار روستایی رتبه 27 را از 31 استان داشت اما امروز رتبه پنجم را دارد.
 
معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه عدالت آموزشی تاکنون بین روستانشین و شهرنشین اجرا نشده است، عنوان کرد: کیفیت آموزشی در روستاهای ما در پایین‌ترین حد خود است. بیشترین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهرنشین‌ها و بیشترین دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی روستاییان هستند.
 
وی بیان کرد:ما باید ماده 27 قانون برنامه ششم را اجرا کرده و سالانه 384 هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد کنیم. دستگاه‌ها باید در این زمینه فعال شوند. هر واحد اشتغال‌زای پایداری که در روستاها ایجاد شود، پنج سال مالیاتش با نرخ صفر درصد حساب می‌شود و اگر در مناطق محروم باشد ده سال مالیات با نرخ صفر درصد دارد.
 
کاهش 1.8 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار 97 نسبت به بهار 96
 
در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های دولتی باید زمین‌های بلااستفاده‌ای را که در نزدیکی بافت‌های فرسوده دارند، واگذار کنند و دولت متعهد می‌شود زمانی که آن‌ها برای طرح‌های خود به زمین نیاز دارند در اختیارشان قرار دهد، بنابراین تمام سازمان‌ها باید این زمین‌ها را اعلام کنند تا در این طرح استفاده شود. تکلیف این زمین‌ها باید در کل استان مشخص شود.
 
وی بیان کرد: هر اداره و سازمانی که نتواند بودجه خود را جذب کند، برای کارهای اولویت‌دار که کم هم نیست، بودجه او را استفاده خواهیم کرد. پذیرفتنی نیست که مدیری در استان ما نتواند بودجه خود را جذب کند.
 
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ما از 305 میلیارد تومان بخش اول سهم استان، تاکنون 75 میلیارد را جذب کردیم، عنوان کرد: باید تمام فعالان در حوزه روستا و ادارات کل مربوطه را متوجه کنیم تا از این ظرفیت استفاده در جهت تولید و زنجیره ارزش افزوده با توجه به مزیت‌های بالقوه فراوانی که روستاهای ما دارند، استفاده شود.
  
رشیدیان با اشاره به اینکه روند مثبت اشتغال در استان در بهار 97 نیز تداوم داشت، تصریح کرد: نرخ بیکاری در استان در بهار97 به 10.7 درصد رسید که نسبت به بهار 96 که 14.3 بود، 3.6 کاهش داشت، در مقایسه با زمستان سال 96، 1.7 کاهش وجود داشت که نشان دهنده حرکت مثبت استان است.
 
وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار 97 نسبت به بهار 96، 1.8 درصد کاهش داشت که این نشان می‌دهد سیل متقاضیان کار در حال تعدیل است و به 43.5 رسیده در حالی که تا آخر سال گذشته 44.3 و بسیار بالا بود. در حال حاضر روند در حال متعادل‌تر شدن است و  امیدواریم با جهت‌گیری و حرکت فعالان اقتصادی به افق برنامه ششم که رسیدن به نرخ بیکاری هفت درصدی است، دست پیدا کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار