رئیس کمیته بودجه شورای شهر با اشاره به وجود پدیده خویشتن‌گزینی در شهرداری تهران گفت: رانتِ فامیلی مردم را ناامید می‌کند اما در شورای پنجم، مشکلِ تاریخی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تهران را حل خواهیم کرد و از هر گونه تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم.
کد خبر: ۶۳۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 29 July 2018

مجید فراهانی (عضو شورای شهر و رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر) با اشاره به وجود رویکرد خویشتن‌گزینی در شهرداری تهران که یکی از نگرانی‌های اصلی شورای شهر محسوب می‌شود، به خبرنگار ایلنا گفت: لزوما هر جوانی، جوانِ شایسته نیست. ما جوانانی داریم که ناکارآمد بوده و ژن برتر و ناشایسته هستند. افرادی که بدون شایستگی به مسوولیت‌ها تکیه زده‌اند.

 رانتِ فامیلی مردم را ناامید می‌کند

 وی با بیان اینکه به‌کارگیری این افراد می‌تواند باعث ناامیدی مردم شود، افزود: به‌کارگیری افراد ناشایست در داخل سیستم شهرداری موجب سرخوردگی، ناامیدی و بی‌اعتمادی کارمندان و نیروهای شایسته شهرداری خواهد شد. اگر کسانی بخواهند با رانت فامیلی و بدون ضابطه مسوولیت بگیرند، موجب سرخوردگی می‌شوند.

فراهانی با تاکید بر اینکه میان خویشتن‌گزینی و سرخوردگی ارتباط مستقیم وجود دارد،‌ افزود: افراد جایگزین باید براساس یک ضابطه مشخص جذب شوند در همین رابطه طرحی برای جذب جوانان به عنوان "دستیار مدیران ارشد" ارائه دادیم. این طرح در قالبِ پیشنهاد، به معاونت منابع انسانی شهرداری تهران ارائه شد.

با کنار رفتن بازنشستگان از شهرداری تهران، انتخاب جایگزینان باید عادلانه باشد

 رئیس کمیته بودجه شورای شهر ادامه داد: براساس طرحِ ما این جوانان باید از طریق آزمون و مصاحبه انتخاب شده و براساس شایستگی و رده بندی معلوم باید بتوانند به عنوان دستیار و مشاورِ مدیرانِ ارشد، مدتی در جلسات شرکت کرده تا بعدا جایگزین شوند. امیدوار هستیم شهرداری این طرح را عملیاتی کند. آنچه اهمیت دارد این است که با کنار رفتن بازنشستگان از شهرداری تهران جوانان شایسته و صاحب صلاحیت بتوانند براساس ضوابط عادلانه جایگزین شوند.

  از تحقیق و تفحص در شهرداری تهران استقبال می‌کنیم

فراهانی با اشاره به ارایه طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من باید از طرح‌های اینچنینی استقبال کرد. وظیفه قانونی و طبیعی نمایندگان مردم است که از هر دستگاه عمومی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، تحقیق و تفحص کنند. ما نیز باید خواستار شفافیت باشیم. آنطور که اعلام شده این تحقیق و تفحص به 10 سال اخیر اختصاص دارد.

مقتضی تفکر اسلامی؛ برخورد با تخلفات در هر دوره زمانی است

 وی افزود: ما از این تحقیق و تفحص حمایت و استقبال می‌کنیم. باید از ورود نمایندگان مجلس به مراتب شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری و هر بخش دیگری استقبال کرد. مقتضای تفکر اسلامی این است که اگر تخلفی چه در سال گذشته و چه در 10 سال گذشته اتفاق افتاده است، بایستی با آن برخورد شده و از وقوع مجدد آن پیشگیری شود.

فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا تحقیق و تفحص از شهرداری به معنای آن است که اطلاعات به صورت کامل در اختیار مجلس قرار نگرفته است، افزود: تحقیق و تفحص زمانی اتفاق می‌افتد که نیاز به استقرار و تمرکز نمایندگان تحقیق و تفحص‌کننده در سازمان مورد نظر باشد. برای مثال هم‌اکنون که تحقیق و تفحص از همشهری، توسط شورا در جریان است. یک تیم از شورای شهر در آنجا مستقر شده و اسناد را مطالعه می‌کند. این تمرکز و گرفتن اطلاعات، نیاز به تحقیق و تفحص دارد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر در واکنش به این سوال که چرا تمرکزِ تحقیق و تفحص مجلس روی "شهر آفتاب" است، ادامه داد: به نظر همه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران می‌توانند محور تحقیق و تفحص باشند. اساسنامه شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران مرتبا در کمیته منابع انسانی شهرداری تهران به ریاست آقای حسن رسولی در حال بررسی است.

تغییرات نهایی در اساسنامه‌ سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته

در دوره پنجم مشکل تاریخی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته را حل می‌کنیم

وی افزود: تغییرات بعضی از اساسنامه‌ها نهایی شده و در نوبت صحن قرار دارند و انشاءالله در دوره پنجم مشکل تاریخی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران را حل خواهیم کرد.

فراهانی در واکنش به این سوال که آیا قرار است برخی از این شرکت‌ها منحل شوند؟ ادامه داد: مطمئنا باید طراحی مجددی صورت بگیرد. بعضی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی معاونت فنی و عمرانی قابلیت ادغام دارند. پیشنهاد ادغام این شرکت‌ها به شهردار قبلی داده شده است. این‌بار نیز باید آن را پیگیری کنیم تا شهرداری کوچک‌تر شود.

ارسال مواردی از تخللفات شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری به قوه قضائیه

وی در پاسخ به این سوال که آیا تخلفاتی از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری به قوه قضائیه ارسال شده است، یا خیر؟ خاطرنشان کرد: مواردی بوده است که منعکس شده‌اند. سازمان بازنشستگی دارای شرکت‌های متعددی است که هر کدام را که کمی بررسی می‌‌کنیم با کلی مساله رو به رو می‌شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار