رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی گفت: فقدان امکانات تخصصی مهم‌ترین معضل هیئت نابینایان خراسان رضوی بوده که تنها راه حل برطرف سازی آن، وجود امکانات تخصصی است.
کد خبر: ۶۳۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 24 July 2018

به گزارش تابناک : هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی از گذشته تاکنون با وجود دغدغه‌های ریز و درشت، پیشرفت زیادی را تجربه کردند و توانستند به مراتب بیش از برخی از استان‌ها موفق شوند، با وجود امکانات کم در استان ورزشکاران استعداد خود را نشان داده‌اند.

محمود باقرزاده؛ رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی با حضور در تحریریه تسنیم نحوه و ساعات تمرینی ورزشکاران را به اطلاع رساند، همچنین در ارتباط با مکان ورزشی این هیئت و نظایر این موارد توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی به صورت منظم تمرینات ورزشکاران را برگزار می‌کند؟

بله؛ تمرینات ورزشکاران نابینا و کم‌بینای استان به طور منظم انجام می‌شود، اجرا و یا عدم اجرای تمرینات به نزدیکی به برگزاری مسابقات ارتباطی ندارد، هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی در تلاش برای تداوم اجرای تمرینات آنها بوده که تاکنون موفق شده است.

از 20 سال اخیر تاکنون ورزش فصلی وجود نداشته است، در گذشته مشکل کمبود نیرو و خلاء منابع مالی وجود داشت، تخصص در این ورزش به عنوان اصل مهم شمرده شده که تأثیر بسیاری را در ارتقاء ورزشکاران می‌گذارد.

به عنوان مثال، 10 تا 20 نفر ورزشکار در مسابقات کشوری گلبال شرکت می‌کردند و پس از خاتمه آن، به مابقات وزنه‌برداری اعزام می‌شدند، چند ورزشکار مذکور پایه هیئت را تشکیل داده و در برخی از رشته‌ها مهارت دارند، معمولاً هر ورزشکاری دو رشته دارد، یکی از آنها گلبال بوده که ویژه آنها است و دیگری رشته مورد نظرشان است.

چه مشکلاتی در سیستم هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی وجود دارد؟

یکی از دغدغه‌های هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی، فقدان امکانات تخصصی است، جهت بهبود روند کار باید امکانات تخصصی در اختیار باشد، فراهم‌سازی امکانات نیز هزینه‌های بسیاری را در بردارد که نمی‌توان به راحتی مسئولیت آن را پذیرفت.

از نظر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی، موفقیت در مبارزه با مشکلات است، باید سختی کشید تا موفق شد، این هیئت در چند سال گذشته برای ورزشکاران گلبال در رشته بانوان از منزل به محل تمرینات سرویس در نظر گرفت اما رشد محسوسی در این رشته مشاهده نشد و آن را متوقف کردیم.

یکی از ورزشکاران خراسان رضوی در تیم ملی حضور دارد، کسانی که اهمتی زیادی به ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان نمی‌دادند اکنون موفق‌ترین ورزشکاران استان هستند، در حال حاضر شخصاً از 14 سالگی در این ورزش فعالیت داشتم.

آیا افراد نابینا و کم‌بینا می‌توانند مانند سایر اشخاص فعالیت ورزشی مطلوبی داشته باشند؟

بله؛ برخی از افکار غلط مانند عدم فعالیت مفید افراد نابینا مانع فعالیت ورزشکاران می‌شود، در حالی که افرادی که دچار مشکل نابینایی و کم‌بینایی هستند نباید 24 ساعته در منزل استقرار یابند و بدون هیچ تحرکی به زندگی خود ادامه دهند، برخی از ورزشکاران نابینای استان در مقایسه با ورزشکاران قدرتمند رشته مربوطه به یک اندازه و یا نابینایان بیشتر مهارت دارند.

در حال حاضر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی چه درخواستی از مسئولان دارد؟

هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی خواستار پخش رسانه‌ای این ورزش است، در صورت تحقق این امر اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، به عبارتی نابینایان و کم‌بینایان بسیاری با این ورزش‌ها آشنا شده و آگاه می‌شوند که می‌توانند در کلاس‌های مختلف آن شرکت کنند.

همچنین هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی درخواست دارد که متولیان مسابقات مختلف بدون اخذ مبالغ هنگفت، در مسابقاتی که در سالن‌های ورزشی برگزار می‌شود مانند مسابقات باشگاه‌های والیبال، اجازه دهند تا هیئت دو تا سه پرده و پلاکارد نصب کند که این ورزش‌ها رواج یابد.

این امر هیچ مشکلی را در سیستم ورزشی آنها ایجاد نمی‌کند و به این نحو می‌توانند در بعد معنوی به هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی کمک برسانند، در صورت تحقق این امر مشکلات بسیاری در این هیئت برطرف می‌شود، همچنین تعداد ورزشکاران افزایش می‌یابد و شانس بیشتری برای برد در مسابقات کشوری و نظایر آن داریم.

وضعیت مربیان خراسان رضوی چگونه است؟ آیا از سطح آموزشی بالایی برخوردارند؟

در حال حاضر مربی شنای زیر نظر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی، به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شده است، همچنین ظرفیت کلاس‌های رسمی این هیئت 6 نفر بوده که سال گذشته با 290 هزار تومان شکل می‌گفت اما امسال 20 هزار تومان افزایش یافته، در هر صورت کلاس‌ها نیز به طور منظم تشکیل می‌شود.

سایرین چه برخوردی با ورزشکاران نابینا و کم‌بینا دارند؟ آیا برای ورزشکاران احترام ویژه‌ای قائل هستند؟

در گذشته سایرین، نابینایان و کم‌بینایان را افرادی محتاج کمک و نیازمند می‌دانستند، در واقع پایین‌ ترین رتبه اجتماعی به نابینایان اختصاص داشت اما در حال حاضر این افکار از بین رفته است، عموم در حال حاضر از نابینایان به گرمی پذیرایی می‌کنند و احترام ویژه‌ای برای این افراد قائلند.

در گذشته طی یک مجلسی، افراد نابینا گرد آمده بودند و سایرین پس از ورود، میوه‌ها را برای نابینایان پوست کندند، حتی نگذاشتند که نابینایان میوه را در دست بگیرند و میوه و تنقلات را خود به خورد آنها می‌دادند، آنها افراد نابینا را ناتوان دیدند و فکر می‌کردند که باید تمامی امور این دسته از افراد را اطرافیانشان انجام دهند.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار