نایب قهرمان آسیای دوچرخه‌سواری گفت: هیچ اسپانسری از هیئت و ورزشکاران دوچرخه‌سواری خراسان‌رضوی حمایت نمی‌کند.
کد خبر: ۶۳۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 23 July 2018

به گزارش تابناک : دوچرخه‌ سواران بسیاری در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت هستند اما برخی از آنها زیر نظر هیئت دوچرخه‌سواری استان خود نیستند و به صورت تفریحی به این فعالیت می‌پردازند اما دوچرخه‌سواران حاضر در هیئت به دنبال کسب مقام‌های متعدد بوده و برای رسیدن به سطح قهرمانی در سطوح مختلف اعم از کشوری تلاش می‌کنند.

کیوان رکانی؛ نایب قهرمان آسیایی دوچرخه‌سواری خراسان رضوی با حضور در تحریریه تسنیم در مورد میزان پاداش‌های اخذ شده از مسئولان و متولیان مربوطه، نکاتی را حائز اهمیت دانست، همچنین در ارتباط با مشکلات و دغدغه‌های ورزشکاران در این رشته توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

دوچرخه‌سواری در چه سنی برایتان لذت بخش شد و تمایل به فعالیت در این حوزه داشتید؟

رکانی: فعالیت در ورزش دوچرخه‌ سواری را از سال 75 آغاز کرده و آموزش دیدم، پس از آن در سال 82 دوره مربی‌گری خود را با تلاش مستمر گذراندم، فعالیت‌هایم در آخر نتیجه داد و از سال 90 تاکنون چندین مدال در سطوح مختلف مسابقات اعم از کشوری، استانی و مانند آن و همچنین در ردیف‌های مختلف سنی به‌دست آوردم.

توسط چه کسی این رشته ورزشی را فرا گرفتید؟

رکانی: دوره مربی‌گری خود را در سال 82 آغاز کردم، توسط مهرداد مجاهدی آموزش دیدم، از 17 سالگی تاکنون تمامی حرکاتم زیر نظر مربی است و به عبارتی از پنج سال گذشته تاکنون تکنیک‌های صحیحی را انجام می‌دهم و به‌همین دلیل در بسیاری از مسابقات مختلف مانند کشوری و نظایر آن مقام‌های مطلوبی کسب می‌کنم.

تاکنون چه مدال‌هایی در سطوح کشوری، استانی و نظایر آن به دست آورده‌اید؟

رکانی: بخش عمده مدال‌های طلا به مسابقات کشوری اختصاص دارد، نخستین طلای مسابقات کشوری را در رده سنی جوانان در سال 90 کسب کردم، همچنین در زمان مذکور مقام نخست رنکینگ جوانان استان در کشور را به‌دست آوردم، همچنین به همراه اردوی تیم ملی به مسابقات آسیایی قزاقستان دعوت شدم اما به دلیل آسیب دیدگی به این رقابت‌ها اعزام نشدم.

در سطح آسیایی چه افتخاراتی کسب کرده‌اید؟ آیا تاکنون در این سطح حائز رتبه شده‌اید؟

رکانی: در سال 2017 به‌عنوان عضو تیم ملی به بحرین اعزام شدم و به همراه محمد گنج‌خانی، در مسابقات تیمی مقام سوم را کسب کردیم، همچنین در سال 2018 مسابقات میانمار برگزار شده و در این مسابقات نیز توانستم در بخش تیمی مقام نایب قهرمانی را از آن خود در آورم.

با توجه به کسب مدال‌های متعدد در سطح آسیایی، کشوری و مانند آن‌ها، چه میزان توسط مسئولان استان نظیر اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان رضوی حمایت شده‌اید؟

رکانی: تاکنون از ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانان کشوری و آسیایی حمایت چندانی نشده و ورزشکاران این رشته اغلب امور مالی خود را با هزینه‌های شخصی تأمین می‌کنند، مسئولان و متولیان مربوطه از ورزشکاران دوچرخه‌سواری تنها در مسابقات برون مرزی حمایت می‌کنند.

آیا اسپانسرهای قدرتمندی به طور سالیانه از هیئت و ورزشکاران دوچرخه‌سواری خراسان‌رضوی در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کنند؟

رکانی: خیر؛ هیچ اسپانسری از هیئت و ورزشکاران دوچرخه‌سواری خراسان رضوی حمایت نمی‌کند، در واقع به دلیل فقدان اسپانسر، با وجود الزام به پرداخت مبالغ هنگفت برای اعزام و شرکت در رقابت‌های مختلف، ورزشکاران و اعضای تیم ملی استان با هزینه‌های شخصی به مسابقات مختلف دوچرخه‌سواری مانند آسیایی اعزام می‌شوند.

به عنوان نایب قهرمان آسیایی دوچرخه‌سواری، چه میزان درآمدی از این ورزش کسب می‌کنید؟

رکانی: تاکنون با وجود فعالیت بسیارم در عرصه ورزش دوچرخه‌سواری در استان و کسب مقام‌های متعدد قهرمانی و نایب قهرمانی در بخش کشوری، آسیای و نظایر آن، تاکنون درآمدی از این رشته ورزشی نداشتم و بدون حقوق کار می‌کنم، دلیل پیگیری و تلاش خود در زمینه دوچرخه‌سواری، صرفاً علاقه شخصی است.

هزینه رفت و آمد و تأمین تغذیه در مسابقات مختلف بر عهده چه شخص و یا ارگانی است؟

رکانی: متولیان تنها هزینه رفت و آمد و تأمین تغذیه مسابقات کشوری را پرداخت می‌کند، برای سایر مسابقات باید ورزشکار و اعضای هیئت دوچرخه‌سواری خراسان‌رضوی هزینه‌های اعزام به آن‌ها را پرداخت کنند، به‌طور کلی هیچ قراردادی میان ورزشکاران دوچرخه‌سواری استان انعقاد نمی‌شود.

در صورت کسب مقام نخست در سطح استانی، کشوری و نظایر این مسابقات چه پاداش‌هایی به ورزشکاران تعلق می‌یابد؟

رکانی: اخذ رتبه و مدال برای ورزشکاران پاداش زیادی ندارد و مقدار مبلغ اهدایی نسبت به زمان رفت و آمد، هزینه‌های ناشی از اعزام، تلاش‌های ورزشکاران و نظایر تلفاتی که برای شرکت در مسابقات رخ می‌دهد ناچیز است، به عنوان مثال امسال برای مسابقات اخیر 300 هزار تومان دریافت شد.

آیا تاکنون پیست اختصاصی دوچرخه‌سواری در اختیار ورزشکاران خراسان رضوی قرار گرفته است؟

رکانی: بله؛ هیئت دوچرخه‌سواری خراسان‌رضوی با ورزشکاران همکار بسزایی داشته و پیست اختصاصی خود را در اختیار دوچرخه‌سواران قرار می‌دهد، این هیئت بدون هیچ چشمداشتی برای رسیدن ورزشکاران دوچرخه‌سواری استان به جایگاه‌های مطلوب تلاش می‌کنند.

آیا پیست دوچرخه‌سواری خراسان‌‌رضوی دارای امکانات و تجهیزات کافی است؟

رکانی: پیست دوچرخه‌سواری موجود در خراسان رضوی از امکانات مطلوبی برخوردار بوده و ورزشکاران به راحتی از تجهیزات موجود در آن استفاده می‌کنند، این پیست به راحتی و در هر ساعتی از روز در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد و در مورد تجهیزات هیچ خللی وجود ندارد.

مربیان دوچرخه‌سواری حاضر در استان از نظر فنی کارآمد هستند؟

رکانی: مربیان حاضر در مشهد از نظر فنی بسیار کارآمد بوده و تمام تکنیک‌های آنها معتبر است، بهترین مربیان ایرانی مانند رضا مجاهدی در خراسان رضوی هستند که هر کدام دست کم به تیم ملی دعوت شده اند، این دسته از افراد پس از مدتی سطح خود را ارتقاء داده و یا این که فنون خود را به روزرسانی می‌کنند.

دوچرخه‌سواری در آینده به چه میزان رشد می‌کند؟ آیا می‌توان نگاهی مثبت به آینده این ورزش داشت؟

رکانی: ورزش دوچرخه‌سواری در آینده به جایگاه مطلوبی دسترسی می‌یابد، این ورزش در استان و همچنین کشور از رشد و ارتقاء زیادی برخوردار بوده و می‌توان آن را بیش از وضعیت کنونی پرورش داد، ورزشکاران استان مانند محمد دانشور؛ بهترین قهرمان آسیا، بسیار مستعد بوده و در صورت وجود اسپانسر تمامی امور به نحو مطلوبی اجرا می‌شود.

به عنوان نایب قهرمان آسیایی دوچرخه‌سواری، چه مشکلات و دغدغه‌هایی در حوزه ورزش دارید؟

رکانی: بزرگترین مشکل ورزشکاران دوچرخه‌سواری خراسان رضوی، فقدان اسپانسر و ترس از آینده است، در صورت عدم دریافت حقوق از ورزش دوچرخه‌سواری، نمی‌توان آن را به دید شغل نگاه کرد و قطعاً بدون شغل نمی‌توان امور معیشتی را گذراند، به همین دلیل باید دست به اقدامی دیگر بزنم تا بتوانم آینده خود را تضمین کنم.

چه درخواستی از مسئولان و متولیان دوچرخه‌سواری استان دارید؟

رکانی: به عنوان دوچرخه‌سوار خراسان رضوی خواستار توجه و اهمیت بیشتری از سوی مسئولان به این ورزش هستم، البته تاکنون مسئولان نگاه ویژه‌ای به ورزش دوچرخه‌سواری داشته اند اما باید درصد این توجه افزایش یابد، بدون اسپانسر نمی‌توان کاری کرد، باید اسپانسر مطلوبی جهت حمایت از هیئت و ورزشکاران وجود داشته باشد.

در صورت وجود اسپانسر می‌توان سطح ورزشکاران دوچرخه‌سوار استان را افزایش داد، همچنین تجلیل از ورزشکاران می‌تواند تأثیر بسیاری در ایجاد انگیزه برای ورزشکاران گذارد، با این امر نیز ورزشکاران با انگیزه و تلاش بیشتری در مسابقات شرکت می‌کنند و حائز رتبه بهتری می‌شوند.

آغاز به فعالیت حرفه‌ای دوچرخه‌سواری چه هزینه‌هایی را در بردارد؟

رکانی: دوچرخه‌سواری هزینه‌های بسیاری را در برداشته که در صورت عدم علاقه نمی‌توان آن را ادامه داد، به عنوان مثال مبلغ دوچرخه معمولی ورزشکار بالغ بر 20 میلیون تومان است، همچنین تغذیه دوچرخه‌سوار با سایر افراد مغایرت داشته و باید در مورد آنها نیز برنامه‌ریزی کرد.

آیا ساعات مشخصی برای تمرینات ورزشکاران در نظر گرفته شده است؟

رکانی: بله؛ ورزشکاران در ساعات مشخصی در روز تمرینات خود را اجرا می‌کنند، در واقع دوچرخه‌سواران سه مرتبه در هفته به فعالیت و تمرین می‌پردازند، زمان اختصاص یافته برای تمرین و فعالیت کافی نیست اما منظم و انسجام یافته است، باید کمی به میزان فعالیت آنها توجه شود و تمرینات آنها افزایش یابد.

چه میزان از وقت خود را در روز صرف ورزش دوچرخه‌سواری می‌کنید؟

رکانی: روزانه به طور معمول چهار تا پنج ساعت مفید را صرف ورزش و تمرینات می‌کنم، در برخی مواقع که تا برگزاری اردو و مسابقات مختلف زمان زیادی باقی نمانده باشد تمرینات بیش از پیش سنگین و طولانی می‌شود اما روند عادی تمرینات، چهار تا پنج ساعت است.

به عنوان نایب قهرمان آسیای دوچرخه‌سواری چه توصیه‌ای برای سایر ورزشکاران دارید؟

رکانی: تمرین، تلاش و صبر سبب به دست آوردن پیروزی است، باید این سه را در کنار یکدیگر نگه داشت تا بتوان به موفقیت رسید، برخی از ورزشکاران از دارو برای تقویت خود استفاده می‌کنند، در حالی که این مورد می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد، باید از مصرف دارو خودداری کرد تا به نتیجه رسید.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار