با وجود تولید سالانه بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور،سهم ایران در تجارت جهانی به کمتر از یک درصد می رسد.
کد خبر: ۶۳۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 23 July 2018

به گزارش تابناک : با وجود تولید سالانه بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور،سهم ایران در تجارت جهانی به کمتر از یک درصد می رسد  این درحالی است که هر یک از مسئولان دلایل خاصی برای این امر مطرح می کنند.

 البته ناگفته نماند با وجود پتانسیل بالای صنعت جوجه کشی نسبت به ظرفیت مورد نیاز داخل، موانع و مشکلات متعددی سد راه صادرکنندگان است که بیش از پیش بر کمرنگ شدن نقش ایران در بازار های جهانی دامن می زند.

 ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که مرغداران به سبب ازدیاد تولید و کاهش عرضه از ناحیه فروش بازار داخل متضرر هستند به همین خاطر انتظار دارند با حمایت دولت از این صنعت بتوانند بخشی از زیان خود را از طریق صادرات جبران کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تولید مرغ و سهم ایران از تجارت جهانی با خبر شویم:

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از رشد 20 درصدی صنعت طیور در 20 سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به آنکه سالانه 2 تا 2 میلیون و 100 هزارتن گوشت آماده به طبخ در کشور تولید می شود، اما سهم ایران در تجارت جهانی گوشت مرغ بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه سهم ایران از صادرات جهانی گوشت مرغ به یک درصد نمی رسد، افزود: سال 95 با صادرات 70 تا 80 هزارتن گوشت مرغ، بالاترین میزان صادرات گوشت مرغ در سال های اخیر را داشتیم که با این وجود سهم ایران در تجارت جهانی در همان سال کمتر از یک درصد بود.

یوسفی با اشاره به موانع پیش روی صادرات و سهم ناچیز در تجارت جهانی مرغ بیان کرد: قیمت مرغ در کشورهای رقبا 2 تا 3 برابر قیمت صادراتی است که درنهایت این امر در کنار جایزه صادراتی موجب شده است تا زیان حاصل از صادرات از محل سودهای داخلی جبران شود این درحالی است که این امر در کشور وجود ندارد، ضمن آنکه در برخی سال ها به سبب مسائل بهداشتی امکان صادرات به بازارهای هدف وجود ندارد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان تولید مرغ با وزن های سنگین را یکی از موانع اصلی پیش روی صادرات می دانند، بیان کرد: تولید مرغ سایز در صورت صرفه اقتصادی برای مرغدار سهل ترین راه پیش روست چرا که تمامی مرغ های صادراتی در سال های 94 و 95 ،سایز بوده است.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی مهم ترین مانع پیش روی صادرکنندگان است، گفت: طی دو سال گذشته تا کنون مرغداران در تولید مرغ با زیان روبرو هستند؛بنابراین از مرغدار چه انتظاری می توان داشت که اقدام به تولید مرغ سایز برای صادرات کند، به همین خاطر انتظار می رود که دولت با اختصاص مشوق صادراتی زمینه را برای رقابت صادرکنندگان با سایر رقبا در بازارهای هدف فراهم آورد.

کیفیت مرغ تولیدی قابل رقابت با سایر رقباست/قیمت تمام شده مرغ در ایران تفاوتی با دیگر کشورها ندارد

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت رشد صنعت طیور در سال های اخیر اظهار کرد:با توجه به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر گسترش نیافتن صنعت طیور ناشی از ظرفیت سازی های مناسبی که در سال های اخیر صورت گرفته است؛در چند سال اخیر مجوز جدیدی برای احداث واحدهای مرغداری نداشتیم .

وی افزود: در سال های اخیر تنها واحدهایی که از قبل مجوز ساخت اخذ کرده بودند به ظرفیت های فیزیکی افزوده شدند.

حجت ظرفیت جوجه ریزی مناسب در سطح کشور را امری حائز اهمیت برای صنعت طیور دانست و گفت: برای تولید سالانه 2 تا 2 میلیون و 100 هزارتن مرغ به یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 400 میلیون قطعه جوجه نیازمندیم و دلیل اعلام متفاوت قطعه طیور ناشی از تولید مرغ با وزن های مختلف یک کیلو و 500 تا 2 کیلو گرم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا چند سال آینده نیازی به مجوز احداث واحد های جدید مرغداری نداریم، افزود: با توجه به علم و تکنولوژی جدید، نیازی به ایجاد ظرفیت سازی جدید در سال های آتی نداریم چرا که آنچه که هم اکنون صنعت طیور با آن دست و پنجه نرم می کند، ظرفیت جدیدی است که در سال های قبل به وجود آمده و معادل آن بازار مصرف نداریم.

وی گفت: هم اکنون سهمی در بازارهای جهانی نداریم؛ مرغداران به سبب هزینه های بالای تولید از ناحیه فروش مرغ در بازار داخل متضرر هستند.

حجت با انتقاد از سهم ناچیز ایران در تجارت جهانی بیان کرد: کشورهای اطراف ایران از سمت غرب و شرق و همچنین حاشیه خلیج فارس واردکننده مرغ هستند که به سبب برخی مسائل سیاسی امکان صادرات به این کشور وجود ندارد.

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در چند ماه اخیرعراق تعرفه واردات مرغ از ایران را چند برابر تعرفه دیگر رقبا افزایش داده است که بدین منظور از دولتمردان، وزارت جهاد و وزارت امورخارجه انتظار می رود که موضوع تعرفه را با مسئولان عراقی  مرتفع کنند چرا که صادرکنندگان نمی توانند با مدیران سیاسی بازارهای هدف موضوع تعرفه را حل و فصل کنند.

به گفته وی با توجه به شفاف سازی نرخ دلار در صورت حل و فصل موضوع تعرفه، ایران به راحتی یکی از صادرکنندگان مطرح و رقابت پذیر در بازار های هدف خواهد بود چرا که  درکیفیت کالای تولیدی به دلیل دارابودن واحدهای مدرن ومکفی بودن تعداد کشتارگاه دارای کدir مشکلی وجود ندارد.

حجت با بیان اینکه به راحتی می توان 10 درصد بازارهای اطراف را به خود اختصاص داد، افزود: در صورت برنامه ریزی دقیق ظرف پروسه شش ماهه به سهولت می توان500 هزارتن از نیاز سه میلیون تنی بازارهای هدف را تامین کرد.

وی با تکذیب این موضوع که هزینه تولید در کشور نسبت به سایر کشورها بالاتر است؛ افزود:اینکه قیمت تمام شده در کشور نسبت به سایر کشورها بالاتر است، صحت ندارد چرا که دولتمردان کشورهایی همچون ترکیه در زمینه صادرات یارانه صادراتی در نظر می گیرند تا سایر رقبا را از منطقه خارج کنند و به همین خاطر انتظار می رود که دولت سیاست سایر کشورهای صادرکننده را اعمال کند تا در کنار شفاف سازی قیمت دلار در سامانه بتوان ارزآوری مناسبی در صنعت طیور داشت.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار