رییس فراکسیون مرزنشینان مطرح کرد؛
رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی گفت: مردم به دلیل آیین‌نامه‌های اجرایی برخی نهادها و مقررات بانک‌ها با هفت‌خوان رستم برای دریافت تسهیلات مواجه هستند.
کد خبر: ۶۳۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 22 July 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ جلیل رحیمی‌ جهان ‌آبادی، در این خصوص اظهار کرد: اعتبارات گسترده اشتغال‌زایی روستایی براساس دستورالعمل دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه اقتصادی که به تصویب رسیده در حال اجرا و خراسان رضوی جز استان‌های رکوردار در زمینه جذب این اعتبارات است.

وی ادامه داد: همچنین طی چهار ماه نخست سال جاری، شهرستان تربت‌جام در صدر لیست شهرستان‌های جذب اعتبارات قرار داشته اما موانع مهمی هم برای مردم هنگام جذب این اعتبارات وجود دارد.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اطلاع‌رسانی ضعیف و آیین‌نامه‌های داخلی سازمان‌ها، شرکت‌ها و بانک‌ها که علاوه بر آیین‌نامه تدوینی دولت است را از مهم‌ترین موانع جذب این تسهیلات برشمرد و خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی نهادهای توزیع کننده این اعتبارات همانند جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت و... به شدت ضعیف است.

رحیمی جهان آبادی افزود: بخش عمده‌ای از مردم اطلاعی از این تسهیلات در حال توزیع و کمیت و کیفیت آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان این اطلاع‌رسانی ضعیف را عامدانه انگاشت اما سیستم اداری ما یک سیستم معیوب است و زمانی که فردی در آن اطلاع پیدا می‌کند تسهیلات با بهره مناسب در حال توزیع است، ممکن است تلاش نماید تا زمینه بهره‌برداری از این اعتبارات برای دوستان و آشنایانش فراهم شود.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اما نمی‌توانیم با این دید به مسئله نگاه کنیم چرا که اگر قرار باشد هر فرد درون سیستم را به این مسائل متهم کنیم دیگر نمی‌توان به هیچکس اعتماد کرد. عمده این موانع متعلق به سیستم اداری فشل و بیمار کشور است که خودش بهترین شرایط و عوامل را برای رانت، تبعیض، عدم برابری و عدالت در توزیع اعتبارات فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه همچنین سازمان‌ها، شرکت‌ها و سایر نهادهای مرتبط با این تسهیلات کارگروه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که برای آماده‌سازی طرح، گرفتن تاییدیه و بعضی از امور اداری هزینه‌های هنگفتی را از مردم می‌گیرند، اظهار کرد: این هزینه‌ها در حال تحمیل به مردم است و بعضا پس از طی این مراحل افراد متوجه می‌شوند تسهیلات مذکور شامل حالشان نمی‌شود و بروز چنین مواردی به اعتماد مردم نسبت به دستگاه‌های توزیع‌کننده اعتبارات آسیب می‌زند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: مانع دیگر در حوزه دریافت این اعتبارات این است که علاوه بر آیین‌نامه‌های تدوین شده توسط دولت که ایراد، اشتباه و خطای زیادی دارند و قانون مجلس را هم دچار مشکل کرده‌اند، بانک‌ها آیین نامه‌هایی را تنظیم کرده‌اند و صلاحیت افراد را پس از تایید صلاحیت دستگاه‌ها مجددا از ابتدا مورد بررسی قرار می‌دهند و ممکن است پس از کسب تاییدیه دستگاه‌ها، بانک افراد را رد صلاحیت کند. در واقع جذب این اعتبارات برای مردم هفت خوان رستم تشکیل شده است.

رحیمی جهان آبادی گفت: از مجموع حدود 25میلیارد تومانی که برای جذب این اعتبارات در استان خراسان‌رضوی موافقت شده، تربت‌جام با بیش از 9 میلیارد تومان جذب اعتبار رتبه اول را در اختیار دارد اما متاسفانه مشکلات و مسائل این مناطق آنچنان است که این اعداد و ارقام نتوانسته تاثیر بسیار وسیعی بر رفع مشکل بیکاری بگذارد.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار مثبت این تسهیلات ایجاد مهاجرت معکوس از شهر به روستا بود به صورتی که شاهد این بودیم با اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی، بعضی افرادی که از روستا به حاشیه شهر تایباد مهاجرت کرده بودند مجددا به روستای خودشان به نام کلاته دین محمد بازگشتند و در حال بازسازی روستا هستند. این اتفاق در نوع خودش نادر است و تاکنون اتفاق نیفتاده بود که مردم به روستای مخروبه‌شان بازگردند و تصمیم بگیرند آنجا را آباد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار