دبیر هیئت سوارکاری خراسان رضوی گفت: کمبود بودجه مانع برگزاری رقابت‌های کشوری سوارکاری در خراسان رضوی است.
کد خبر: ۶۳۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 22 July 2018

به گزارش تابناک : ورزش سوارکاری جذاب و در عین حال سخت بوده که مورد استقبال بسیاری از ایرانیان به ویژه شهروندان خراسان رضوی قرار گرفته است، البته به دلیل هزینه‌های سنگین این ورزش، مشکلات متعدد سرعت پیشرفت ورزشکاران را کند کرده و امور هیئت را با مشکل مواجه می‌کند.

رامین چرمچی؛ دبیر هیئت سوارکاری خراسان رضوی، با حضور در تحریریه تسنیم در مورد جایگاه ورزش سوارکاری در کشور و خراسان رضوی نکاتی را به اطلاع رساند، همچنین در ارتباط با مشکلات موجود در این عرصه توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

خود را معرفی کنید و از افتخارات خود در زمینه سوارکاری استان توضیح دهید؟

از 14 سالگی فعالیت خود را در ورزش سوارکاری آغاز کرده و پس از مدتی در این ورزش حرفه‌ای شدم، سال 71 عضو فدراسیون پرش با اسب جمهوری اسلامی ایران شدم و در حال حاضر نیز مدیریت باشگاه سوارکاری سوران مشهد را بر عهده دارم، همچنین به فعالیت ریاست هیئت سوارکاری خراسان رضوی می‌پردازم.

هیئت سوارکاری خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون چه اقداماتی را انجام داده است؟

اقدامات هیئت سوارکاری خراسان رضوی طبق تقویم برنامه‌ریزی سال 97 کمیته فنی و پرش با اسب نوشته شده است، تاکنون اقدامات بسیاری به صورت منظم در بخش سوارکاری استان انجام شده که یکی از آنها برگزاری هشت دوره مسابقات پرش با اسب در استان بوده است.

هیئت سوارکاری خراسان رضوی چه اقداماتی را در بحث آموزشی انجام داده است؟

هیئت سوارکاری خراسان رضوی تاکنون در مباحث آموزشی اقدامات افتخار آفرینی انجام داده که از جمله آنها می‌توان به اعزام داوران به مسابقات کشوری اشاره کرد، همچنین جلساتی برای ارتقاء درجه آنها برگزار شده تا در برگزاری مسابقات مختلف این استان دچار خلل نباشد.

هزینه رفت و آمد ورزشکاران سوارکاری توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟

هزینه رفت و آمد و تأمین تغذیه ورزشکاران بر عهده هیئت سوارکاری خراسان رضوی بوده که هیئت این امر را محقق می‌سازد و با بی‌توجهی از کنار این مسئله حائز اهمیت رد نمی‌شود، ورزشکاران برای اعزام به مسابقات تنها دغدغه انتقال اسب و رسیدگی به آن را دارند.

ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی در صورت کسب مقام نخست تا سوم در مسابقات کشوری و نظایر آنها توسط چه ارگانی جوایز دریافت می‌کنند؟

هیئت سوارکاری خراسان رضوی برای ورزشکاران این رشته ورزشی در استان که در مسابقات متعدد نظیر کشوری، استانی و نظایر آنها مقام‌های نخست تا سوم را کسب می‌کنند، جوایزی را در نظر گرفته که انگیزه آنها با دریافت این جوایز افزایش یافته و بتوانند در این امر موفق باشند.

چه اقداماتی برای برگزاری مسابقات مختلف مانند کشوری و نظایر آن توسط هیئت سوارکاری خراسان رضوی انجام می‌شود؟

کادر برگزاری مسابقات کشوری و یا مانند آن از 12 نفر تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به طراح مسیر، دامپزشک و نظایر این افراد اشاره کرد، هر مسابقاتی دارای جوایزی نقدی بوده که به نفرات برتر تعلق می‌گیرد، معمولا برای هر یک از مسابقات دو تا سه میلیون تومان جایزه نقدی در نظر گرفته شده که پس از مشخص شدن افراد برتر به آنها داده می‌شود.

همچنین دو تا سه میلیون تومان به عنوان حق‌الزحمه به کادر برگزاری 12 نفره اهدا می‌شود، به طور کلی مسابقات به نحو مطلوبی برگزار می‌شود و هیچ تلاشی بی‌پاسخ نمی‌ماند، ورزشکاران استان نیز در بسیاری از مواقع با تلاش بسیار مقام‌های خوبی دریافت می‌کنند.

هیئت سوارکاری خراسان رضوی توانایی برگزاری میزبانی کشوری این ورزش را دارد؟

برگزاری مسابقات کشوری سوارکاری مستلزم بودجه بسیاری است، برای هر مسابقات باید 100 میلیون تومان پرداخت شود، در واقع بحث مسافت در بسیاری از رشته‌ها دیده نمی‌شود اما در سوارکاری امری حائز اهمیت شمرده می‌شود، ورزشکاران به خوبی می‌توانند به استان‌های مختلفی اعزام شوند اما این امر در اسب‌ها صدق نمی‌کند.

استان‌هایی مانند تهران، البرز، اصفهان و نظایر آنها به دلیل مرکز بودن و نزدیکی به تمامی استان‌ها برای اعزام به هر مسابقاتی آماده هستند اما فاصله خراسان رضوی با سایر استان‌ها نظیر کرمان، شیراز، اصفهان، همدان و نظایر این استان‌ها حداقل هزار کیلومتر است، اسب‌ها به ریکاوری احتیاج دارند که این مورد برای آنها محقق نمی‌شود.

در مورد ریکاوری اسب‌ها توضیح دهید، چه میزان وقت برای انجام این امر باید اختصاص داد؟

ریکاوری اسب‌ها حداقل 10 تا 12 روز به طول می‌انجامد، در این بازه زمانی اسب‌ها باید استراحت کنند و پس از آن در مسابقات شرکت کنند اما این امر رخ نمی‌دهد، دور بودن خراسان رضوی به سایر استان‌ها، دلیل عدم برگزاری مسابقات کشوری است، این استان نمی‌تواند حضور پررنگی در میزبانی مسابقات کشوری داشته باشد.

نکته دوم این است که مسابقات باید چنان جذابیتی داشته باشد که ورزشکاران سوارکاری مخاطرات آنها را به جان بخرد، این جذابیت نیز با اهدای جوایز با ارقام بالا صورت می‌گیرد، در غیر این صورت ورزشکاران برای شرکت در مسابقات کشوری جذب نمی‌شوند و در استان خود به رقابت می‌پردازند.

تاکنون برنامه‌ای در هیئت سوارکاری خراسان رضوی به دلیل کمبود بودجه لغو شده و یا به تعویق افتاده است؟

بله؛ بودجه مورد نظر برای رقابت خارج از دسترس بوده و باید توسط فدراسیون سوارکاری، اسپانسرها و نظایر ارگان‌های متولی تأمین شود، سال گذشته قرار بر برگزاری جام ثامن بود که با وجود پیگیری هیئت سوارکاری خراسان رضوی، اسپانسرهایی یافت شد که قول همکاری دادند اما در لحظه‌های آخر این عهد را به سرانجام نرساندند.

در موقعیت مذکور با توجه به فقدان منابع مالی در هیئت سوارکاری خراسان رضوی این مسابقات به طور کلی لغو شد، در واقع 100 میلیون باید برای برگزاری مسابقات کشوری تهیه می‌شد که این اتفاق محقق نشد، با این تفاسیر دشواری‌های موجود در خراسان رضوی در سایر نقاط کشور وجود ندارد.

ورزش سوارکاری در خراسان رضوی و به طور کلی در کشورمان از چه جایگاهی برخوردار است؟

سوارکاری ورزشی ملی بوده و این ورزش در اسلام بسیار تأکید شده است،هنوز می‌توان بیش از وضعیت کنونی به سوارکاری در استان رسیدگی کرد، تصور گران بودن این ورزش سبب عدم ورود بسیاری از افراد علاقمند به سوارکاری می‌شود، در حالی که نسبت به برخی از ورزش‌ها گران قیمت نیست، خرید اسب و تجهیزات آن هزینه دارد اما در صورت پرداخت آنها، دیگر قرار بر صرف هزینه‌های دیگر نیست.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار