نایب قهرمان آسیایی سوارکاری گفت: ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی تاکنون توسط مسئولان استان حمایت نشدند و به نظر می‌رسد این امر ادامه دارد.
کد خبر: ۶۳۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ 20 July 2018

به گزارش تابناک : سوارکاری رشته‌های مختلفی نظیر استقامت، پرش با اسب، درساژ، ارابه‌رانی و نظایر آن دارد که هر کدام از سوارکاران خراسان رضوی در یکی از آنها فعالیت می‌کند، سوارکاران خراسان رضوی در دو رشته استقامت و پرش با اسب مهارت داشته و به صورت متداوم به مسابقات مختلف آن اعزام می‌شوند.

بنیامین اژدرافشار؛ نایب قهرمان آسیای سوارکاری در مورد حرفه خود نکاتی را به اطلاع رساند، همچنین در ارتباط با وضعیت پیست تمرینی موجود در استان توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

از چه زمانی ورزش سوارکاری را دنبال کرده و در آن مهارت یافتید؟

اژدرافشار: فعالیتم در زمینه ورزش سوارکاری از سال 70 آغاز شد، در این دوران تازه با این رشته ورزشی آشنا شده و فعالیت و مهارت چندانی نداشتم اما آن را از سال 75 به صورت جدی و حرفه‌ای دنبال کردم و صاحب چندین مدال در مسابقات مختلف اعم از آسیایی، کشوری و نظایر این موارد شدم.

تاکنون چه افتخاراتی را در زمینه ورزش سوارکاری کسب کرده اید؟

اژدرافشار: تاکنون مقام‌های بسیاری در سطوح مختلف به دست آورده‌ام که از جمله آنها می‌توان به کسب مقام نخست در هفت دوره از مسابقات قهرمانی استانی که پنج مرتبه آن به صورت متوالی بود اشاره کرد، همچنین به همراه تیم ملی به مسابقات آسیایی واقع در کره اعزام شدم و در تیمی مقام دوم را کسب کردم.

کسب چندین مقام قهرمانی و نایب قهرمانی در سطح کشوری نیز حاصل تلاش‌های پی‌ در پی و تمرینات زیادم بود، از ابتدای فعالیت حرفه‌ای و جدی‌ام در ورزش سوارکاری، تمریناتم بیشتر از گذشته شد، علاوه بر مقام‌های مذکور، در مسابقات فدراسیون جهانی مقام سوم را کسب کرده ام.

در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید؟ آیا رشته ورزشی شما با رشته تحصیلی‌تان ارتباطی دارد؟

اژدرافشار: سوارکاری را از دوران نوجوانی برگزیدم و به ادامه آن تمایل داشتم، به عبارتی انتخاب رشته ورزشی سوارکاری پیش از انتخاب رشته‌ام اتفاق افتاد، بنابراین رشته تحصیلی‌ام با سوارکاری مرتبط است، در حال حاضر پرورش اسب می‌خوانم و حائز مدارک مربی‌گری بین‌المللی درجه دو هستم.

نخستین مدال‌هایم در رده سنی نوجوانان بود، پس از آن به گروه جوانان پیوسته و آغاز به رقابت و کسب مدال‌های مختلف کردم، در حال حاضر نیز در بخش بزرگسالان فعالیت داشته و حائز چندین رتبه در سطوح مختلف اعم از کشوری، آسیایی، جهانی، استانی و نظایر آنها هستم.

در کنار سوارکاری، شغلم را در این رشته ورزشی دنبال کرده و در آن نیز موفق شدم، به عنوان مثال در حال حاضر یکی از شاگردانم به نام امیرعلی عمرانی افتخارات بسیاری را در خراسان رضوی کسب کرده که از آنها می‌توان به کسب مقام نخست در مسابقات جهانی CSI با حضور پنج کشور دیگر اشاره کرد.

با توجه به مدال‌های متعدد و افتخارات بسیار در زمینه ورزش سوارکاری، آیا متولیان و مسئولان این رشته ورزشی از ورزشکارانی مانند شما حمایت می‌کنند؟

اژدرافشار: ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی از همان ابتدا تاکنون توسط مسئولان استان حمایت نشده اند و به نظر می‌رسد که این امر ادامه دارد، باید تمامی هزینه‌های لازم در ورزش سوارکاری را شخص ورزشکار پرداخت کرده و به تنهایی مسئولیت هزینه‌های فعالیت خود را برعهده بگیرد.

آیا ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی از امکانات قابل توجهی برخوردارند؟

اژدرافشار: ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی هیچ امکانات و تجهیزاتی در اختیار نداشته و برای استفاده از امکانات سوارکاری باید آنها را خریداری کنند، به دلیل هزینه‌های سنگین سوارکاری، ورزشکاران به طور مستقل باید به عرصه سوارکاری وارد شده و هیچ گونه انتظاری از متولیان مربوطه نداشته باشد.

آیا ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی سالن اختصاصی دارند؟

اژدرافشار: در حال حاضر به صورت خصوصی به ورزش سوارکاری می‌پردازم و در باشگاه‌های خصوصی استان فعالیت می‌کنم، به عبارتی پیستی توسط ارگان‌های دولتی و متولیان سوارکاری در اختیارم قرار ندارد و باید هزینه‌های مکان ورزشی را شخصاً از درآمد خودم پرداخت کنم.

برای مسابقات کشوری، آسیایی، جهانی و نظایر آن چه جوایزی دریافت می‌کنید؟

اژدرافشار: جوایز مسابقات داخلی بسیار ناچیز است، به عنوان مثال برای کسب مقام نخست مسابقات کشوری تنها 800 هزار تومان پاداش توسط مسئولان سوارکاری برای ورزشکاران در نظر گرفته شده که هزینه جابه‌جایی اسب برای مسابقات فراتر از رقم مذکور است، ورزشکاران به دلیل تمایل خود به سوارکاری آن را ادامه می‌دهند.

تاکنون توسط متولیان سوارکاری نظیر اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی وعده بدون عمل شنیده شده است؟

اژدرافشار: تاکنون به طور کلی مسئولان به ورزشکاران وعده‌ای ندادند که به مرحله عمل یا عدم ادای آن برسد تا نتیجه مشخص شود، متولیان سوارکاری هیچ توجهی به ورزشکاران نداشته و حتی با آنها در مورد شرایط بهتر حرفی نمی‌زنند، در حالی که ورزشکاران خراسان رضوی پتانسیل سوارکاری را دارند.

این استان از نظر موقعیتی نزدیک به تهران و جنوب است، همچنین خراسان رضوی سیستم پرورشی مطلوبی داشته اما تاکنون توسط آنها همکاری مطلوبی به عمل نیامده است، علاوه بر این موارد، تعداد قابل توجهی باشگاه مناسب برای سوارکاری در استان وجود داشته اما ورزشکاران از آنها به خوبی بهره‌مند نیستند.

ورزشکاران سوارکاری در خراسان رضوی حائز چه مشکلاتی هستند؟

اژدرافشار: مشکلات متعدد در هر عرصه‌ای از ورزش وجود دارد اما در سوارکاری کمی بیشتر است؛ چرا که فرد به تنهایی رقابت نمی‌کند و همراه خود اسب نیز دارد، ورزشکاران برای اعزام به مسابقات بیرونی، باید اسب را با خود ببرند، ضمناً در ایران مشکلات و سخت‌ گیری‌های دامپزشکی بیش از سایر کشورها است.

در کشور ما، یک ماه کامل اسب به محلی خاص برای تست می‌رود، واکسن می‌خورد و نگهداری می‌شود که توسط این امر اسب افت می‌کند، در حالی که در سایر کشورها برای اعزام اسب‌ها تنها شناسنامه کافی است، به این صورت اسب‌ها پر قدرت به مسابقات اعزام شده و به راحتی رقابت می‌کنند.

در صورت حمایت مسئولان و متولیان سوارکاری، چه میزان پیشرفت را در خراسان رضوی در بحث سوارکاری می‌توان مشاهده کرد؟

اژدرافشار: در خراسان رضوی ارگان خاصی با ورزشکاران سوارکاری همکاری ندارد، همچنین حساسیت‌های مسئولان در رابطه با موضوعات مختلف بی دلیل بوده و تنها وقت و توانایی اسب‌ها را برای مسابقات از بین می‌برد، باید به این ورزش بیش از این توجه شود تا بتوان ورزشکاران این استان توانایی خود را نمایان کنند.

ورزشکاران سوارکاری توانایی فعالیت در سطح بین‌المللی را داشته و تنها به همکاری از سوی نهادهای مربوطه احتیاج دارند، در صورت تحقق این امر قطعاً این ورزش در استان حائز مدال‌های بسیاری شده و تاریخچه پرافتخاری برای نسل بعدی خود ایجاد می‌کند.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار