مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: این استان در تولید خون و فراورده‌های خونی بعد از استان‌های تهران و فارس رتبه سوم را در کشور دارد.
کد خبر: ۶۳۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ 19 July 2018
به گزارش تابناک : حمیدرضا اسلامی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در محل اداره انتقال خون شهرستان گناباد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: از هر سه نفر در طول عمر خود یک نفر به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کند و ما متعهد شده‌ایم تولید خون استان را پنج درصد افزایش دهیم.
 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما تأمین خون و داروهای بیماران از طریق افزایش پلاسما است، افزود: هم اکنون در استان خراسان رضوی به 59 بیمارستان و 6 دانشگاه علوم پزشکی سرویس می‌دهیم.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: سال گذشته 352هزار کیسه خون و فرآورده‌های آن اهدا شده و این استقبال باعث شده که حتی یک عمل جراحی به دلیل نبود خود کنسل نشود.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام استفاده از روش‌های نوین مانند سلول‌های بنیادی است که هم اکنون هفته ای دو روز در مشهد از اهدا کنندگان مستمر خون برای این روش دریافت می‌شود که پس طی مراحل در بانک خون نگهداری و برای بیماران سرطان خون استفاده می‌کنیم.
 
اسلامی با اشاره به مصرف 100 هزار کیسه ای خون در شهر مشهد اضافه کرد: میزان مصرف بالای خون در خراسان رضوی به دلیل افزایش عمل های جراحی و کاهش زمان انجام عمل قلب در بیمارستان‌ها است، زیرا هر عمل قلب به پنج کیسه خون نیاز دارد.
 
 در ذخیره خون وضعیت خوبی نداریم
 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به وضعیت نامناسب ذخیره خون استان در این روزها، خاطرنشان کرد: در روزهای خیلی سرد و یا خیلی گرم مانند این هفته های اخیر از استقبال مردم برای اهدای خون کاسته شده و ذخایر خون استان به شدت کاهش یافته، بر همین اساس با اجرای طرح نذر خون در دهه کرامت امیدواریم افزایش یابد.
 
وی عنوان کرد: سال گذشته 75 هزار کیسه پلاسما از استان خراسان رضوی به آلمان ارسال کرده‌ایم که از این تعداد فقط دارد برای بیماران تالاسمی و هموفیلی استفاده شده است.
 
 گناباد در حال تبدیل شدن به یک قطب درمانی
 
وی با بیان اینکه با افزایش عمل های جراحی، شهر گناباد در حال تبدیل شدن به یک قطب درمانی اظهار کرد: اهدای خون در این شهر باید افزایش چشمگیری داشته باشد تا پشتوانه قویی برای بیمارستان باشد، ضمن اینکه این شهرستان یکی از سه مرکز استان خواهد بود که گروه خونی Oمنفی در اختیار اورژانس قرار داده خواهد شد که این می‌تواند در زنده ماندن افراد در حوادث نقش زیادی داشته باشد.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی 53درصد اهدا کننده خون مستمر داریم که این یعنی فرهنگ اهدای خون به خوبی نهادینه شده  و نسبت به سال گذشته نیز دودرصد رشد وجود دارد.
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار