عضو شورای شهر مشهدمقدس گفت: در حال حاضر فعالیت معادن شن و ماسه در حوزه آرامگاه فردوسی غیرمجاز است.
کد خبر: ۶۳۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 18 July 2018

به گزارش تابناک : فردوسی، شاهنامه و همچنین توس سرمایه‌های نمادین اجتماعی مشهدمقدس هستند. هرملتی می‌کوشد تا سرمایه‌های نمادینش را احیا کند و این امر برایش آورده دارد.

آنچه بیشتر سبب شده فردوسی در متن زندگی مردم قرار نگیرد و به حاشیه برود، ناآشنایی و ناآگاهی از چنین گنج گرانبهایی است که در مشهد در اختیار داریم. هزار سال از زمان فردوسی می‌گذرد و هنوز مردمانی هستند که در این عرصه تلاش می‌کنند تا ایده‌ای نو بیافرینند.

مشکلات توس کم نیست و تمامی ندارد. هر شورای شهر و شهرداری و مسئولی سعی در رفع آنها دارد. آبادسازی توس که شاید مهم‌ترین نیاز این منطقه برای جذب گردشگر باشد از مواردی است که شورای شهر پنجم مشهد بر روی آن تمرکز دارد، در همین راستا با مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر مشهد به گفت‌وگو نشستیم تا رویکرد و عملکرد این شورا را بحث و بررسی کنیم.

رویکرد شهرداری و شورای شهر در حوزه آرامگاه توس را شرح دهید.

توس میراث گردشگری بسیار قوی است و در شورای شهر پنجم و شهرداری مشهد بنا داریم تا توس را احیا کنیم.احیاء توس در دو حیطه گردشگری و فرهنگی مدنظر قرار دارد و تمام تلاش شورای پنجم این است که این اتفاق مبارک در آینده‌ای نزدیک رخ دهد.

رویکردهای فرهنگی در عید نوروز نسبت به آرامگاه توس موجب توجه بیشتر مردم و زائران به این بعد فرهنگی و تاریخی شهر شد؛ آیا شورای شهر برنامه‌های دیگری در این زمینه دارد؟

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به توس کمک کند جلب توجه مردم به فردوسی، شاهنامه و طوس جلب است. یکی از بزرگترین آفت‌های توس عدم توجه کافی مردم به این آثار تاریخی و ملی است؛ اگر مردم توجه نداشته باشند مسئولان هم توجه ندارند. ما تلاش می‌کنیم توس، فردوسی و شاهنامه را از انحصار روشنفکران صرف خارج کنیم، اگر قرار باشد همیشه در مورد سجایا و عظمت فردوسی در محافل تخصصی بحث شود و هیچ جریانی به سمت مردم و شناخت فردوسی نداشته باشیم اتفاق شایسته‌ای نخواهد افتاد.یکی از مصادیق جریان‌سازی شاهنامه در بین مردم فعالیت‌های نوروز شهرداری مشهد در محیط شهر بود که هنوز جای کار زیادی دارد.

در حال حاضر جذب گردشگر و توریست به آرامگاه فردوسی در چه جایگاهی قرار دارد؟

در حوزه گردشگران خارجی رشد داشتیم اما این افزایش چشمگیر و معنادار نبوده است.به واسطه وضعیت اقتصادی حاکم شرایط سفر برای مردم مهیا نیست که این امر برای تمام استانها وجود دارد. اما خوشبختانه در مراسم 25 اردیبهشت ماه با استقبال و حرکت معنادار مردم شهر مشهد مواجه شدیم که با حضور گرم خود در آرامگاه فردوسی پیوند گرم خود را با این چهره تاریخی نشان دادند.

میزان اعتبار و بودجه‌ای که برای ساخت و آبادسازی آرامگاه توس از جانب شورای شهر تخصیص یافته چقدر است؟

شورا نهادی برای نظارت و تصمیم‌سازی ماست و قابلیت اجرا ندارد. از طرف دیگر خود شهرداری متولی گردشگری نیست به همین خاطر ما صرفا برای گردشگری بودجه‌ای اختصاص ندادیم بلکه برای احیای توس اعتبار تخصیص دادیم زیرا اگر این موجود زنده احیا شود و به بقا ادامه دهد شاهد جذب گردشگر چه خارجی و چه داخلی خواهیم بود.

میزان اعتباری که شورای شهر برای احیای توس تخصیص داده چه میزان است؟

حدود 15 میلیارد تومان در سال جاری به توس اختصاص دادیم که نسبت به سال‌های گذشته از نظر تفکیک و مبلغ ریالی بی‌سابقه بوده که سه میلیارد از این مبلغ به کارهای فرهنگی و مابقی به پارک‌ها و فضای سبز و حمل و نقل اختصاص خواهد یافت.همچنین میراث فرهنگی نیز اعتبار 12 میلیارد تومانی در این زمینه برای بازسازی ابنیه تاریخی طوس بودجه  دریافت کرده است.

فعالیت غیرمجاز معادن شن و ماسه در اطراف آرامگاه فردوسی است و رفت و آمد ماشین‌های سنگین از شاهنامه هنوز رویت می‌شود؛ برای این عمل غیرقانونی چه اقداماتی انجام شده است؟

حوزه توس از طریق بخش‌های مختلفی از سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه کشور دنبال می‌شود و هر کدام از این قوا دستگاه و سیستمی در منطقه توس دارند که اقدامات نظارتی و برنامه‌ای را انجام می‌دهد.یکی از این نهادها که زیر مجموعه قوه قضاییه است، با عنوان حفظ حقوق بیت‌المال به مسئله فوق ورود یافته و با برگزاری جلساتی قاطعانه با فعالیت معادن غیرمجاز در توس برخورد و اقدام به تعطیلی این واحدها کردند.

در حال حاضر آنچه اعلام شده و ما در جریان آن قرار گرفتیم معادن غیرمجاز در این محدوده فعالیت نداشته و حق عبور از مسیر شاهنامه را ندارند.

در حوزه آبادسازی توس هنوز امکانات اولیه برای روستاهای اطراف آرامگاه از قبیل گازکشی و برق کشی صورت نگرفته است، که این مهم در اهالی یک منطقه تاریخی همانند آرامگاه فردوسی نیست؛ برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده شده است؟

مردمی که آنجا زندگی می‌کنند پیشانی توس هستند، وقتی گردشگر عزم سفر به آرامگاه را دارد ابتدا با مناظر این روستاها مواجه می‌شود؛ به همین دلیل باید آنچه در نظر می‌آید مطبوع باشد و ما معتقدیم باید زندگی و فرهنگ مردم در این مناطق ارتقاء یابد.از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که شهر توس و ناحیه تاریخی تابران یک مساحت 350 هکتاری را تشکیل می‌دهد که روی بقایای شهر تاریخی تابران قرار گرفته است.

سه روستا در این محدوده وجود دارند که روی بقایای یک شهر ساخته شدند و این شهر سرمایه ملی و سهم مردم و ایرانیان محسوب می‌شود و به همین دلیل باید در ساخت و ساز بسیار ظریف و یا دقت جلو رفت.

منطقه توس از سال 92 به محدوده شهری ملحق شده و وقتی مکانی به محدوده شهری تبدیل می‌شود باید طرح جامع و تفصیلی داشته باشد تا مطابق با آن اجازه ساخت و ساز داده شود که متاسفانه این طرح هنوز برای منطقه توس تهیه نشده و مادامی که این طرح وجود نداشته باشد هر ساخت و سازی غیرمجاز است.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار