جمعیت ۳ میلیونی مشهد و سفر سالانه ۲۵ میلیون زائر داخلی و خارجی به این شهر باعث شده تا ترافیک در خیابان های مرکز مشهد خصوصا در اطراف حرم مطهر رضوی کلافه کننده باشد.
کد خبر: ۶۳۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 17 July 2018

به گزارش تابناک : محیا ذوالفقاری، ترافیک در کلانشهرها امروز به یک معضل بزرگی شهری تبدیل شده به صورتی که بسیاری از مردم خصوصا در مناطق مرکزی شهرهای پرجمعیت ساعت ها وقت خود را در راه بندان ها می گذرانند.

این معضل در شهرهای توریستی که دارای جمعیت متغییر هستند بیشتر احساس می شود زیرا گردشگران به دلیل بافت قدیمی مرکز شهر تمایل دارند با خودرو شخصی خود وارد این بخش شوند. 

در این میان جمعیت ۳ میلیونی مشهد و سفر سالانه ۲۵ میلیون زائر داخلی و خارجی به این شهر باعث شده تا ترافیک در خیابان های مرکز مشهد خصوصا در اطراف حرم مطهر رضوی کلافه کننده باشد و باعث اتلاف زمان زیادی از زائران و مجاوران شود. 

طی سال های گذشته توجه مدیرتی شهری به توسعه حمل و نقل عمومی از جمله «بی آر تی» در هسته مرکزی مشهد بوده است

البته طی سال های گذشته توجه مدیریت شهری به توسعه حمل و نقل عمومی سریع در محدوده مرکزی شهر بوده به صورتی که در حال حاضر خطوط اول و سوم« بی آرتی» مشهد که دارای خط مجزا برای رفت و آمد هستند از این منطقه شهر عبور می کنند و مسافران بدون معطلی در ترافیک به سرعت خیابان های شلوغ شهر را می پیمایند. علاوه بر این چند ایستگاه خط سوم قطار شهری مشهد نیز که عملیات احداث آن در حال انجام است در خیابان های شلوغ هسته مرکزی مشهد جانمایی شده است.

 محدوده  اجرای طرح ترافیک مشهد که مصوبه شورای همتای کشور را دارد شامل  خیابان فدائیان اسلام، خیابان بهار، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان شهید هاشمی نژاد، میدان راه آهن، بلوار شهید کاوه، میدان شهید کاوه، میدان شهید گمنام، بلوار وحدت، خیابان ۱۷ شهریور است.

طبق آمار های سازمان ترافیک شهرداری مشهد روزانه ۶۰ تا یک صد هزار خودرو وارد محدوده طرح زوج و فرد خودرو مشهد می شوند که ۱۷ دوربین نظارتی وظیفه کنترل عبور و مرور را بر عهده داشته و به صورت میانگین ۷ تا ۱۲ هزار خودرو نیز به صورت غیر مجاز وارد طرح شده که هر کدام ۲۰ هزار تومان جریمه می شوند.

ساکنان محدوده طرح استثناء نیستند 

یکی از ساکنان محدوده اجرای طرح ترافیک مشهد می گوید: اجرای طرح ترافیک در مشهد چند سال پیش آغاز شد و در ابتدا برای ساکنان برچسب های خاصی که مجوز ورود به طرح بود صادر می شد و بعدا با اجرای طرح زوج و فرد، این مجوزها نیز صادر نشد و ساکنان باید مانند دیگر شهروندان یک روز در میان وارد طرح ترافیک شوند. 

مجتبی ایزدی تصریح می کند: هیچ تفاوتی بین ساکنان واقع در طرح ترافیک و دیگر شهروندان وجود ندارد و ما نیز سعی می کنیم تا حد ممکن از وسیله نقلیه شخصی در روزهای غیر مجاز استفاده نکنیم. 

وی خاطرنشان می کند:  مسئولان باید به حمل و نقل عمومی در محدوده طرح ترافیک توجه بیشتری داشته باشند و امکاناتی را فراهم کنند که مردم به استفاده از اتوبوس های درون شهری بیشتر ترغیب شوند. 

زائران جریمه می شوند

شهروند دیگری که در محدوده ورود به طرح  ترافیک قرار دارد می گوید: معمولا زائران تمایل دارند در هنگام ورود به مشهد با خودروی شخصی تا نزدیکی حرم مطهر رضوی بیایند و به دلیل اینکه اطلاع درستی از اجرای طرح ترافیک ندارند توسط دوربین ها ثبت تخلف جریمه می شوند.

محسن احمدی بیان می کند: درست است که اجرای طرح باید برای همه به صورت یکسان انجام شود اما می شود برای زائران برای یک مرتبه هم که شده استثناء قائل شویم تا آنها در اولین مواجه به مشهد خاطره بدی در ذهنشان نمایند. 

اجرای فعلی طرح ترافیک دستاوردی ندارد 

در همین رابطه رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی مشهد اظهار می کند: اجرای طرح ترافیک در مشهد  به خوبی آغاز شد اما ادامه این عملکرد برای حل مشکلات شهر دستاوردی نخواهد داشت.

مجتبی بهاروند می گوید: اجرا طرح ترافیک در مشهد طرح بسیار خوبی بود که در آغاز عملکرد خوبی داشت اما کوچک بودن محدوده اجرایی این طرح از عملکرد آن کاسته است.

وی می افزود: اگر بخواهیم در این طرح موفق عمل کنیم، باید محدوده آن را حداقل تا میدان فردوسی گسترش داده و علاوه بر اعمال محدودیت زوج و فرد بودن ماشین ها، در ساعاتی از روز باید محدودیت تردد را اعمال کنیم.

اجرای طرح ترافیک به خوبی در مشهد آغاز شد اما ادامه آن برای حل مشکلات شهر دستاوردی نخواهد داشت

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی مشهد تصریح می کند: ترافیک و آلودگی هوا در مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور، هر روز در حال افزایش است و برای موفق اجرا کردن طرح ترافیک باید محدوده آن را افزایش داد تا از مشکلاتی که ترافیک و آلودگی در آینده ایجاد می شوند پیشگیری کرد.باید مواردی که در ادامه این طرح مصوب شده اند اجرا شوند تا محدوده طرح ترافیک در مناطق مشهد گسترش داده شود.

بهاروند ادامه می دهد: طرح ترافیک برای همه باید یکسان باشد،پس مانند شهر تهران استثنایی وجود نخواهد داشت.البته طبق روال معلوم خودرو های عمومی در اختیار قرار خواهد گرفت تا به جای ورود چندین خودرو، یک خودرو به محدوده طرح ترافیک وارد شود. 

افزایش محدوده اجرای طرح ترافیک 

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز به خبرنگار مهر می گوید:طرح افزایش محدوده طرح ترافیک و افزایش هسته مرکزی شهر به شورا همتا استان ارائه شده است و طی برگزاری جلسات متعددی در شورای ترافیک استانداری خراسان رضوی در دست بررسی قرار گرفته است اما هنوز مصوبه ای در این مورد صادر نشده است.

هادی عطار زاده می افزاید : به موجب اجرای این طرح هسته مرکزی شهر از سمت غرب تا بلوار کلاهدوز، جنوب تا بلوار احمدآباد، شمال تا بلوار راه آهن و شرق تا محدوده خیابان امام خمینی (ره) ادامه خواهد یافت.

وی تصریح می کند: طرح ترافیک در هسته مرکزی  مشهد به صورت زوج و فرد و بدون پرداخت عوارض اعمال می شود. نتایج اجرای این طرح حاکی از کاهش ترافیک  و قفل شدگی در هسته مرکزی شهر و به علاوه آن کاهش آلودگی هوا در این محدوده شده است.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه تمایزی برای زائران در طرح ترافیک وجود ندارد ابراز ابراز می کند: این طرح برای همه است و میان زائران و مجاور تفاوت وجود نخواهد داشت. زائران هم موظف هستند با رعایت زوج و فرد بودن پلاک ماشین های خود در محدوده هسته مرکزی شهر تردد کنند. 

حال باید منتظر بود و دید آیا مدیران شهری برای حل مشکل ترافیک در اطراف حرم مطهر رضوی رویه فعلی را پیش خواهند گرفت یا تلاش می کنند طرح های جدیدتری را که مبتبی بر تشویق و مشارکت شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی است را به اجرا در آورند و تسهیلاتی را نیز برای زائران در نظر بگیرند.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار